Test: Nová Dacia pro rodiny neurazí a spotřeba nadchne

Radek Pecák Radek Pecák
15. 8. 2012 12:15
Už za cenu 300 000 získáte velmi velké auto, kterému vlastně nic nechybí
Foto: Radek Pecák

Mezi to málo evropských automobilek, které v době současné recese nemají ekonomické problémy, patří vedle Škody, Volkswagenu a těch prémiových také výrobce velmi levných aut - Dacia.

Mnoha zákazníkům pranic nevadí, že se v útrobách rumunských automobilů skrývají díly, které byly před řadou let vyvíjeny pro modely Renaultu, tedy žádné technické supernovinky. Také líbivý design, na který lákají zákazníky mnohé jiné značky, u Dacií nenajdete. Přesto je například SUV Duster tolik žádaný, že se na něj čekalo i přes půl roku.

Zadní svítilny jsou velké a tvarově neobvyklé.
Zadní svítilny jsou velké a tvarově neobvyklé. | Foto: Radek Pecák

Než se Dacia pustí do obměny původního Loganu a Sandera, začala zákazníkům nabízet zcela nový model - velkoprostorové Lodgy. Během týdenního testu jsme s ním v redakci najezdili skoro 900 kilometrů.

Nenadchne, ale neurazí...

Lodgy je typickým příkladem toho, jak lze jednoduše vytvořit auto, které skvěle poslouží a přitom neurazí. Pravda, za tímto autem se nikdo na chodníku neotočí, jediným prvkem, při jehož kreslení se designéři trošku odvázali, jsou zadní sdružené svítilny, ale o design u Lodgy opravdu nejde.

Motor je úsporný.
Motor je úsporný. | Foto: Radek Pecák

Největším argumentem pro koupi Lodgy je nepochybně cena. Základní cena je už 214 900 korun. Už za tuto cenu zákazník získá čtyři a půl metru dlouhé a metr a tři čtvrtě vysoké auto vybavené čtyřmi airbagy, ale komfortu si moc neužije.

Testovací auto bylo ve verzi Arctica a se slabší verzí dieselového motoru 1,5 dCI, který má 90 koní. Cena tohoto vozu je bez příplatkové výbavy v pětimístné verzi (může být i sedmimístná) 304 900 korun. Jak již vyplývá i z názvu výbavového stupně, v ceně byla i manuální klimatizace.

Spotřebu chválíme

S tímto motorem je spojena pouze pětistupňová manuální převodovka. Bohužel pátý rychlostní stupeň je vhodný pouze pro jízdu vyšší než sedmdesátikilometrovou rychlostí a v obcích, kde je padesátikilometrový či ještě nižší rychlostní limit, tak musíte podřazovat. Motor je samozřejmě z produkce Renaultu, což se dozvědí všichni ti, kteří otevřou kapotu a umí číst.

Prostor pro zavazadla lze zvětšit po sklopení lavice ve druhé řadě.
Prostor pro zavazadla lze zvětšit po sklopení lavice ve druhé řadě. | Foto: Radek Pecák

Mimochodem, kapotu po otevření není třeba zajišťovat nějakou tyčí, jak je tomu často i v případě dražších aut. Plechový díl drží nahoře plynokapalinová vzpěra.

Nadšeni jsme byli ze spotřeby. Není problém ji ani v případě naloženého (a připomínám, že pěkně velkého) auta udržet pod hranicí šesti litrů nafty na sto kilometrů.

Sedačky moc pohodlí nenabídnou.
Sedačky moc pohodlí nenabídnou. | Foto: Radek Pecák

A to se díky velmi povedenému nastavení podvozku nemusíte přesunovat žádnou hlemýždí rychlostí. Ne že by řízení Lodgy v zatáčkovitém terénu bylo velkou zábavou, ale nikdy jsem neměl pocit, že bych musel auto k zatočení nějak moc přemlouvat. Snad se jen trochu více nakroutíte volantem, protože od dorazu k dorazu urazí volant přes tři a čtvrt otáčky. Na druhou stranu je zase auto díky tomu obratné v městských uličkách, když průměr otáčení je necelých 12 metrů.

Plasty u Dacie umí

Vzadu byly pouze bubnové brzdy a reakce vozu na mírné sešlápnutí brzdového pedálu je poněkud zbrklá, ale lze si na to rychle zvyknout. Řazení lze hodnotit školní známkou chvalitebně.

Plasty na palubní desce jsou sice tvrdé, ale ošklivé nejsou
Plasty na palubní desce jsou sice tvrdé, ale ošklivé nejsou | Foto: Radek Pecák

Jedničku samozřejmě zaslouží auto za prostornost. I ve třetí řadě (kterou sice auto nemělo, ale vyzkoušeli jsme si sezení na ní během tiskové konference) se usadí dva dospělí a na všech ostatních sedadlech pochopitelně také. Sedadla ovšem nejsou nic moc. Nejméně spokojen asi bude řidič, protože sedák i opěradlo jsou příliš měkké, sedí se dost vysoko a nalézt polohu za volantem, který lze nastavovat pouze výškově, je dosti obtížné.

Navíc sedadlům chybí boční vedení, takže je dobré mít v zatáčce obě ruce na volantu.

Interiér jinak ale překvapil příjemně. Knoflíky na ovládání zrcátek a bočních okének již naleznete na místech, kde jsou i v jiných autech, odkládacích přihrádek je dost a dost, plasty jsou sice tvrdé, ale dvoubarevné a navíc odolné vůči poškrábání a výhled je solidní.

CD mechanika zde není, ale dotykové ovládání funguje výborně
CD mechanika zde není, ale dotykové ovládání funguje výborně | Foto: Radek Pecák

Testovaný vůz byl vybaven ještě příplatkovým audiosystémem s dotykovou obrazovkou od LG. Sice mu chybí mechanika CD a nevypadá úplně hi-tech, na pokyny palce však dokázal reagovat bleskurychle.

Technická data:

  • Rozměry: d,š,v (mm): 4498, 1751, 1682
  • Výkon motoru: 90 koní
  • Max. točivý moment: 200 Nm
  • Max. rychlost: 169 km /hod
  • Spotřeba: 4,2 l/100 km
  • Zavazadlový prostor: 827 l

 

 

Právě se děje

Další zprávy