Budou cestovky platit náhrady? Zatím se o to dohadují

Hana Vorlíčková
15. 11. 2008 15:00
V Evropě existuje Černá listina notorických stěžovatelů
Kompenzace za zkaženou dovolenou. Nebo reklamní tah? Názory na kodex se různí.
Kompenzace za zkaženou dovolenou. Nebo reklamní tah? Názory na kodex se různí. | Foto: Reuters

Praha - Cestovní kancelář Fischer rozpoutala na tuzemském trhu doslova poprask. Tento týden totiž představila veřejnosti finanční systém kompenzací a od té doby se její konkurenti přou, zda se k danému systému přihlásí či nikoli. Jedna strana tvrdí, že je to dobrý marketingový tah, druhá se pak hájí transparentností pravidel.

Takzvaný ITQ Kodex, ke kterému se CK Fischer přihlásila, jasně specifikuje na jak vysoké peněžní odškodnění má klient v případě nedodržení cestovní smlouvy nárok.

Marketing, nebo transparentní přístup? 

Jednoznačné stanovisko na zavedení ITQ Kodexu na český trh nemají ani dvě asociace, které tuzemské cestovní kanceláře a agentury sdružují.

"Je to určitě v dobrém slova smyslu agresivní. Cestovní kancelář, která to svým klientům nabídne, si musí být svými službami jistá," uvedl Tomio Okamura, prezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. Podle Okamury by však klienti měli dostat lepší pravidla reklamací, než se tu dosud používají. „Již nyní na tom spolupracujeme s Evropskou unií, která nová reklamační pravidla připravuje. Finanční systém kompenzací to ale nebude," doplnil.

„Zatím budeme systém analyzovat. S případným doporučením našim členům, zda se k ITQ Kodexu mají, či nemají přihlásit, ještě posečkáme," uvedl za konkurenční asociaci její tajemník Michal Vebr.

Ministerstvo pro místní rozvoj, pod které turistika spadá, pak ústy svého mluvčího Hynka Jordána lidem i cestovním kancelářím vzkázalo: „Do obchodních vztahů mezi klienta a cestovní kancelář vstupovat nebudeme".

Černá listina zákazníků 

ITQ Kodex se používá v řadě zemí západní Evropy a Japonsku. V Německu a Holandsku je dokonce v některých případech povinný.

„I když se jedná na první pohled o systém, který je vůči klientovi velmi vstřícný, jeho zavedení nese sebou i určitá negativa. Například cestovní kancelář TUI se již veřejně přiznala k tomu, že si vede takzvaný Black list, na kterém má uvedeny notorické stěžovatele. Zdaleka ale není jediná, kdo černou listinu používá," tvrdí Okamura.  

Vyjma cestovní kanceláře Fischer zavedení ITQ Kodexu zvažuje například Čedok. Naopak Exim Tours tento systém striktně odmítá.
 

 

Právě se děje

Další zprávy