Češi a internet: mají rádi wi-fi a internetbanking. Dusí je však drahá mobilní data

Jan Úšela Jan Úšela
19. 11. 2018 11:27
Počítač - většinou notebook - už vlastní 78 procent tuzemských domácností, což je oproti roku 2008 o 30 procent více. Podobnou měrou vzrostl i počet českých uživatelů internetu - z 4,8 milionu lidí v roce 2008 na letošních 7,1 milionu (81 procent populace). Údaje v pondělí představil Český statistický úřad.
Foto: iStock

Domácnosti mají přístup ke světové síti nejčastěji v Praze (83 procent z nich), nejméně je internet naopak rozšířený v Olomouckém (72 procent) a Libereckém a Ústeckém kraji (v obou 73 procent domácností).

Ve srovnání s Evropskou unií je Česko stále pod průměrem, i když ve všech sledovaných ukazatelích míra zavedení internetu a rozšíření počítačů v Česku rostla. Třeba v počtu domácností s internetem je tuzemsko v rámci unijní osmadvacítky až patnácté a ze zemí bývalého východního bloku ho předbíhá desáté Estonsko, evropskými premianty jsou v tomto směru Lucembursko, Nizozemsko, Dánsko - v těchto státech se k síti připojuje přes 95 procent domácností.  

"Oproti zbytku Evropy se u nás naopak ve větší míře k připojení k internetu využívá wi-fi. Přes pět milionů Čechů navíc už využívá internetové bankovnictví, což je rovněž nad evropským průměrem," říká Martin Mana, ředitel odboru statistik rozvoje společnosti ČSÚ.

Devadesát šest procent Čechů má mobil. Téměř dvě třetiny z nich už navíc používají chytré telefony. Ve využívání internetu v mobilu ale Češi v celounijním srovnání neobstojí. K síti se jich z telefonu připojuje asi 60 procent, ve Švédsku či Nizozemsku jsou to přitom čtyři pětiny populace. Vliv na to mají vysoké ceny datových služeb v Česku v porovnání s ostatními zeměmi.

Česko, v němž funguje asi 40 000 e-shopů, je považováno za evropskou velmoc internetového obchodování. V rámci EU jsou ovšem Češi v nakupování na internetu mírně podprůměrní. Padesát šest procent z nich loni na e-shopech nakupovalo, unijní průměr přitom činil 57 procent, nejčastěji na webu nakupují Britové a Švédi - dělá to 82, respektive 81 procent z nich. Češky si na webu nejčastěji nakupují kosmetiku, muži zase sportovní potřeby a počítače a jejich příslušenství.

Češi internet nejčastěji používají k posílání e-mailů (75 procent z nich), prohlížení zboží a služeb (71 procent) a čtení zpráv (71 procent). Čemu se naopak občané tuzemska téměř nevěnují, je sledování videí na placených on-line stránkách, jako je Netflix. Dělají to jen čtyři procenta z nich.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 23 minutami

Ministr spravedlnosti Blažek poslal Farskému analýzu, jak řešit rezignaci na poslanecký mandát, když je v cizině. Sám Blažek ji zveřejnit nechce.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Brankář Čiliak se po dvou letech vrací do Komety Brno

Slovenský hokejový brankář Marek Čiliak bude znovu po dvou letech chytat za Kometu Brno. Klub na svém webu oznámil, že jednatřicetiletý gólman začne ve středu s týmem trénovat. Čiliak naposledy působil v Popradu ve slovenské lize, v české nejvyšší soutěži má za sebou vedle Brna také angažmá ve Zlíně a Motoru České Budějovice.

V Brně ale působil dohromady deset let, chytal tam už v mládežnických kategoriích od roku 2005 a s Kometou vybojoval kompletní medailovou sbírku v extralize včetně titulů v letech 2017 a 2018. Spolu s play off za Kometu odchytal 276 z celkových 318 zápasů v nejvyšší soutěži.

"Pocity jsou neskutečné. Je to pro mě návrat domů. Když jsem míjel ceduli s názvem Brno, trochu jsem se v dobrém slova smyslu roztřepal," uvedl na webu Komety účastník dvou mistrovství světa. "Udělám všechno pro to, abych splatil důvěru, kterou jsem teď dostal," dodal brankář, který během kariéry také chytal za Znojmo v EBEL, Slovan Bratislava v KHL či za Nitru v nejvyšší slovenské soutěži.

Zdroj: ČTK
Další zprávy