Brno - Tenhle sen je možná označovaný za "americký", ale sní o něm i mnoho mladých Čechů. Díky vlastnímu originálnímu nápadu založit fimu a vydělat velké peníze.
Navzdory originalitě či převratnosti nápadu však nemá začínající firma zaručenou zářivou budoucnost. Na vybudování prosperující společnosti pouze originální nápad nestačí, je třeba i cit pro obchod, marketing, orientace v prostředí. Právě to je důvod, proč zejména ve Spojených státech už léta funguje 'startup' ekosystém a celá řada aktivit a komunit orientovaných na startupy.
"Sledování startupů, tedy scény začínajících firem, je důležité pro mnoho lidí. Ti, kdo mají vlastní nápad díky zprávám z této oblasti, mohou zjistit, zda už někdo nevymyslel něco podobného. Investoři si díky fungující startup komunitě mohou vyhlédnout zajímavý projekt, do kterého vloží nemalou částku. A firmy z různých oborů zase mohou díky ní vyhledávat nové talenty nebo nápady, které odkoupí. Zásadní je tedy i dostatek správných kontaktů," vysvěluje Michal Hrabí z Jihomoravského inovačního centra.
Aktivita na startup scéně ale nezahrnuje pouze monitorování aktivit nebo rodících se nápadů. Její součástí jsou i služby pro začínající ponikatele, semináře, školení, konzultace a různé jiné formy podpory.
StartupClub chce sjednotit scénu
Startup scéna se rozvíjí i v České republice, věnuje se jí i Jihomoravské inovační centrum (JIC), které provozuje i Innovation Park - technologický inkubátor pro začínající firmy. Aktivitu na tomto poli vyvíjejí i velké technologické firmy - Microsoft, Google nebo Seznam.
"Problém ale je, že například IT komunity u nás jsou velice roztříštěné, různé skupiny pořádají podobné akce, neexistuje tady jednotný informační kanál nebo koordinace aktivit," doplnila Michaela Šuleřová z JIC.
Proto v současnosti vzniká aktivita pod křídly JIC, která by měla jednotlivé organizace a komunity, které se o startupy zajímají, sjednotit pod jedinou hlavičku: StartupClub.
"Cílem je, aby tento klub nebyl navázaný na konkrétní technologii či firmu, ale na společný zájem tedy na ozvoj úspěšnho startupu. Studentům nechceme vnucovat konkrétní technologii podporovanou například jednou velkou technologickou firmou. Velké firmy mají prostor při koučingu, workshopech nebo seminářích. V současnosti se většina našich aktivit odehrává na Facebooku a LinkedIn, probíhají i první akce pod hlavičkou klubu. Od konce září budou v provozu naše vlastní stránky, na nichž lidé najdou všechny potřebné informace i odkazy na komunity v zahraničí," vysvětluje Hrabí.
Od nápadu k prvnímu výdělku
Hlavičku StartupClubu ve svém třetím ročníku ponese také MIC Akcelerátor, tedy vzdělávací program pro studenty, kteří v něm mohou přivést k životu a prvním zákazníkům své nápady. Nově se Akcelerátor bude jmenovat Starcube.
"Máme několik firem, které vznikly díky tomuto projektu a slaví v současnosti neuvěřielný úspěch. Příkladem může být nově vzniklá firma Gina Software, kterou založili před rokem a půl studenti. Jejich produkt se nyní prodává na čtyřech kontinentech," připomíná Hrabí úspěch absolventů programu.
Zajímavé projekty se objevily i v letošním ročníku, v němž zvítězil projekt Edulist, aktuálně přejmenovaný na Universator. Jeho cílem je založit databázi všech světových vysokých škol a organizací, které podporují výměny studentů nebo jejich studium v zahraničí.
"Náš projekt jako jediný studentům nabízí informace o vysokých školách kdekoliv na světě s možností jejich vyhledání a přehledného srovnání. Vysokým školám naopak umožňuje cílené oslovení studentů z celého světa," popsali svůj nápad autoři projektu David Šiška a Jan Kolář.