Praha - Češi a tuzemské společnosti patří z hlediska platební morálky v regionu střední a východní Evropy k průměru.
Průměrná dohodnutá doba úhrady faktur za zboží a služby na našem trhu dosahuje 36 dnů. Zpoždění platby pak dvanácti dní. To znamená, že dovavatelé zboží a služeb čekají na úhradu svých pohledávek celých 48 dní.
Nejhorší situace z celého regionu je podle statistiky společnosti Creditreform v Polsku, kde průměrné opoždění plateb dosahuje 93 dnů. Naopak Estonsko s průměrných 13 denním zpožděním úhrady faktur vyšlo z hodnocení nejlépe.
České republika je po Estonsku, Bulharsku, Lotyšsku a Litvě na pátém místě. Na Slovensku, které se umístilo na šestém místě, čekají společnosti na úhradu zboží průměrně o 20 dní déle, než bylo dohodnuto.
Každý pátý nezaplatí ani měsíc po splatnosti
Situace se ale v jednotlivých zemích liší také kvůli mnohdy výrazně odlišným platebním zvyklostem a dalším pravidlům obchodního styku. Neliší se tedy jen počet dní, o kolik zákazníci překračují dohodnuté datum splatnosti, ale také délka samotné lhůty splatnosti.
Nejdéle tak musí na uhrazení dodaného zboží či služby čekat podniky v Rumunsku (90 dní), Srbsku (120 dní) a Polsku (123 dní).
Přestože Česká republika skončila na relativně uspokojivém pátém místě, je podle společnosti Credit reform znepokojující, že své faktury hradí pouze 40 % zákazníků. Každý pátý prý navíc se zaplacením otálí déle než měsíc po splatnosti.
Problémy s úhradou plateb samozřejmě souvisejí s hospodářskou krizí. Firmy a podnikatelé musejí čerpat překlenovací úvěry a pokud nemají dostatečnou finanční rezervu dostávají se velmi často do vážných problémů.