Platba kartou v e-shopech předstihla dobírku, ukázal další průzkum. V jiném zůstává jedničkou

eko čtk eko, čtk
13. 8. 2018 15:30
Dobírka v posledních dvou letech ztrácí na úkor platebních karet.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: MasterCard

Praha - Platby dobírkou jako nejoblíbenější způsob úhrady vystřídalo v internetových obchodech placení kartou. Alespoň podle nejnovějšího průzkumu přepravce GLS.

Zatímco před dvěma lety kartou platila čtvrtina zákazníků a dobírku využívalo 34 procent lidí, letos využívá karetní transakce 34,5 procenta a dobírku asi 29 procent zákazníků, ukázal průzkum GLS.

Dobírka byla dlouhá léta nejvyužívanějším způsobem, kterým Češi platili za objednané zboží z e-shopů, v posledních dvou letech ale tak ztrácí na úkor platebních karet.

"Současný trend má dva hlavní důvody. Prvním je větší důvěra Čechů k e-shopům. Velké množství českých internetových prodejců má již dobré renomé, že prodávané zboží je skutečně na skladě a přijde maximálně do tří pracovních dnů od zadání objednávky. Druhým důvodem růstu využití platby kartou je početná skupina nejmladších kupujících, u kterých je dobírka spíše výjimkou," uvedl ředitel GLS ČR Pavel Včela.

Více než třetina dotázaných v současné době hradí každý měsíc nějaké zboží nebo službu pomocí online platebních nástrojů. Každý týden tak činí 13,5 procenta Čechů. Platbám přes internet se podle Včely zásadně vyhýbá jen každý šestý dotázaný.

Zlom ukázal už loňský průzkum

Přímá platba debetní či kreditní kartou se poprvé stala vůbec nejužívanější metodou už podle průzkumu, který Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a společnost Nielsen zveřejnily loni v květnu. Téměř třetina (29 procent) lidí v něm uvedla, že své nákupy online platí nejčastěji kartou. Dlouho populárnější dobírku uvedlo jen 26 procent oslovených.

Ještě před pěti lety přitom ve stejném průzkumu preferovalo platbu kartou pouze 14 procent lidí, dobírku uvedlo 41 procent dotázaných. I vzhledem k relativně velkému rozšíření platebních karet vycházelo Česko v tomto srovnání jako výjimečná země.

Karty rostou, ale dobírku ještě nedohnaly

Naopak podle letošní analýzy srovnávače cen Heureka.cz zůstává dobírka jedničkou. Lidé ji letos využili u 32 procent objednávek, což je ve srovnání s loňskem o dva procentní body méně.

Vysokou oblibu si podle dat Heureky stále drží vyzvednutí a zaplacení objednaného zboží na pobočce obchodu - lidé ho využívají ve 30 procentech objednávek. Kartou je letos zaplaceno už 22 procent nákupů v tuzemských e-shopech, což je čtyři procentní body více oproti loňskému roku.

Častěji zákazníci platí kartou on-line zboží s nižší hodnotou. "Typicky je to třeba drogerie, kosmetika, zdraví, zkrátka zboží nižší hodnoty, které však nakupujeme častěji," uvedl ředitel Heureky Tomáš Braverman. Zákazníci podle něj také stále častěji využívají možnost si ve svých oblíbených e-shopech údaje o platební kartě uložit, takže další nákup už mohou zaplatit na jedno kliknutí.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 19 minutami

Nový majitel Aera už ve Vodochodech neplánuje mezinárodní letiště

Nový majitel výrobce letecké techniky Aero Vodochody nepočítá s vybudováním mezinárodního civilního letiště pro osobní ani nákladní přepravu. Letiště bude sloužit hlavně pro firemní potřeby. Uvedl to mluvčí Aera Vodochody Tobiáš Tvrdík. Vytvořit ve Vodochodech mezinárodní letiště, které by mohlo konkurovat Ruzyni, plánoval předchozí majitel Aera, investiční skupina Penta.

Majitelem Aera Vodochody je od září společnosi HSC Aerojet, v níž má většinu maďarský finančník Szalay-Bobrovniczky. Menší podíl vlastní česká skupina Omnipol. "Po změně majitelů Aera Vodochody se s vybudováním mezinárodního civilního letiště pro osobní ani nákladní přepravu už nepočítá. Noví vlastníci společnosti jsou přesvědčení, že letiště ve Vodochodech má sloužit zejména potřebám Aera," uvedl Tvrdík.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 28 minutami

Obrat e-shopů během Black Friday byl podle Heureka.cz o 12 procent nižší proti loňsku

Obrat e-shopů na slevovou akci Black Friday, která letos připadla na pátek 26. listopadu, byl podle nákupního rádce Heureka.cz o zhruba 12 procent nižší oproti loňsku, ale asi o 30 procent vyšší ve srovnání s předpandemickým rokem 2019. V letošním roce se zatím jednalo o nejsilnější nákupní den. Mezi nejprodávanější zboží patřily notebooky, mobilní telefony a dále třeba investiční zlato. Vyplývá to z dat portálu Heureka.cz.

Pro internetové prodejce byl loňský rok podle ředitele nákupního rádce Heureka.cz Jana Mayera rekordní. V době konání akce Black Friday neboli černého pátku musela být většina obchodů kvůli šíření nákazy koronaviru zavřená. Lidé tak nákupy přesunuli na internet, letos měli možnost nakupovat i fyzicky v kamenných obchodech. Experti ze společnosti vshosting~ a Shopsys jako další důvod meziročně horších výsledků e-shopů uvádějí vysokou míru inflace, v důsledku které Češi začali šetřit.

E-shopy na portálu Heureka.cz v pátek při letošní akci Black Friday nabízely podle Mayera 430 000 produktů s přibližně desetiprocentní slevou oproti běžné ceně na internetu. Taková výše slevy odpovídá podle dat Heureky standardu, mírně se zvýšil počet zlevněných produktů.

Zdroj: ČTK
Další zprávy