Svému elektromobilu přezdíval "Tessy" a chválil jeho sofistikovaný "autopilot", který měsíc před osudnou nehodou zabránil jiné havárii na dálnici. Čtyřicetiletý majitel technologické firmy Joshua D. Brown z Ohia zemřel 7. května na floridské silnici poblíž města Williston ve svém sedanu Tesla S, když se nevěnoval řízení a on i senzory jeho vozu přehlédli v ostrém slunci bílý bok návěsu otáčejícího se kamionu.
"Projel skrz můj návěs tak rychle, že jsem ho v tu chvíli ani neviděl. Auto jsem spatřil až čtvrt míle ode mě nabourané v telefonním sloupu," popsal děsivou havárii dvaašedesátiletý řidič kamionu Frank Baressi.
Podle předběžné vyšetřovací zprávy řidič kamionu jedoucí proti samořízenému vozu zahnul na křižovatce doleva, na což autopilot nezareagoval a nezačal brzdit.
"Autopilotem" se označuje kombinace adaptivního tempomatu a systému udržování jízdního pruhu. Jde o funkci, kterou nabízí i řada konkurenčních modelů včetně těch, které se prodávají na českém trhu. U tesly však patří k nejpropracovanějším. Jak takový "autopilot" funguje třeba v novém Volvu V90, které ho označuje jako "semiautonomní řízení", čtěte zde.
Společnost Tesla uvedla, že jde o první známý případ smrtelné nehody po více než 200 milionech km, které její vozy najezdily bez přímého ovládání člověkem. Před nehodou podle firmy "ani autopilot, ani řidič nezpozorovali bílý bok kamionu proti ostrému slunci, takže brzda nebyla aktivována". "Autopilot je čím dál lepší, ale stále ne perfektní a je nutné, aby řidič při jeho použití zůstal pozorný a měl obě ruce na volantu," uvedla Tesla.
Elon Musk, majitel firmy Tesla, v lednu prohlásil, že autopilot v jeho vozech je už nyní pravděpodobně lepší než člověk. Tragická událost může zpomalit nástup aut, která vůbec nepotřebují řidiče, na trh. Očekává se, že by se měly začít prodávat v nejbližších letech.
Národní úřad pro bezpečnost v silniční dopravě prověřuje, zda nebude nutné svolat 25 tisíc vozů Tesla k opravě případného bezpečnostního nedostatku.