Dohromady si tak zaměstnanci přilepší o 4000 korun. Spolu s mimořádnou prémií dostanou zaměstnanci zaručený bonus, který se vyplácí dvakrát ročně. Jeho výši odbory neuvedly, v květnu však s výplatou za duben dostali všichni pracovníci jednorázový bonus ve výši 40 tisíc korun.
"Na začátku to vypadalo opravdu špatně, stovky odvolaných směn a dokonce i týdenní a dvoutýdenní odstávka v září a říjnu jak v Mladé Boleslavi tak v Kvasinách a ve Vrchlabí. Žádná odpracovaná flexisměna ani plošné přesčasy nedávaly mnoho nadějí vyjednat nějakou prémii. Přesto se podařilo vyjednat přilepšení pro předvánoční zvýšené výdaje, které jsou navíc zasaženy stále stoupající inflací," uvedl předseda podnikové rady Jaroslav Povšík.
Zaměstnanci během roku několikrát pobírali náhradu mzdy, protože výroba byla kvůli nedostatku čipů, které se používají v palubní elektronice, několikrát výrazně omezena nebo zastavena. Náhrada činila nejdříve 85, následně 80 procent průměrné mzdy. Kvůli omezením se letos nepodaří vyrobit asi 250.000 vozů.
"V době, kdy prázdné směny byly placeny prakticky denním výdělkem a nevyrobilo se více než čtvrt milionu vozů, je to slušné, ať již v rámci příjmové části, tak jako gesto dobré vůle nového představenstva vůči osazenstvu. Zajímavé bylo, že prémii nebylo nutné vykupovat žádnými agresivními modely pracovní doby, či jinými v minulosti nepříjemnými požadavky ze strany představenstva a managementu," uvedl Povšík.
Odbory zároveň ujišťují, že jejich cílem společně s firmou je zachování zaměstnanosti. "Společným cílem firmy Škoda a Odborů KOVO je zachovat maximum zaměstnanců ve Škoda Auto. Všechny naše kolegyně a kolegy vnímáme jako zkušené a zručné odborníky, kterých si velmi vážíme a nechceme o ně přijít. Pokud by se situace zhoršovala, vždy bude cílem postupovat sociálně únosnou formou v nejvyšší možné míře," uvedl vedoucí plánování lidských zdrojů Štěpán Lacina.
Povšík připomněl, že pro zachování výdělků a udržení zaměstnanosti letos odbory přistoupily na plán vyrábět nedokončené vozy, aby po dodání čipů mohly jít co nejdříve k zákazníkům. Zaměstnanci vozy v rámci pracovní doby vyrobili a zabalené a konzervované čekaly na dodání chybějícího dílu na odstavných plochách. Vyrobeno tak bylo více než 40.000 aut.
Odbory také musely podle Povšíka bojovat za zachování agenturního personálu, u něhož se objevil požadavek koncernu VW na stažení. "Slibuji, že proti propouštění budeme bojovat všemi prostředky, do poslední chvíle. A když to poruším, tak mě vyveďte nejbližší branou ven," řekl Povšík.
Škoda Auto loni dodala celosvětově přes milion aut. Provozuje tři výrobní závody v Česku. Během letošního roku musela několikrát výrazně omezit či zastavit výrobu. Firma očekává, že do konce letošního roku kvůli nedostatku dílů vyrobí zhruba o 250 000 vozů méně. Automobilka od ledna do září téměř zdvojnásobila provozní zisk na 900 milionů eur (zhruba 23 miliard Kč) ze 469 milionů eur před rokem.