Za socialismu patřily Seaty mezi nejprodávanější západní vozy v Československu. Jak jezdí dnes?

Jiří Kaloč
3. 5. 2018 13:46
Španělská automobilka Seat je dnes stejně jako Škoda součástí koncernu Volkswagen. Když však v 50. letech minulého století začínala, vyráběla v licenci modely turínského Fiatu. Až v 70. letech přišel vývoj vlastních modelů, nicméně do jejich předchůdců se Španělé i předtím snažili vložit část svých nápadů. Podívejme se na čtveřici youngtimerů, které jsme si v rámci prezentace současných vlajkových lodí Seatu Ateca FR, Leon Cupra R a nové značky Cupra respektive modelu Cupra Ateca mohli prohlédnout a tři z nich i vyzkoušet.

Shodou okolností jsou dva z nich - Seat 800 a 850 - jen španělskou obdobou nejprodávanějších automobilů západní provenience, které se kdy dovážely do socialistického Československa. Na českém "trhu" měly samozřejmě značku Fiat.

Starší řada Fiat 600/600 D byla počtem 17 397 vůbec nejprodávanější, mladších "osmsetpadesátek" se prodalo jen o 161 méně. Oba automobily nabízel jak Tuzex za "legendární" bony, tak Mototechna. Tam Fiat 850 prodávali v roce 1972 za 52 tisíc korun. Jen pro srovnání - legendární kupé Škoda 110 R v roce 1970 stálo 69 tisíc korun.

Seat 1200 Sport Bocanegra (1976-1979)

Elegantní třídveřová karoserie se možná trochu podobá Fiatu 128 (1971-1978), ale je to spíše shoda okolností než záměr, některá technická řešení totiž u SEATu převzali od německé automobilky NSU. SEAT pak při výrobě karoserie spolupracoval se společností Inducar, stejně jako v případě čtyřdveřového modelu 850. V roce 1976 byla nabídka rozšířena o model 1430 Sport, který měl větší a o 8 kW výkonnější motor (57 kW) než model 1200 Sport. Nakonec bylo do roku 1979 vyrobeno bezmála 20 tisíc kusů tohoto modelu (11 619 ve verzi 1200 a 7713 ve verzi 1430). Většina se však prodala na španělském trhu, a tak elegantní SEAT Bocanegra velkou stopu v dějinách automobilismu neudělal. Na model Bocanegra navázal SEAT až v roce 2008, když na autosalonu v Ženevě představil studii Sport Coupé Bocanegra na bázi Ibizy Coupé. Automobil se pak dokonce dostal do sériové výroby a v nabídce automobilky se udržel do roku 2012.

 

Právě se děje

Další zprávy