Volkswagen už ví, jak opraví šidící motory. Pomůže i plastová mřížka

Radek Pecák Radek Pecák
26. 11. 2015 17:08
Svolávací akce na úpravu motorů ve vozech začne v České republice na konci prvního čtvrtletí příštího roku. V největších agregátech servisní technici pouze nahrají do řídící jednotky motoru nový software, u motoru 1,6 TDI se ještě bude instalovat usměrňovač proudění před senzor hmotnosti nasávaného vzduchu. Motor tedy zřejmě splní stanovené hodnoty emisí, aniž by majitel vozu musel připlácet za palivo.
Technické řešení připravené specialisty Volkswagenu.
Technické řešení připravené specialisty Volkswagenu. | Foto: Volkswagen

Wolfsburg/Praha - Plastová mřížka v trubce umístěná do systému přivádějícího vzduch do motoru má být tím řešením, které vyřeší problém největší evropské automobilky Volkswagen s podvodným software, pokud jde o motor EA 189 o zdvihovém objemu válců 1,6 litru.

Podle odborníků jde o součástku, jejíž výrobní cena je v řádu maximálně několika desítek korun. Současně bude do motoru nahrán nový software. Ten dosavadní ovlivňoval výsledky emisních zkoušek ohledně vypouštěných oxidu dusíku.

V případě většího a frekventovanějšího motoru EA 189 2,0 TDI postačí podle Volkswagenu pouze nahrání nového softwaru pro řízení spalování.

"Toto řešení by mohlo skutečně přispět ke snížení produkce oxidu dusíku a současně by se prakticky neprojevilo na spotřebě a emisích CO2," uvedl pro Aktuálně.cz specialista, který se mnoho let podílí na výzkumu a vývoji spalovacích motorů. Nepřál si však zveřejnit své jméno, protože není pověřen poskytováním informací pro média.

Mřížka by v zásadě mohla přispět k usměrnění vzduchu proudícího do motoru. Senzor hmotnosti vzduchu, který je v sacím traktu standardně, by pak mohl předávat přesnější informace řídící jednotce motoru. To umožní preciznější řízení podílu recirkulovaných spalin ve válci při různých režimech režimu motoru. "Projeví se to na nižší teplotě spalování a vznikne menší množství oxidu dusíku," vysvětluje technik. V principu by to mělo fungovat jak při měření ve zkušebně na válcích, tak i v běžném provozu.

Motor tedy splní stanovené hodnoty emisí, aniž by majitel vozu musel připlácet za palivo. Opatření by se v delším horizontu mohlo projevit na zkrácení životnosti motoru. "Zda to tak ale skutečně bude, prověří až praxe," dodává expert.

Volkswagen plánuje začít s opravami v Česku na konci března příštího roku. Tento termín platí jak pro osobní auta Volkswagen, tak i užitkové vozy stejné značky a rovněž pro značky Seat a Audi. Škoda o stejném termínu informovala již dříve. "Předpokládáme, že by se popsaná opatření mohla realizovat v rámci pravidelných servisních prohlídek," uvedl mluvčí importérské organizace Porsche Česká republika Jan Klíma.

V Evropské unii se aféra týká 8,5 milionu automobilů. Zhruba 5,2 milionu vozů s motory o objemu 2,0 litru bude podle Volkswagenu vyžadovat pouze softwarovou úpravu, která zabere asi 30 minut. U tří milionů aut s motory o objemu 1,6 litru bude zapotřebí rovněž nevelká fyzická úprava, práce by však měla trvat méně než hodinu.

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české divize Škoda.

-----------------------------------

Neplatíte zbytečně moc za povinné ručení? Pomůžeme vám najít výhodnější!

 

Právě se děje

Další zprávy