Čína je největší výrobce aut. Pomohla jí k tomu Evropa

Ekonomika Ekonomika
24. 4. 2009 18:55
Podle statistik německých autovýrobců vyrobila vloni "Říše středu" nejvíc aut na světě
Taxíkáři čekají na zákazníky na novém letišti v Pekingu. Šedesát šest tisíc jejich řidičů prošlo v rámci zlepšení obrazu města před olympiádou kurzem angličtiny, hygienických návyků a chování.
Taxíkáři čekají na zákazníky na novém letišti v Pekingu. Šedesát šest tisíc jejich řidičů prošlo v rámci zlepšení obrazu města před olympiádou kurzem angličtiny, hygienických návyků a chování. | Foto: Reuters

Brusel - Čína se stala největším světovým výrobcem automobilů na světě. Předstihla tak Německo i Spojené státy, jejichž skomírající průmysl bojuje v ekonomické krizi o přežití.

Největším producentem aut se Čína stala už v roce 2008 se 17,2 procentním podílem světového trhu. Německo mělo 14,7 procenta a USA 14,6 procenta. Vyplývá to z výzkumu Německé asociace výrobců aut, která jeho výsledky zveřejnila v pondělí. Zprávu přinesl server EUobserver.

Potíže západních automobilek v porovnání s těmi asijskými, prozrazuje i pohled na zisky. Německé společnosti měly vloni osmiprocentní nárůst, americké desetiprocentní ztrátu, zatímco čínští výrobci dosáhli třicetiprocentního růstu.

1,11 milionu aut jen za březen

Letos v březnu bylo v Číně prodáno 1,11 milionu aut, zájem je přitom i o luxusní auta, které se na západě hromadí v prodejnách.

Prodej aut v Číně popohnaly  nejrůznější pobídky, které byly součástí vládních stimulačních plánů. Zvláště účinné bylo zrušení daně u aut s motorem do 1,6 litrů obsahu. Vláda také dotuje nákup vozidel na alternativní pohon.

Nepoměr mezi evropskými a čínskými trhy povede k ještě menším ziskům pro trpící evropské automobilky, je přesvědčen John Fox z londýnského think tanku Evropská rada pro zahraniční vztahy.

„Dokud měly evropské společnosti technologický náskok, měly na čínském trhu velmi velké podíly. Podmínky společných podniků, tak zvaných joint ventures, je ale nutí své technologie předávat. Takže teď Číňané mohou vyrobit stejnou technologii, ani by potřebovali evropské partnery," řekl Fox EUobserveru.

Japonsko je na své technologie opatrnější

Podle Foxe by si Evropa měla vzít ponaučení a nevzdávat se teď těch technologií, které jí ještě stále zaručují konkurenční výhodu.

„Problém je, že Evropa Čínu stále nevnímá jako konkurenci. Stále na ni pohlíží jako na rozvojovou zemi," míní Fox.

Například japonské automobilky jsou poučenější. Všechny totiž podepsaly vládou sjednané zásady a v Číně tak vyrábějí jen součástky, ne však hi-tech motory, jaký má například nejmodernější japonské „ekoauto" Toyota Prius.

Evropské společnosti naopak soutěží spíš mezi sebou o čínský trh, často za jakoukoliv cenu, tvrdí Fox.


 

Právě se děje

Další zprávy