Za volantem automobilového překvapení roku: Nový Peugeot 508 je krásný a zároveň se i skvěle řídí

Jiří Kaloč
26. 7. 2018 15:05
Nová generace zástupce ve střední třídě od Peugeotu sice nemění své číselné označení 508, jak bylo tradicí u jeho předchůdců, ale už nemůže být odlišnější od modelu, který nahrazuje. Důkladně jsme si vyzkoušeli nejlepší benzinovou i naftovou motorizaci a nelze než konstatovat: Tohle auto se Francouzům povedlo.
Podívejte se, jak to na silnici sluší novému Peugeotu 508. | Video: Peugeot

Tříprostorové sedany dnes v Evropě nejsou příliš žádané, současný trend automobilového trhu vlastně vůbec nenahrává klasickým karosářským variantám, které byly v minulosti hlavními oporami modelových portfolií mainstreamových automobilek. 

Všichni totiž chtějí SUV a sedan střední třídy je považován za nudný a nepraktický automobil, který se nejvýše hodí do firemní flotily. Ale i manažeři dnes při volbě svého služebního vozu pošilhávají po SUV a Peugeot jich má v nabídce hned několik. Všechny pak patří mezi nejprodávanější modely.

Možná právě proto, že na klasické střední třídě již neleží tíha hospodářského úspěchu francouzské automobilky, dostali tvůrci nové generace modelu 508 od vedení automobilky volnější ruce pro experimenty i designové extravagance.

Zároveň nebyli svázáni minimálním objemem zavazadlového prostoru ani dostatečným místem pro nohy či hlavu na zadních sedadlech a výsledek je pro mnohé překvapením. Dlužno dodat, že příjemným. 

Místo velkého rodinného sedanu vznikl relativně kompaktní a sportovně střižený liftback nebo, jak se dnes s oblibou říká, čtyřdveřové kupé s bezrámovými skly ve dveřích a revolučním i-Cockpitem. Ten u Peugeotu od premiéry v řadě 208 postupně vylepšují.

Foto: Peugeot

Francouzská automobilka novinkou hází rukavici konkurenci. Jenže tu již nepředstavují konzervativní modely střední třídy, jakými jsou Opel Insignia, Renault Talisman nebo Ford Mondeo. Největším sokem má být Volkswagen Arteon nebo Kia Stinger, u Peugeotu si troufají i na prémiové modely Audi A5 Sportback nebo BMW 4 Grand Coupé. 

Překvapivě je novinka oproti svému předchůdci menší a lehčí. Zatímco konkurence s každou další generací svých modelů centimetry přidává, zde se výrazně ubíralo. Nový Peugeot je nejen o 70 kg lehčí, ale také o 8 cm kratší (celkem 4750 mm) a má o 2,4 cm (2793 mm) menší rozvor. Přitom je však o 3 cm širší a o 5 cm nižší. S celkovou výškou 1400 mm tak opět spíše vypadá jako sportovní kupé.

Designéři vtiskli nové "pětsetosmičce" originální lehce zamračenou tvář, které dominuje maska s výraznou strukturou a stylizovaným znakem lva. Tajuplný výraz pak umocňují utopené přední světlomety, jež v nejvyšší výbavové verzi GT disponují technologií LED.

Originálním prvkem je denní svícení LED uložené do vertikálních "zářezů" po stranách, které prochází světlomety a vytváří cosi jako kly nebo, chcete-li, tesáky à la šavlozubý tygr.

Nízká příď se pak směrem dozadu zvedá až k vysoké zádi s ostrou odtokovou hranou, kde se setkává s plynule se svažující střechou. To vytváří přes dvojici dveří na každé straně dojem elegantního dynamického kupé. Hodně sešikmené zadní okno samozřejmě komplikuje výhled dozadu, ale zadní parkovací senzory i kamera tento problém eliminují.

Foto: Jiří Kaloč

S působivým exteriérem koresponduje také interiér. Členitá palubní deska se skládá z několika materiálů. Některé jsou lesklé, některé matné, jiné měkké a další zase tvrdé. Není v tom však chaos, ale harmonie, vše působí nejen originálně, ale i hodnotně, útulně a vkusně.

Peugeot postupně nasazuje svůj i-Cockpit, u něhož se řidič na kontrolní přístroje nedívá skrz volant, ale má je nad ním, do dalších řad. Dnes ho najdete nejen v modelech 208, 308, 2008, 3008 a 5008, ale dostal ho také minivan Rifter a zde popisovaný sedan 508, respektive kombi 508 SW.

Foto: Peugeot

Automobil se tak místo klasického volantu ovládá nerovnoměrným osmiúhelníkem, který má řidič skoro u kolen, aby viděl na displej s uhlopříčkou 12,3 palce. Ten si může nakonfigurovat podle svých potřeb. V nabídce je analogový i digitální rychloměr, otáčkoměr, palubní počítač nebo mapa navigace.

Potřebné informace doplňuje druhý displej nad středovým panelem s úhlopříčkou 8 (v základní výbavě Active) a 10 palců (od výbavy Allure výše). Nechybí možnost využití aplikací Apple CarPlay nebo Android Auto, telefon pak lze dobíjet i bezdrátově v odkládacím prostoru pod středovým panelem.

Dalším originálním prvkem je kovová "klaviatura" pod středovým displejem, na které najdete hlavní funkce multimediálního systému (telefon, klimatizace, palubní počítač, navigace, rádio a multimédia nebo nastavení osvětlení interiéru). Pod nimi je pak řada tlačítek na ovládání vyhřívání sedadel, vyhřívání předního i zadního okna nebo deaktivaci systému start/stop.

Vůči ergonomii ovládacích prvků nemám výhrad, snad jen ovládání dvouzónové klimatizace mohlo být umístěno na tlačítka a ne mezi funkce dotykového displeje. Je ale třeba přiznat, že ten reaguje docela rychle. 

Foto: Peugeot

Přední sedadla mohou být elektricky nastavitelná, vyhřívaná, a ještě vybavena masážní funkcí. Nabídnou vysoký komfort i oporu v zatáčkách a obstojí i v nejpřísnějších kritériích z hlediska anatomie. Vzadu je však místa podstatně méně a delší cestující budou mít problém, kam si složit hlavně hlavu.

Přehnaně velkou porci kubíků nečekejte ani v případě zavazadlového prostoru. Kufr je sice díky karoserii liftback dobře přístupný, ale základní objem 487 litrů patří mezi průměr a zázraky nečekejte ani po sklopení sedadel druhé řady. V tomto případě je totiž k dispozici opět průměrných 1537 litrů.

Nejlepší výbava GT nabídne nejen špičkový audiosystém hi-fi značky Focal, ale také řadu jízdních asistentů. Za zmínku stojí zejména systém nočního vidění, který mnoho značek v tomto segmentu nenabízí. Ale nechybí ani systém autonomního brzdění, automatické přepínání dálkových světel, hlídání a udržování jízdy v pruhu, sledování mrtvého úhlu nebo adaptivní tempomat.

Foto: Peugeot

Kdo nechce SUV a hledá ve střední třídě něco originálního, může mu nová řada 508 imponovat. Mezi její přednosti totiž nepatří pouze působivý design. U Peugeotu se totiž zároveň s tím "pochlapili" a postavili celé auto tak, aby bylo také radost jej řídit.

Od podzimu, kdy se nový Peugeot objeví i na českém trhu, si budou zákazníci vybírat z trojice naftových a dvojice benzinových motorů. Většina z nich bude standardně dodávána v kombinaci se samočinnou osmistupňovou převodovkou, kterou koncernu PSA dodává japonská firma Aisin.

Jedinou výjimkou je základní turbodiesel BlueHDI o objemu 1,5 litru o výkonu 96 kW. Ten bude mít ve standardu šestistupňový manuál a automat dostanete za příplatek. My jsme si však na silničkách mezi Azurovým pobřežím a Alpami vyzkoušeli modely z opačného konce nabídky.

Foto: Peugeot

Nejdříve jsem se dostal za volant nejsilnější naftové verze, která má pod kapotou dvoulitrový turbodiesel o výkonu 130 kW. Automatická převodovka se ovládá zvláštním joystickem na středovém panelu nebo pádly pod volantem a s motorem si velmi dobře rozumí. Nečekejte žádné cukání, řazení je zcela plynulé a velký počet převodových stupňů optimálně využívá otáčky motoru. 

Nejvýkonnější turbodiesel s nástupem turbodmychadla, kdy točivý moment dosahuje hodnot až 400 Nm, nekompromisně akceleruje, ale podvozek všechno zvládá i na mokru bez problémů. V zatáčkách je sice trochu znát vyšší hmotnost dvoulitrového čtyřválce nad přední nápravou, přesto svou nedotáčivost dokáže skvěle skrýt a nakonec je i překvapivě obratný.

Překvapivě strmé řízení pak umožňuje projíždět i ostřejší zatáčky beze změny držení volantu, přední kola na pokyny od volantu reagují přesně a okamžitě. Harmonicky skloubené pohonné ústrojí i pečlivě naladěný podvozek doplňují účinné brzdy s plynulým nástupem, které lze optimálně dávkovat podle potřeby.

Foto: Peugeot

V alpských serpentinách se nový Peugeot cítil jako ryba ve vodě a líbilo se mu i na dálnici. 19palcové pneumatiky testované verze sice nemají zrovna vysoký profil, přesto Peugeot zvládá nerovnosti zcela suverénně, i když se svým projevem nepřibližuje tradičním představám o francouzském komfortu.

V druhé části testování nás čekala nejsilnější zážehová verze. Čtyřválec 1,6 litru dosahuje díky přeplňování výkonu 169 kW a točivého momentu 300 Nm, který na přední kola opět přenáší osmistupňový automat.

Jestliže turbodiesel má s velkým točivým momentem famózní "tah na branku", zde se jedná o ryzí dynamiku. Okamžitá reakce na sešlápnutí plynového pedálu a výrazná akcelerace z jakékoliv rychlosti až do 160 km/h jsou působivé, odlehčená přední náprava navíc všechno zvládá s přehledem. Radost z jízdy pak umocňuje jadrný zvuk dvojité koncovky výfuku i přesné a přímé řízení.

Po první zkušenosti mohu konstatovat, že se nový Peugeot 508 povedl. Působivý design a naladění automobilu mohou dělat radost všem, kteří nelpí na objemu zavazadlového prostoru nebo místu na zadních sedadlech. Importér však zatím neprozradil, kolik to všechno bude stát, a tak si počkejme s celkovým hodnocením až na podzim, kdy se Francouz dostane na trh.

 

Právě se děje

před 6 hodinami

AC Milán vydřel remízu 1:1 s Udine a na Inter ztrácí tři body

Fotbalisté AC Milán ve 25. kole italské ligy doma zachránili remízu 1:1 s Udine až díky gólu z penalty ze sedmé minuty nastavení. "Rossoneri" z druhého místa neúplné tabulky ztrácejí tři body na městského rivala Inter, ale lídři Serie A mají k dobru čtvrteční utkání v Parmě.

AC Milán se bez zraněného kanonýra Zlatana Ibrahimovice trápil a na San Siru se v 68. minutě jako první prosadil Rodrigo Becao. Hosté z Udine dlouho sahali po nečekané výhře, ale v nastavení Jens Stryger Larsen zahrál v šestnáctce rukou a spolehlivý exekutor AC Franck Kessié z penalty nezaváhal.

Záložník Antonín Barák přispěl k vítězství Hellasu Verona 3:0 na stadionu Beneventa. Za hosty se v první půli prosadil Davide Faraoni a vlastní branku si vstřelil Daam Foulon. Po změně stran zvýšil Kevin Lasagna. Hellas poskočil na osmé místo.

Další český reprezentant Jakub Jankto odehrál za Sampdorii závěrečnou půlhodinu při venkovní remíze 1:1 s městským rivalem FC Janov. Gólfový účet derby v 52. minutě otevřel Davide Zappacosta, v 77. minutě odpověděl další obránce Lorenzo Tonelli. Sampdoria zůstala desátá a tři kola čeká na plný bodový zisk.

Italská fotbalová liga - 25. kolo:

Sassuolo - Neapol 3:3 (34. vlastní Maksimovič, 45.+1 Berardi z pen., 90.+5 Caputo - 38. Zieliňski, 72. Di Lorenzo, 90. Insigne z pen.), AC Milán - Udine 1:1 (90.+7 Kessié z pen. - 68. Rodrigo Becao), Benevento - Hellas Verona 0:3 (25 Faraoni, 34. vlastní Foulon, 50. Lasagna), Bergamo - Crotone 5:1 (12. Gosens, 48. Palomino, 50. Muriel, 58. Iličič, 85. Mirančuk - 23. Simy), Cagliari - Boloňa 1:0 (19. Rugani), FC Janov - Sampdoria Janov 1:1 (52. Zappacosta - 77. Tonelli), Fiorentina - AS Řím 1:2 (60. vlastní Spinazzola - 49. Spinazzola, 88. Diawara).

Tabulka:

1. Inter Milán 24 17 5 2 60:24 56
2. AC Milán 25 16 5 4 48:30 53
3. Bergamo 25 14 7 4 60:32 49
4. Juventus Turín 24 14 7 3 48:20 49
5. AS Řím 25 14 5 6 50:38 47
6. Neapol 24 14 2 8 52:28 44
7. Lazio Řím 24 13 4 7 38:32 43
8. Hellas Verona 25 10 8 7 34:27 38
9. Sassuolo 24 9 9 6 40:37 36
10. Sampdoria Janov 25 9 4 12 34:37 31
11. Udine 25 7 8 10 27:34 29
12. Boloňa 25 7 7 11 32:38 28
13. FC Janov 25 6 9 10 27:37 27
14. Fiorentina 25 6 7 12 26:38 25
15. Spezia 25 6 7 12 32:46 25
16. Benevento 25 6 7 12 25:47 25
17. Cagliari 25 5 6 14 27:41 21
18. FC Turín 23 3 11 9 33:41 20
19. Parma 24 2 9 13 19:47 15
20. Crotone 25 3 3 19 24:62 12
před 7 hodinami

Kanadský soud uznal útočníka, který najel v Torontu do davu lidí, vinným

Kanadský soud uznal vinným z desetinásobné vraždy a 16 pokusů o vraždu Aleka Minassiana, který v roce 2018 vjel v Torontu s dodávkou do chodců. Deset jich zabil a 16 zranil. Osmadvacetiletý muž se hlásil ke skupině lidí žijících v "nedobrovolném celibátu" (anglicky involuntary celibate, zkráceně incel), která je spojována také s dalšími útoky, píší americká média.

Minassianův právník se soudu snažil dokázat, že jeho klient nevěděl, že činí něco špatného, protože trpí poruchou autistického spektra. Minassian se loni k činu nepřiznal a jeho právní zástupci tvrdili, že vzhledem ke svému psychickému stavu není trestně odpovědný.

Soudkyně Anne Molloyová však rozhodla, že se tato tvrzení nepodařilo přesvědčivě prokázat. Není podle ní pochyb, že jeho činy byly dopředu naplánované a úmyslné, a že si byl plně vědom toho, co dělá. Minassian podle ní rovněž vyhledával a užíval si pozornost, kterou mu jeho čin přinesl.

Minassian najel v dubnu 2018 se zapůjčenou dodávkou do davu chodců v rušné čtvrti na severu Toronta. Mezi mrtvými bylo osm žen a dva muži, lidé ve věku mezi 22 a 94 lety.

Zdroj: ČTK
Další zprávy