Ceny cigaret v Česku dál porostou

Dušan Klimeš
12. 5. 2006 0:00
Praha - Největší český výrobce cigaret má za sebou těžký rok. Jeho šéf předvídá, že ceny cigaret se budou dál zvyšovat, byť ne skokově.

Zvyšování daní, odbourání cel a průnik levných značek na český trh, snahy o přísnou regulaci kouření. To jsou příklady problémů, kterým musela největší česká tabáková společnost čelit v roce 2005. Především kvůli nim klesly společnosti Philip Morris ČR tržby o téměř čtrnáct procent a její podíl na trhu se zmenšil o šest procent.

Může za to zejména odbourání cel, které umožnilo zahraničním levným značkám, aby prorazily na českém trhu. Jejich podíl na prodeji v Česku se za poslední dva roky zdesetinásobil a nyní ukrajuje téměř 35 procent celého trhu s tabákem.

"Pod tlakem konkurence jsme byli i nuceni snížit ceny v některých segmentech. Především trh s nejlevnějšími druhy cigaret se  velmi výrazně rozrostl, zhoustlo konkurenční prostředí," přiznal generální ředitel Philip Morris ČR Graeme Davidson.

"Na druhou stranu se nám dařilo na Slovensku, které je naším hlavním vývozním partnerem. Tam naše tržby dosáhly růstu o deset procent. Bylo to i díky tomu, že se místním orgánům daří stále lépe bojovat s černým obchodem," dodal Davidson.

Vstup do EU znamenal nástup levných cigaret

Podstatnou část ceny krabičky cigaret tvoří daně, které putují do státního rozpočtu. Z jednoho "paklíku", který si kuřák koupí za 44 korun, jde do státní kasy asi 26,7 korun.

Velký vliv v této oblasti měl vstup do Evropské unie. Za dobu členství v EU se spotřební daň na krabičku cigaret zvýšila z 18,8 korun na 27,2. Přitom mezi lety 2001 až 2004 vzrostla pouze z 15,8 na 18,8.

"Vstupem do Unie bylo navíc zrušeno importní clo ve výši padesát pět procent, čímž na trh vtrhlo velké množství levných cigaret," vysvětlil Davidson.

Přijde další zdražování

K dalšímu zdražování dojde v nejbližší době. Před měsícem totiž zákonodárci schválili zvýšení odvodů z tabákových výrobků, a to ve výši téměř šesti korun z jedné krabičky.

"Nejnovější zvýšení spotřební daně z dubna 2006 se samozřejmě projeví v cenách všech našich cigaret. Zvýšení však nebude jednorázové, skokové, ale bude se zřejmě postupně promítat v průběhu následujících měsíců," předvídá šéf Philip Morris ČR Graeme Davidson 

Producenti a prodejci tabákových výrobků jsou v poslední době častým cílem regulací a omezení ze strany státních autorit. Snahy úředníků se již neomezují pouze na varování na krabičkách.

Snižování zisků tabákových firem způsobují také zákazy kouření v restauracích a barech, které se rozšiřují po celé Evropě.

Regulace ano, zákaz ne

"Naším hlavním problémem není ani tak regulace, ale snižování marží, cenová konkurence a to, že velkou část z inkasované částky odvádíme rovnou vládě," přiznává Davidson.

Podle něj si tabákové firmy uvědomují nutnost a prospěšnost regulace a omezování kouření na veřejných místech. "Každopádně schvalujeme zákaz kouření v nemocnicích a školách, razantně vystupujeme proti prodeji tabákových výrobků dětem," ujišťuje.

Pokud jde o úplný zákaz kouření, je šéf největšího českého výrobce tabáku daleko rezervovanější. "Já osobně si myslím, že úplný zákaz kouření není tou správnou cestou. Kuřáci by měli mít možnost si v restauraci zakouřit, ovšem neomezovat tím ostatní hosty. Oddělené místnosti s dobrou klimatizací, to je podle mě dobré řešení," řekl deníku Aktuálně.cz Davidson.

 

Právě se děje

Další zprávy