Je to dost nesourodá pětice aut, která se velmi těžko porovnávají mezi sebou, protože si navzájem nekonkurují. Svalnatý americký sporťák Ford Mustang, masový rodinný kompakt Opel Astra, svižný kombík s pohonem všech Subaru Levorg, manažerský bestseller Škoda Superb a obří bezpečné SUV Volvo XC90 soupeří ve finále ankety o auto roku 2016 v České republice.
Vyzkoušeli jsme všech pět vozů během jediného dne a zjistili například to, že čtyři finalisté z pěti se velmi lehce vodí do zatáček a užijí si s nimi i řidiči, kteří hledají za volantem radost. Pouze Volvo XC90 je už ze své mastodontní podstaty těžkopádnějším vozem, který k průletům zatáčkami neláká.
Všechny vozy jsme testovali s benzinovými motory, většinou hodně výkonnými, často nejsilnějšími v nabídce. Uchvátilo zrychlení u větších aut, tedy mustanga, superba a XC90, levorg a astra s motorem 1.4 Turbo/110 kW hlavně v nižších otáčkách působí línějším dojmem.
Čtyři z pěti finalistů disponovali při závěrečném testu automatickým řazením, pouze astru jsme zkoušeli s manuální převodovkou. Všechny automaty řadily v kombinaci s benzinovými motory hladce a logicky ve většině jízdních režimů.
Čtyři z pěti finalistů lákají na komfort jízdy, mají velmi pohodlně naladěný podvozek a výborně odhlučněnou kabinu. Výjimku představuje Ford Mustang, který dovnitř záměrně pouští hlasitý rachot motoru (v našem případě pětilitrového osmiválce) a jeho tlumiče jsou výrazně tužší než u zbývajícího kvarteta.
Čtyři z pěti finalistů lze označit při porovnání s přímou konkurencí za cenově výhodná auta. Neplatí to pouze o Volvu XC90, jednom z nejdražších SUV na trhu.
Tři z pěti finalistů se nabízejí s pohonem všech kol. U Subaru Levorg jde o výhradní typ pohonu, u Volva XC90 převažující, u superbu dostupný v několika motorických verzích. Astra je výhradní "předokolka", divokého mustanga žene vpřed náprava zadní.
Podrobné testy finalistů
Všechny finalisty jsme několikrát testovali. Jejich podrobné recenze si můžete přečíst zde.
Tři z pěti finalistů se zúčastnili bezpečnostních zkoušek u Euro NCAP v roce 2015 a všichni si odnesli nejvyšší možné hodnocení pěti hvězd. Volvo XC90 navíc nezávislá organizace vyhlásila nejbezpečnějším autem třídy. Uspěly ale i Opel Astra a Škoda Superb.
Žádný z uchazečů o letošní titul auta roku nenabízí nějaká převratná, revoluční řešení. Všichni však představují špičku ve svém segmentu. Z prodejního hlediska je na tom podle počtu registrací v prosinci 2015 nejlépe superb (643 ks), následuje astra (215 ks), kde se ale výsledky sčítají i s předchozí generací, XC90 (53), levorg (15) a dlouho dopředu vyprodaný mustang (12).
Ford Mustang cílí na zážitkové řidiče, pro které je radost z jízdy nade vše. Sporťák nabízející se v karoseriích kupé a kabriolet s brutálním zrychlením umožňující řiditelné smyky zadních kol uchvátí designem a v případě osmiválcového motoru i jeho rachotem. Poměr ceny a výkonu navíc nemá mezi sportovními vozy konkurenci. Zvlášť po městě bychom ho ale nechtěli živit a víc než dva cestující se uvnitř pohodlně neusadí.
Nový Opel Astra proti svému předchůdci výrazně shodil desítky kil, v zatáčkách působí lehce a svižně, jde navíc o auto velmi pohodlné a většinou úsporné. Nabízí prvky výbavy (třeba adaptivní LED světlomety) běžně dostupné jen u aut vyšších tříd, patří ke špičce v oblasti propojení s vnějším světem. Brzy přijede i kombík a další karosářské verze. Většina motorů ale působí líně, úplně špičkové není řízení.
Subaru Levorg je rodinný a manažerský kombík s geniálně naladěným řízením a podvozkem umožňujícím prvoligové jízdní vlastnosti jak z hlediska užívání si v zatáčkách, tak pohodlí. Nabízí se výhradně s pohonem všech kol, benzinovým motorem a automatickou převodovkou CVT, což považujeme za největší nevýhodu.
Nová Škoda Superb boduje mezi vozy střední třídy prostorností, úsporností, celkovou vyvážeností, širokou nabídkou verzí a absencí výraznějších záporů. Její největší nevýhodou tak asi bude fakt, že přišla rok po technicky velmi podobném VW Passat, který ovládl evropskou anketu o auto roku a v Česku skončil druhý. Proti Passatu chybí Superbu některé technologie, ale nabízí lepší cenu, vzdušnější interiér a výraznější design.
Volvo XC90 překonává většinu konkurentů mezi velkými vozy poloterénní kategorie SUV bezpečností, prostorností a úsporností motorů, líbí se i odvážný design. Jako největší problém vidíme výhradní orientaci na čtyřválcové motory. Zvlášť ten naftový působí proti šestiválcům u konkurence ukřičeně a nepatřičně u tak velkého auta.
Jakému modelu z představené pětice byste udělili titul auta roku 2016 v České republice? Které z nich anketu podle vás vyhraje? Pište tipy a argumenty do diskuse.