Bárta seškrtá z dálnic šest miliard, některé asi stopne

Karel Toman
10. 8. 2010 15:50
Správci fondu dopravy navrhli osekat rozestavěné dálnice o ekologické stavby.
"Doděláme tenhle sjížďák a pak jedem asfaltovat silnici mezi Vlkošem a Troubkami," jmenuje řidič firmy M-Silnice. "Je to takový všelijaký, nikdo nic neví."
"Doděláme tenhle sjížďák a pak jedem asfaltovat silnici mezi Vlkošem a Troubkami," jmenuje řidič firmy M-Silnice. "Je to takový všelijaký, nikdo nic neví." | Foto: Karel Toman

Praha - Zhruba o šest miliard korun levněji se oproti původním projektům dostaví už rozestavěné silnice a dálnice.

Narozdíl od státní Správy železniční a dopravní cesty, která včera nabídla na stavbě kolejí "slevu v řádu miniprocent či promile procent", navrhli zástupci Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) úspory v řádu procent.

Stavby dálnic a silnic tak budou pokračovat, narozdíl od železničních, které Bárta po včerejším jednání se Správou železniční a dopravní cesty nařídil okamžitě zastavit a neproplácet ani faktury.

Jako první o tom informoval server iDnes.

Veselejší Bárta

"Ministr odcházel z dnešní schůzky výrazně veselejší než ze včerejší," popsal rozdíl mluvčí ministra dopravy Jakub Ptačinský.

"S tou informací bude ministr nadále pracovat, bude ji konzultovat s hospodářským výborem a akademiky. Měl by o této věci podle mých informací diskutovat i u pana prezidenta, kam byl pozván," přiblížil Ptačinský.

Ministerstvo do pátku připraví na základě těchto jednání seznam staveb, které se zastaví a které naopak budou pokračovat.

"Silniční" stavbaři nabídli podle prezidenta Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václava Matyáše úsporu šesti miliard korun z celkem 79, které byly na dostavbu dálnic a silnic podle současných projektů potřeba.

Úspor se podle něj dosáhne osekáním liniové stavby o objekty, které nejsou k jejich provozu nezbytně nutné. To nepotěší hlavně ekology, protože právě ekologické stavby jsou podle stavebních firem, které se na konzultacích úspor podílely, první na ráně.

Škrtat bude stát, ne stavební firmy

"Výsledek je úspora zhruba šesti miliard. Takže z celkových asi 79 miliard na rozestavěné stavby je to asi sedm procent," shrnul Matyáš. "Výsledek je pozitivní a je to přesně v duchu toho, co jsme navrhovali: nepřipustit, aby se na liniové stavby nabalovaly další nesmyslné projekty, které s nimi nesouvisí," dodal.

Ohradil se také výslovně proti tomu, že by velké stavební firmy přistoupily na možnost diskutovat se státem o slevách, které by nabídly ony, jak navrhoval ministr Bárta..

"Není to o tom, že bychom měnili jednotkové ceny, protože to ani nejde. Jsme ale ochotni bavit se o škrtání jednotlivých objektů, které nejsou nezbytně nutně realizovatelné a u kterých si investor projedná změnu stavebního povolení ve vztahu ke kolaudaci. Protože to je jeho povinnost," vysvětlil Matyáš.

Výši úspor, jakou podle Matyáše navrhl SFDI a ŘSD nedovedl mluvčí rezortu potvrdit ani vyvrátit.

"Ten rozsah neumím specifikovat, nicméně v řádu procent je," komentoval to Ptačinský.

Není ale vyloučeno, že Bárta nakonec zatlačí i na stavební firmy. Jednání se stavbaři totiž podle mluvčího budou ještě pokračovat. "Další schůzka je naplánovaná na 6. září, kde se budou probírat další možnosti, kde stavět dál a za jaké peníze," upřesnil.

Připravujeme podrobnosti

 

Právě se děje

Další zprávy