reklama
 
 

Češi a internet: mají rádi wi-fi a internetbanking. Dusí je však drahá mobilní data

19. 11. 2018 11:27
Počítač - většinou notebook - už vlastní 78 procent tuzemských domácností, což je oproti roku 2008 o 30 procent více. Podobnou měrou vzrostl i počet českých uživatelů internetu - z 4,8 milionu lidí v roce 2008 na letošních 7,1 milionu (81 procent populace). Údaje v pondělí představil Český statistický úřad.

Domácnosti mají přístup ke světové síti nejčastěji v Praze (83 procent z nich), nejméně je internet naopak rozšířený v Olomouckém (72 procent) a Libereckém a Ústeckém kraji (v obou 73 procent domácností).

Ve srovnání s Evropskou unií je Česko stále pod průměrem, i když ve všech sledovaných ukazatelích míra zavedení internetu a rozšíření počítačů v Česku rostla. Třeba v počtu domácností s internetem je tuzemsko v rámci unijní osmadvacítky až patnácté a ze zemí bývalého východního bloku ho předbíhá desáté Estonsko, evropskými premianty jsou v tomto směru Lucembursko, Nizozemsko, Dánsko - v těchto státech se k síti připojuje přes 95 procent domácností.  

"Oproti zbytku Evropy se u nás naopak ve větší míře k připojení k internetu využívá wi-fi. Přes pět milionů Čechů navíc už využívá internetové bankovnictví, což je rovněž nad evropským průměrem," říká Martin Mana, ředitel odboru statistik rozvoje společnosti ČSÚ.

Devadesát šest procent Čechů má mobil. Téměř dvě třetiny z nich už navíc používají chytré telefony. Ve využívání internetu v mobilu ale Češi v celounijním srovnání neobstojí. K síti se jich z telefonu připojuje asi 60 procent, ve Švédsku či Nizozemsku jsou to přitom čtyři pětiny populace. Vliv na to mají vysoké ceny datových služeb v Česku v porovnání s ostatními zeměmi.

Česko, v němž funguje asi 40 000 e-shopů, je považováno za evropskou velmoc internetového obchodování. V rámci EU jsou ovšem Češi v nakupování na internetu mírně podprůměrní. Padesát šest procent z nich loni na e-shopech nakupovalo, unijní průměr přitom činil 57 procent, nejčastěji na webu nakupují Britové a Švédi - dělá to 82, respektive 81 procent z nich. Češky si na webu nejčastěji nakupují kosmetiku, muži zase sportovní potřeby a počítače a jejich příslušenství.

Češi internet nejčastěji používají k posílání e-mailů (75 procent z nich), prohlížení zboží a služeb (71 procent) a čtení zpráv (71 procent). Čemu se naopak občané tuzemska téměř nevěnují, je sledování videí na placených on-line stránkách, jako je Netflix. Dělají to jen čtyři procenta z nich.

autor: Jan Úšela | 19. 11. 2018 11:27

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama