Nechat utéci jakéhokoli zákazníka ke konkurenci jen proto, že mu nemůžete nabídnout vůz podle jeho představ, je dnes v očích manažerů předních automobilek naprosto nemyslitelné. Zvláště, pokud se jedná o zájemce o vůz ve třídě Mercedesu E, BMW 5 a Audi A6. A tak všichni tři prémioví němečtí výrobci nabízejí auto této velikosti jak s karosérií sedan, tak i kombi a samozřejmě kupé. Zákazník se může rozhodnout i pro sportovní a ještě sportovnější verze a samozřejmě pro verze s pohonem všech kol.
Audi je v tomto ohledu nejdále. Kromě klasického kombi s pohonem Quattro si zákazník může zvolit i v aktuální generaci A6 allroad, tedy terénněji působící vůz.
Ovšem to, že auto působí terénněji, neznamená v tomto případě vůbec to, že by šlo o nějaký pracovní nástroj. Naopak design i charakter auta je takový, že se s ním majitel nemusí bát přijet na ples do opery a současně bude in na golfu nebo lyžařském výletu.
Naopak, v očích okolí bude majitel takového auta působit jako ten, který se nebojí vyjet v každém počasí a nemusí se přitom omezovat jen na hladce vyasfaltované silnice. Přitom plastové lemy blatníků a spojlery pod předním a zadním nárazníkem na autě nepůsobí nikterak násilně, prostě dotvářejí patřičnou image. V interiéru je to už klasická, elegantní, vzorně k jízdě připravená A6, zvláště pokud je vybavena příplatkovou výbavou (například dřevěné obložení palubní desky, či hudební systém (Bang&Olufsen) jako testovaný exemplář.
Pro redakční týdenní test jsme měli k dispozici verzi se žádaným třílitrovým šestiválcovým turbodieselem v nejsilnější možné verzi s 230 kW. Ten je spojený s osmistupňovou automatickou převodovkou. Zjistili, že jsme, že pokud budete dodržovat například na dálnici povolenou stotřicetikilometrovou rychlost, je možné s vozem (jehož motor v tu chvíli má zhruba 1700 otáček za minutu) jezdit se spotřebou 7-8 litrů, což není daleko od výrobcem udávané kombinované spotřeby 6,7 litrů. Na německé dálnici při tempu mezi 160-180 kilometry v hodině se pak spotřeba zvýší na cca 10 litrů nafty.
A6 Allroad má v sériové výbavě vzduchové pérování, které umožňuje "nadzdvihnout" automobil nad terén až o šest centimetrů. Většinou ale bude vůz uhánět přikrčený právě po dálnicích. Tam se cítí jistě. Schopnostem podvozku a systému pohonu všech kol napomáhala i velká dvacetipalcová kola, která naopak zhoršovala pocit komfortu na rozbitých okreskách.
Vůz jsme zkoušeli i na polních cestách, přestože na palubní desce je i tlačítko pro asistenta sjíždění z kopců. Přece jen jsme byli pamětlivi toho, že jde o allroad a nikoli o offroad. Na takových šotolinových cestách vzduchové pérování funguje při rozumném tempu skvěle a kameny a prohlubně vyžehlí téměř do hladka.
Pro ty, kteří také na okolí zapůsobit, ale jiným způsobem, nabízí Audi další variantu. S6 je do okamžiku, než bude na trh uvedena nová RS6, nejrychlejší "šestkou".
Novému Audi S6 musí v současné době "stačit" místo pětilitrového, pouze čtyřlitrový osmiválec. Výkon ale díky dvěma turbodmychadlům zůstal stejný jako u dříve používaného desetiválce 5,2 l, tedy 420 koní, maximální točivý moment dokonce ještě narostl - o deset newtonmetrů na celkem 550.
Zrychlení na stokilometrovou rychlost je nyní hluboko pod hranicí pěti sekund a spotřeba klesla pod deset litrů. Přesně na 9,6 a v porovnání s minulou generací jde o pětadvacetiprocentní tabulkovou úsporu.
Je jen málo situací, kdy i na německé dálnici musíte uhýbat z levého pruhu. Nám se to stalo pouze tehdy, když jsme ve zpětném zrcátku viděli rychle se přibližující RS6 minulé generace.
Novinkou je systém odpojování válců. Pokud prostě mohutný výkon není zapotřebí, například při plynulé jízdě po Jižní spojce v Praze, auto samo odpojí polovinu válců. Proces probíhá nezávisle na řidiči a je zcela neznatelný. Válce se odpojují, pokud jsou splněny předem definované podmínky. Což je maximálně 250 Nm a 3500 otáček, je zařazen minimálně třetí rychlostní stupeň a teplota chladicí kapaliny je alespoň 30 stupňů Celsia). Pak řídicí jednotka uzavře sací i výfukové ventily ve válcích 2, 3, 5 a 8. Současně se v těchto válcích vypne zapalování a vstřikování. Osmiválec pak běží jako vidlicový čtyřválec.
Aby se potlačily vibrace, které takto logicky vznikají, pracují aktivní silent-bloky jako membránové reproduktory. Jejich vibrace s fázovým posunem působí proti sekundárním vibracím pohonné jednotky.
Pokud ovšem hodláte využít potenciál osmiválce naplno, z výfuku se line zvuk, který dá vám ve voze i okolí pocítit, co je vůz zač.
Audi S6 není opravdové sportovní nářadí, i přes úctyhodný výkon a pohon všech kol. Vinou svých rozměrů i rozložení hmotnosti je to spíše dálniční stíhač, přestože podvozek je o dva centimetry blíže zemi než ve standardním voze A6. Vzduchové odpružení a adaptivní tlumiče, ve spojení se sportovním diferenciálem ale umožňují i krásné vykroužení delších oblouků úctyhodnými rychlostmi. Pokud jste pak nuceni prudce brzdit, například za traktorem, který se náhle zjeví za zatáčkou, přijdou vhod příplatkové keramické brzdy.
Ceny a výkony:
- Audi A6 Allroad 3,0 TDI:
- Cena: od 1 630 300 Kč
- Maximální výkon: 313 koní
- Audi S6 Avant:
- Maximální výkon: 420 koní
- Cena od: 1 973 000 Kč