Praha - Nebezpečí internetu si uvědomují už i Češi. Do zabezpečovacího softwaru loni investovali 615 milionů korun.
"České firmy a domácnosti investovaly do antivirů v přepočtu čtrnáct milionů dolarů. Dalších asi patnáct milionů daly do ostatního zabezpečovacího softwaru," řekl deníku Aktuálně.cz Thomas Vavra, ředitel pro výzkum trhu se softwarem z firmy IDC.
Na domácnosti ale připadá jen asi pět procent z těchto peněz, doplňuje.
Svět se brání
Z obrany před viry a spamem se stává celosvětově obrovský byznys. Do antivirů investuje svět v roce 2010 až 150 miliard korun.
Zatímco v roce 2005 za "antiviráky" společnosti a uživatelé utratili 4,3 miliardy dolarů, v roce 2010 by to mohlo být o sedmdesát procent víc a softwarové společnosti tak utrží 7,3 miliardy dolarů.
Vyplývá to z analýzy společnosti IDC.
"Dnes již hackeři neútočí jen pro zábavu, nebo se snahou něco zničit. Z trojských koní, spamů a virů se stal velmi výnos byznys," uvádí studie.
I z tohoto důvodu bude útoků na počítače připojené do sítě neustále přibývat a uživatelé se budou muset stále pečlivě bránit.
"Ukradená osobní data hackeři prodávají spamerům či přímo skupinám organizovaného zločinu, které je zneužívají k defraudacím," píší analytici z IDC.
Norton na čele
Na ochraně počítačů dnes bezkonkurenčně nejvíc vydělává společnost Symantec, především díky svému antivirovému programu Norton.
Firma v roce 2005 "obsluhovala" čtyřicet pět procent světového trhu a její tržby se blížily dvou miliardám dolarů.
Přitom tržby byly téměř stejnou měrou rozděleny mezi firemní zákazníky a samostatné uživatele.
Celosvětově se ale na tržbách firem za antivirové programy podílí šedesáti procenty firmy.
"U českých firem jsme zaznamenali zvláštní jev. Přestože velká část z nich již ochranný software využívá, nebezpečí viru je pro ně jednou z největších hrozeb, které se bojí," říká Thomas Vavra z IDC.
Které faktory mohou trh s tímto softwarem v budoucnu ohrozit nejvíce? Jelikož je software spíše "luxusním" výrobkem, je i jeho prodej velmi citlivý na vývoj spotřeby obyvatelstva.