Bankovní aplikace jsou fajn, ale Češi nedají na pobočky dopustit, ukázal průzkum

ČTK ČTK
22. 10. 2018 10:26
Žádná aplikace pro chytrý telefon v Česku zřejmě nenahradí služby bankovní pobočky a call centra. Část klientů navíc o žádné inovace v bankovnictví nestojí.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Shutterstock

Praha - Češi díky digitalizaci uvítají zejména služby, které jim pomohou ušetřit čas a energii. Úplné nahrazení poboček digitálními komunikačními kanály je pro ně však stále ještě nepředstavitelné a problém mají i se sdílením údajů o své finanční situaci se třetími stranami. Vyplývá to z průzkumů České bankovní asociace.

Digitální revoluce přinesla banku lidem nejdříve domů a potom i do mobilu. Tím se zcela změnily požadavky na fungování a nastavení bankovních služeb, které se podle průzkumu k dnešku týkají 95 procent dospělé české populace. Na 76 procent klientů je s nimi spokojeno a přesvědčeno, že má smluveny skutečně jen ty, které používá. Pětina je však na pochybách a má pocit, že jim některé služby banka spíše vnutila.

"Z toho lze vyvodit, že se bankám zatím ne zcela daří přizpůsobovat se potřebám jednotlivých klientů," uvedla poradkyně ČBA pro fintech a inovace Helena Zavázalová.

Na 40 procent bankovních klientů zvládne u své banky nějakou inovaci zhruba jednou ročně, někteří dokonce i vícekrát. Dvě třetiny klientů v průzkumu uvedly, že zásadní inovaci zažily právě letos, třetinu přitom daná inovace hodně potěšila. "Nejčastěji přináší banky novinky do internetového bankovnictví. Je ale třeba myslet i na kamenné pobočky nebo call centra, klienti totiž u velkého množství služeb stále výrazně preferují osobní kontakt," upozornila Zavázalová.

Její slova současně potvrzují i výsledky průzkumů, dle kterých je nahrazení osobního kontaktu s člověkem za komunikaci se strojem - robotem pro Čechy zatím jen těžko představitelné. Největší problém by měli radit se s robotem o investicích. V rámci zavádění inovací musí banky taktéž počítat se skutečností, že zhruba třetina lidí, kteří bankovní služby využívají, nemá zájem o jakékoliv inovace. Jde především o klienty starší 50 let, kteří mají nižší příjmy.

Klienti očekávají, že služby, které si budou obstarávat sami, budou bezplatné. Jde například právě o internetové či mobilní bankovnictví či vklad hotovosti na účet ve vkladových bankomatech.

Další očekávanou službou jsou okamžité převody peněz. Budoucnost vidí i v různých možnostech bezkontaktních plateb u obchodníků, například skrze telefon, náramek či otisk prstu. Banky se už tímto směrem vydaly, musí ale myslet na dostatečné zabezpečení takových plateb.

Klienti ve svých úvahách o budoucnosti směřují ještě ke sdružování funkcí určitých produktů. Například platební karty by podle klientů mohly zastávat více funkcí než jen placení.

Svou roli ale bude mít i sdružování funkcí přímo v bance nebo v internetovém bankovnictví. Zhruba dvě třetiny klientů si dokážou představit, že banky budou zajišťovat i jiné služby než samotné finance. Tito klienti také jednoznačně považují za užitečné spravovat na jednom místě nejen svůj bankovní účet, ale třeba také místní poplatky a účty za energie, telefon či internet, popřípadě i pojištění.

Pro některé klienty je ale nemyslitelné sdílet s nimi své finanční a další citlivé údaje, protože by se cítili jak pod dohledem 'Velkého bratra'. Další ale poukazovali na to, že by pro ně bylo výhodnější mít všechno pohromadě na jednom místě, včetně nefinančních služeb, jako jsou třeba zprávy od lékaře.

"Na podobném principu už funguje například čínský WeChat," dodala Zavázalová. V případě využití těchto služeb by ale podle průzkumu musel být kladen extrémní důraz na zabezpečení údajů.

 

Právě se děje

před 53 minutami

Hischier prodloužil s New Jersey smlouvu o sedm let

Švýcarský hokejový útočník Nico Hischier prodloužil o sedm let kontrakt v NHL s New Jersey. Nová smlouva jedničce draftu z roku 2017 vynese celkem 50,75 milionu dolarů. Od sezony 2020/21 tak bude brát v průměru 7,25 milionu dolarů. Dvacetiletý Hischier má v této sezoně ještě poslední rok platnou nováčkovskou tříletou smlouvu se základním příjmem 925 tisíc dolarů a s možností získat na bonusech dalších 2,85 milionu dolarů.

"Jsme šťastní, že máme celý ten proces za sebou a domluvili jsme se s Nicem a jeho týmem na kontraktu, který bude přínosný pro obě strany. Vyzrál v komplexního centra, který odvádí skvělou práci s pukem i bez něj. Těšíme se na jeho další růst," řekl generální manažer Devils Ray Shero.

Hischier, který ve čtvrtečním duelu při výhře nad New York Rangers 5:2 chyběl v sestavě New Jersey kvůli zranění v horní části těla, si v šesti zápasech v této sezoně připsal dvě asistence. V NHL hraje třetí sezonu a má na kontě 157 zápasů a 101 bodů za 37 branek a 64 přihrávek. V pěti zápasech play off si připsal jednu asistenci.

před 58 minutami

Kornfeil v Japonsku odstartuje z 3. řady, Salač kvalifikaci kvůli těžkému pádu a zlomenině nejel

Jakub Kornfeil obsadil v kvalifikaci na motocyklovou Velkou cenu Japonska sedmé místo a na startu sobotního závodu Moto3 bude stát ve třetí řadě. Filip Salač po pátečním pádu do dnešního programu nezasáhl a teprve se rozhodne, zda v neděli absolvuje Grand Prix.

Kornfeil zajel třetí nejlepší kvalifikaci v sezoně a vyrovnal výkon z Nizozemska, pouze v Alcaňizu a na Sachsenringu si vybojoval druhou řadu. Na základě pátečních jízd, v nichž zajel třetí čas, postoupil přímo do druhé části kvalifikace, protože dnešní třetí trénink se jel na mokré trati a pořadím nezamíchal. V podobných podmínkách se rozhodovalo i o pořadí na startu, Kornfeil zaostal o 863 tisícin za nejrychlejším Niccolem Antonellim z Itálie.

Salač měl těžký pád v pátečním druhém tréninku a se zlomeným malíčkem na pravé noze a potlučeným tělem v druhém dnu v Motegi odpočíval. Pokud bude v neděli závodit, odstartuje z uličky v boxech v důsledku trestu za příliš pomalou jízdu v prvním tréninku.

Další zprávy