Ve Francii se blýskne Tatra 80. Jede z Česka na prestižní sraz veteránů

Nejluxusnější a nejdražší československé auto. Velkolepá Tatra 80 má i vlastní knihu
Sběratel kopřivnických automobilů Pavel Kasík dokázal nejen dokonale zrenovovat tento jedinečný dvanáctiválcový kabriolet Tatra 80, ale také pečlivě zmapoval jeho historii. Vůz si v roce 1931 pořídil severočeský továrník Heinrich Schicht. Kasík nechal auto nafotit před Schichtovou vilou v Ústí nad Labem.
"Mým cílem bylo autu zachovat všechny jeho zvláštnosti, vybrat autentické příslušenství, materiály, zvolit co nejpůvodnější barvy. Hodilo se mi na to i vzdělání architekta se specializací na rekonstrukce památek,“ dodává sběratel a milovník značky Pavel Kasík.
Jde o jeden z nejvzácnějších československých veteránů. Tatra 80 vznikla jen ve 22 kusech a do dnešní doby se dochovalo zhruba šest aut. Skutečně původní sportovní kabriolet se dochoval jen jediný, tento Kasíkův, který tak má jako jediný pečlivě doloženou historii. Dá se říci, že existují dvě nejvýznamnější Tatry 80 se zajímavou a doloženou historií. Vedle této samozřejmě landaulet, kterým jezdil prezident Masaryk.
Tatra se po náročné, 28 let trvající renovaci slavnostně představila v prostorách Národního technického muzea. Zobrazit 29 fotografií
Foto: Ondřej Kroutil
Jan Matoušek Eva Srpová Jan Matoušek, Eva Srpová
10. 9. 2024 15:19
Renovoval ji téměř tři dekády, teď unikátní Tatra Pavla Kasíka zazáří na jedné z nejprestižnějších veteránských akcí v Evropě. Už tento víkend se představí na zámku Chantilly nedaleko Paříže, kam se pravidelně sjíždějí stovky sběratelů, kteří vystavují průřez automobily od jejich počátků až k nejmodernějším supersportům.

Právě do této prestižní společnosti se přitom kabriolet Tatra 80 z počátku 30. let náramně hodí. Nejen, že má za sebou časově i finančně nákladnou renovaci, je to také jediné zachovalé původní auto svého druhu na světě, jehož historii navíc Pavel Kasík zmapoval se stejnou pečlivostí, s níž auto 28 let renovoval.

Vůz si v roce 1931 pořídil významný severočeský továrník Heinrich Schicht, odtud také podtitul Kasíkovy knihy o historii a renovaci této tatrovky - Tatra 80: Tři životy Schichtova kabrioletu. Následně si auto prošlo mnohými peripetiemi, v 60. letech bylo upraveno pro hasiče a Kasík jeho torzo získal z Belgie v roce 1995. Pak započala renovace.

"Díky pořízení původních výkresů jsem mohl nechat chybějící díly znovu vyrobit. Mým cílem bylo autu zachovat všechny jeho zvláštnosti, sehnat autentické příslušenství, materiály, zvolit co nejpůvodnější barvy. Hodilo se mi na to i vzdělání architekta se specializací na rekonstrukce památek," řekl Kasík loni v červenci časopisu Ekonom.

Tatra do posledního šroubku odpovídá stavu jako počátkem třicátých let, většina dílů je původních. To platí dokonce i o nářadí, cestovní kufry jsou sice vyrobené znovu, ale podle dobových materiálů. Celkem vzniklo 22 dvanáctiválcových vozů Tatra 80, ví se o asi šesti dochovaných - ovšem ve velmi různém stavu a ne vždy s jasnou a kontinuální historií. Jak už jsme zmínili, kabriolet v původním provedení existuje jediný, v Národním technickém muzeu pro změnu stojí landaulet prezidenta Masaryka.

Sběratel a historik Pavel Kasík přitom na podobné veteránské přehlídce nebude vystavovat poprvé. V roce 2014 jeho T77, také po pečlivé renovaci, zaujala na přehlídce elegance v kalifornském Pebble Beach, kde získala titul nejkrásnější Tatry. Jeho T80 se tak nyní předvede asi 50 kilometrů severně od Paříže na zámku Chantilly, kde se tento týden od 12. do 15. září uskuteční sedmý ročník přehlídky Chantilly Arts & Elegance.

"Naše Tatra tu bude reprezentovat úroveň československého meziválečného automobilového průmyslu v kategorii "La Folie des Grandeurs", volně by se dala přeložit jako "Šílenství vznešenosti" či "Megalomanie". Více než rok po neveřejném představení v dopravní hale Národního technického muzea v Praze tak proběhne oficiální premiéra vozu na mezinárodní akci nejvyšší kvality," popisuje Pavel Kasík pro Hospodářské noviny.

Chantilly Arts & Elegance je jedna z nejprestižnějších veteránských přehlídek v Evropě, pořadatelé počítají, že se tam ukáže přes 800 automobilů. Pro návštěvníky bude přístupná jen v neděli 15. září. Pavel Kasík přitom nebude jediným účastníkem z České republiky. Objeví se i otec a syn František a Robert Kudelovi, kteří se věnují renovacím veteránů, především pak francouzské značky Talbot, které také sbírají. František Kudela je rovněž majitelem Chropyňské strojírny.

Mohlo by se vám líbit:

Tatra představila vůz poháněný vodíkem. | Video: Aktuálně.cz/Tatra
 

Právě se děje

Další zprávy