Praha - Celkem na tři miliardy má podle exministra dopravy Petra Bendla přijít státní rozpočet šrotovné na vlaky. Právě Bendl je autorem myšlenky na zavedení tohoto opatření, které dnes ve sněmovně prosazuje spolu s protikrizovým balíčkem z dílny ČSSD poslanec Cyril Zapletal.
Z 12 miliard, které České dráhy před časem dostaly na investice, totiž podle Bendla nezbylo na investice do vlaků nic. "Projedly je v provozu," tvrdí Petr Bendl v rozhovoru pro Aktuálně.cz.
"Pokud by byl návrh schválen a možnosti z něj plynoucí by byly plně využity, znamenalo by to dodatečné výdaje až 70 miliard," upozorňuje naopak ministerstvo financí, co vyplývá z návrhu Cyrila Zapletala.
"Petr Bendl zmiňoval šrotovné na vlaky, když se v rámci ekonomické krize hovořilo i o automobilech. Říkal, že jako ministr dopravy si nedovede představit, že by spolu s tím nepomyslel na železniční dopravu," vysvětlil mluvčí ministerstva dopravy Martin Kupka pohnutky svého bývalého šéfa.
Je to výhoda pro ČD
A.cz: Co říkáte na výtku, že "vlakové šrotovné" zvýhodní v Česku jen dvě firmy: České dráhy, které jediné mají dostatečně staré vagóny, a Škodu Plzeň, která je umí stavět?
Je to tak rok zpátky, co se vyčleňovaly peníze ze státního rozpočtu na obnovu vozového parku. Ty peníze jsou v podstatě projedené. Já, jako i řada jiných, jsme upozorňovali na to, že peníze, které měly být na obnovu vozového parku, který je v průměru třicet let starý, dráhy projedly v provozu a utratily je za regionální železnice. My ten vozový park ale musíme obnovit. Jestli to České dráhy koupí od Škodovky, nebo někoho jiného... Vždyť tady má prostor kdekdo. Alespoň za mě se vytvářela legislativa, aby tu mohli provozovat železniční dopravu i jiní dopravci.
A.cz: V návrhu poslance Cyrila Zapletala se ale píše, že nárok na podporu mají jen vozy starší dvaceti let. A takové mají jen České dráhy.
Já zkrátka říkám, že tento vozový park musí jít do háje tak jako tak. Jestli si někdo myslí, že sem někdo přijde a začne dělat železniční dopravu místo Českých drah... Možná sem přijdou dvě tři vlakové soupravy, možná pět. Máme ale čekat dalších dvacet let, než se s tím něco stane? To mi přijde ujeté. Samozřejmě, někdo může mít pocit, že se tu nahání kšeft jedné firmě. Řekněme si to ale otevřeně: v Německu nebo ve Francii by si bezskrupulózně řekli o to, že chtějí podporovat svoje firmy. U nás asi máme pocit, že chceme podporovat zahraniční firmy jako Kapsch. Za sebe říkám: to, že musí zmizet třicet let staré vagóny, je fakt. České dráhy ty vozy nakonec od někoho koupí. Jestli to bude od Škodovky, nebo někoho jiného, je na nich a oni by se měli řídit danými pravidly.
A.cz: Máte spočítáno, kolik peněz bude toto opatření stát?
Mělo by to jít ze Státního fondu životního prostředí a myslím, že jde o tři miliardy, ale nechytejte mně za slovo.
A.cz: Co říkáte na tvrzení, že peníze na obnovu vozového parku Českých drah ze Státního fondu životního prostředí připraví města a obce o prostředky vyčleněné na spolufinancování projektů na odstraňování ekologických škod. Myslíte si, že podpora Českých drah je "menší zlo"?
Myslím si, že státní rozpočet a Státní fond životního prostředí je stejně jeden balík peněz. Všechno jsou to státní peníze. Mně by bylo jedno, jestli to půjde ze státního rozpočtu, nebo ze Státního fondu životního prostředí.
Kdo to prosazuje?
A.cz: Jaký měl vůbec tento návrh osud? V novinách se psalo, že předkladatelem návrhu je poslanec Karel Sehoř z ODS, ve sněmovním tisku ale je nakonec autorem pozměňovacího návrhu Cyril Zapletal z ČSSD.
Jak se to dostalo k poslanci Zapletalovi, nevím. Bavili jsme se o tom několikrát. Je možné, že se to k němu nějakou cestou dostalo, to já nevím. Nicméně já ten návrh podporuju, protože si myslím, že třicet let starý park je třeba obnovit. Už vloni tu byly vyčleněné peníze na investice, nebylo tam však konkrétně řečeno, že mají jít na obnovu vozového parku. Na hospodářském výboru se nakonec řeklo, že to jsou peníze na zajištění dopravy a tak dále, ale nebylo tam výslovně řečeno, že to je na investice. Teď jim tam zbylo asi pět miliard, které postupně utrácejí za to, jak jim kraje neplatí za objednané spoje.