Praha - Do velkých nákupních center v Česku zavítala další vlna slev. Tentokrát se neobjevují na cenovkách zboží, ale ve smlouvách, které jejich majitelé uzavírají s prodejci zboží.
Loni totiž do center zavítalo o deset procent méně zákazníků. Obrat obchodníků, kteří v nich nabízejí své zboží, klesl dokonce o 10 až 30 procent. A ty nyní proto žádají nižší nájmy.
Na pražské konferenci o maloobchodu Retail Summit to uvedl obchodní ředitel developerské společnosti Unibail-Rodamco Martin Macháč. A přidal také důsledek toho, že během roku ekonomické krize omezili Češi mírně své nákupy: expanze nákupních center se téměř zastavila.
Také pro letošní rok očekávají experti, kteří mluvili na Retail summitu, boj o přežití. Některé málo navštěvované obchodní komplexy budou muset zavřít.
Obchody, které nejvíc pocítily úbytek zákazníků, jsou módní butiky a značkové prodejny s módou. Pokles tu činí až 35 procent.
Například nové outletové centrum v Praze-Ruzyni již déle než rok zeje prázdnotou, jelikož se nepodařilo získat nájemce, píše agentura ČTK. "Expanze (nákupních center) se zastavila, pozitivní nálada a očekávání se přesunují na pozdní jaro 2011, a to jsem optimistický," upozornil Macháč.
Nájemci obchodů v centrech se nyní snaží vyjednat s jejich majiteli jiné podmínky. Žádají "krizové (tedy nižší) nájmy". Například společnosti Hervis nyní dostala nabídku na nájem prostor, za který by zaplatila o 30 procent méně než před pěti lety.
V Česku už prakticky není město nad 50 tisíc lidí, v němž by nestálo nákupní centrum.
S nízkou návštěvností se loni potýkalo například nákupní centrum v pražských Stodůlkách, které kvůli tomu v červnu opustil nejen hypermarket Tesco, ale postupně i další nájemci. Místo hypermarketu Tesco bude v nákupním centru fungovat velkoplošný obchod s nábytkem Möbelix.