Vylepšený hybridní Passat dojede bez benzinu dál. Změn by ale potřeboval víc

Vylepšený hybridní Passat dojede bez benzinu dál. Změn by ale potřeboval víc
Díky délce 4,8 metru je Passat velmi praktický a prostorný.
Štíhlá palubní deska respektuje dnešní módu, nízko umístěný displej už méně.
Sedadla s látkovým potahem vypadají obyčejně, na delších cestách ale podrží.
Vzadu je místa pohodlný nadbytek. Zobrazit 15 fotografií
Foto: Martin Frei
Martin Frei Martin Frei
Aktualizováno 11. 6. 2020 22:47
Ve střední třídě povede drtivý tlak na snižování CO2 k mohutnému nástupu plug-in hybridních vozů. Splnit limit 95 g/km ani s moderními diesely nelze, a tak nezbude, než se spalovacím motorem spojit částečný dojezd ze zásuvky, čímž v matematice testovacích cyklů emise klesnou pod 50 g/km. Volkswagen Passat už pár let takový pohon nabízí a průběžně ho inovuje. Měl by ale přidat, konkurence nespí.

Kombinace dvou pohonů v jednom autě je logicky extrémně drahá, a tak se ve střední třídě dosud uplatňovala hlavně u prestižních značek jako BMW, Mercedes-Benz a Volvo. Mimo prémiový klub nosí zkratku PHEV už jen tři další modely: Kia Optima, Mitsubishi Outlander a dnes testovaný Volkswagen Passat. Archetyp manažerského služebního vozu, který s velkými západními firmami nese břímě omezování CO2 v každodenním životě.

Foto: Martin Frei

V Česku proto možná leckoho překvapí, že pod zkratkou GTE nabízí plug-in hybridní technologii už šestým rokem. Loni prošel modernizací, při níž o třetinu vzrostla kapacita akumulátoru. Díky tomu se 50 km elektrického dojezdu už neskví jenom na papíře, ale je reálně a snadno dosažitelných v živém provozu. Passat ho obhájil i v kopcovité Praze, takže můžeme bez obav prohlásit, že každodenní dojíždění do 25 km vzdálené kanceláře v pohodě zvládne tam i zpět. Teprve po vyčerpání energie ze sítě se pod kapotou ozve benzinové 1.4 TSI spojené s šestistupňovým automatem.

Jinak ovšem zůstala pohonná soustava beze změn a dlužno říct, že uplývající čas a nástup novějších konkurentů odkrývá v jejím uspořádání nejeden kompromis. Za prvé ne zcela předvídatelné reakce na plynový pedál. Elektrický motor nabíhá opožděně a zprudka, takže manévrování nebo parkování v kopci vyžaduje trochu obezřetnosti. Na elektřinu se vůz rozjíždí i v hybridním módu a přední kola pod plynem zbrkle protočí, ale čtrnáctistovka zatížená z nízkých otáček se vzápětí přidává váhavě a celek působí rozladěně. Hbitých rozjezdů od semaforu si moc neužijete, lepší je přizpůsobit se a zvolnit.

To ostatně platí i pro celkovou jízdní dynamiku. Čtrnáctistovka by sama z Passatu neudělala rychlé auto, natož když hybrid GTE je o tři metráky těžší. Při živějším stylu automat často podřazuje a žene spalovací motor do vysokých otáček, což neprospívá plynulosti ani spotřebě. Přestože maximálka 222 km/h a zrychlení na stovku za 7,6 sekundy působí na papíře svižně, naživo je předjíždění kamionu potřeba plánovat s rezervou.

Rozporuplná je souhra obou motorů i co do spotřeby paliva. Dobrý hybrid se pozná podle toho, že dokáže chytře hospodařit s energií i po vybití elektřiny ze sítě. Technicky řečeno je nejlepší oddělit otáčky i zatížení spalovacího motoru od rychlosti jízdy pomocí specifické hybridní převodovky. Passat GTE naopak ve snaze o výrobní synergie spoléhá na díly z běžných benzinových modelů - dvouspojkový automat, který má převodové poměry pevně dané, a malý přeplňovaný motor, jehož účinnost je výhodná při nízkém zatížení, ale pod plynem se rychle zhoršuje.

Foto: Martin Frei

Přeložíme-li předchozí odstavec do češtiny: po vybití elektřiny ze sítě hybridní Passat nejede o nic úsporněji než benzinový. Během testu jsme s vybitým autem ujeli něco přes 300 km po Praze, následovala cesta po dálnici přes Vysočinu do Kutné Hory a zpátky. Výsledkem byla spotřeba 6,2 l/100 km, na které se odrážel plynulý a předvídavý styl. Pod těžším plynem odběr snadno vyskočí k 7,5 litru i výš. To je rozhodně víc než u dieselů, které dosud vládnou firemním autoparkům. Když jsme nedávno testovali plug-in hybridní Ford Kuga, v identických podmínkách nás překvapil spotřebou pod 5,5 litru.

Volkswagen Passat Variant GTE

Spalovací motor: benzinový 4válec, 1395 cm3
Výkon: 115 kW při 5500 ot./min
Točivý moment: 250 Nm při 1600 ot./min
Elektromotor: 85 kW, 330 Nm
Nejvyšší rychlost: 222 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,6 s
Kombinovaná spotřeba: 1,6 l/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 410 l 
Cena: od 1 180 900 Kč

Asi vás napadne, co je to za nápad, testovat plug-in hybrid a celý týden ho nenabíjet. Jenže flotilová praxe ukazuje, že to není nic zvláštního. V rámci různých firemních závazků hybrid nezřídka fasují i zaměstnanci, kteří jezdí dlouhé vzdálenosti po dálnici a pracovní dobu tráví po schůzkách se zákazníky v terénu. Na nabíjení mají málo času i příležitostí, navíc konstrukce hybridních aut jim jejich využití nijak neusnadňuje.

Vnitřní nabíjecí "trafo" Passatu GTE zpracuje ze sítě jen 3,6 kW, což odpovídá garážové zásuvce na 220 voltů s jističem 16 ampérů. I když ho tedy přistavíte k veřejnému stojanu s výkonem 22 kW, vezme si zase jen 3,6 kW a nabíjení trvá tři a půl hodiny. Výkonnější měnič napětí není k dispozici ani za příplatek, natož stejnosměrná přípojka pro rychlonabíječky, kterou má třeba Mitsubishi Outlander PHEV už sedm let ve standardu.

Uživatelskými starostmi se dostáváme k ceně. Verzi GTE dostanete s výbavou úrovně Elegance a pár drobnostmi navíc za 1 180 900 Kč. To vypadá jako hodně peněz, ale podobně vystrojené 2.0 TDI s automatem dnes vyjde - nádech - na 1 012 900 Kč, tedy jen o 168 000 Kč levněji. Je to zjevná snaha motivovat firemní zákazníky k pořízení hybridu, protože prodat auto vykazující 36 g/km CO2 znamená menší existenční hrozbu než prodat diesel se 112 gramy.

Bohužel se tím zřetelně ukazuje, jak dnešní politika staví automobilky proti jejich zákazníkům. Z výše popsaného plyne, že GTE se ve firmě hodí pro někoho, kdo moc nejezdí a má čas nabíjet. Bude-li se tato technologie ve flotilách prosazovat za každou cenu - a právě k tomu poslední roky vedla daňová zvýhodnění v Británii či Holandsku - povede to ke zvýšení cestovních nákladů a mimochodem také ke zvýšení reálných emisí CO2. Což platí zcela obecně bez ohledu na to, že zrovna Passat mezi současnými hybridy nenabízí úplně nejlépe vyladěnou a nejefektivnější techniku.

 

Právě se děje

Další zprávy