Arriva nebude bojovat, trať do Opavy chce pro Jančuru

ČTK ČTK
15. 3. 2013 9:45
Zrušení tendru na trať z Ostravy do Opavy by podle firmy vyhovovalo Českým drahám
Foto: Ludvík Hradilek, Tomáš Kunc

Praha - Vyloučený účastník soutěže o provozování železniční dopravy mezi Ostravou a Olomoucí přes Krnov, společnost Arriva, se vzdá možnosti odvolat se k antimonopolnímu úřadu.

Žádá ale ministerstvo dopravy, aby zakázku přidělilo druhému uchazeči, soukromé společnosti RegioJet Radima Jančury. Podle dřívějšího vyjádření ministerstva to ale nepřichází v úvahu - pokud v soutěži zbude jediný účastník, musí se podle zákona celý tendr zrušit.

"Naším hlavním zájmem je skutečná liberalizace železniční dopravy v České republice. Rozhodli jsme se proto nepodnikat už žádné další kroky, které by celý proces nadále neúnosně zdržovaly," uvedl ředitel železniční divize tuzemské Arrivy Jaroslav Richter. Podle něj není důvod celý tendr kvůli vyloučení Arrivy rušit, soutěž prý byla vyhlášená ještě podle starého zákona o veřejných zakázkách, který přidělení zakázky jedinému uchazeči umožňoval. 

Ministerstvo chce jenom rušit

Ministerstvo dopravy se rozhodlo nabídku Arrivy vyloučit, protože nesplnila podmínku veřejné soutěže, podle které musí mít každý dopravce ve vedení alespoň dvě odborně způsobilé osoby pro provozování drážní dopravy s příslušným vzděláním.

Podle úřadu dopravce doložil odpovídající vzdělání pouze u jedné osoby, druhá certifikovaná osoba podmínky nesplňovala. S tím Arriva nesouhlasí. 

Vyloučení Arrivy ze soutěže má podle Richtera jediný důvod, a tím je snaha ministerstva celý tendr zrušit. Podle něj úřad Arrivě dále neumožnil doložit kvalifikaci dalšího zaměstnance. 

Výběrové řízení na nového dopravce na trati Ostrava - Opava - Krnov - Olomouc považuje ministerstvo za pilotní projekt liberalizace české železnice. "Vážíme si stanoviska Arrivy - oceňujeme tento postoj férového kvalitního soupeře z výběrového řízení. Zároveň, pokud má ministerstvo dopravy odvahu a chce skutečnou změnu na trase Ostrava - Krnov - Olomouc, vyhlásí vítěze výběrového řízení," uvedla ve svém stanovisku společnost RegioJet.

Výhoda pro České dráhy

Nový dopravce vzešlý z výběrového řízení měl podle původních představ úřadu začít s provozem na trati na konci roku 2014. Nabídku proti původním plánům nepodaly například České dráhy, Veolia transport, Leo Express ani nizozemská Abellio vlastněná Nizozemskými drahami (Nederlandse Spoorwegen). 

Zrušení tendru by vyhovovalo Českým drahám, které osobní dopravu na trati nyní zajišťují. Národní dopravce se tendru nezúčastnil, protože do vyhlášení soutěže nedokázal sehnat nová vozidla, která po uchazečích požadovalo ministerstvo dopravy, uvedl dříve deník E15.

 

Právě se děje

Další zprávy