Statistiky prozradily nejhorší auta, nečekaně i luxusní

Radek Pecák Radek Pecák
9. 6. 2011 6:00
Na spodních příčkách ve spolehlivosti se objevuje i BMW X5 nebo Renault Laguna
Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Statistik o autech je hodně. Každý měsíc se vyhodnocují nejprodávanější modely, jednou za rok se pak vyhlašuje Auto roku a zveřejňují žebříčky nejspolehlivějších, nejméně poruchových a spotřebiteli nejoblíbenějších vozů.

Tyto žebříčky mají nejen vítěze, se kterými se i automobilky rády pochlubí v tiskových zprávách, ale i poražené, o nichž se pochopitelně nešíří.

Pokud auto prohraje v jednom typu hodnocení, obvykle to moc neznamená. My jsme však při porovnání několika mezinárodně respektovaných žebříčků našli vozy, které jsou na dolních, či dokonce nejspodnějších příčkách ve všech třech hodnoceních.

Hlavně kvůli poruchovosti punto propadlo.
Hlavně kvůli poruchovosti punto propadlo. | Foto: Aktuálně.cz

Překvapivě šlo o automobily různých velikostí, kategorií i cenových relací. Nedá se dokonce říci, že by vyloženě špatná auta dělala jedna konkrétní země nebo ten který výrobce.

Prohrává městský vůz, manažerská limuzína i velké SUV

Z aut, která jsou v současné době k mání v tuzemských autosalonech jako aktuální modely, se na spodních příčkách umístil Fiat Grande Punto, Renault Laguna a také BMW X5. Tato tři auta byla na chvostu jak v žebříčku TÜV Report, který vyhodnocuje údaje o milionech vozů, které přijíždějí na německé stanice technické kontroly, tak i v žebříčku německého autoklubu ADAC zohledňujícího četnost výjezdů vozů asistenční služby k danému vozu, a konečně v britském žebříčku JD Power. V něm vlastníci vozů určují, jak jsou s tím či kterým spokojeni.

Fiat Grande Punto je typický malý městský vůz. Oblíbený je zejména pro svůj vydařený design. V prodeji je už od roku 2005, modernizovaná verze nese přízvisko EVO.

Renault Laguna je zástupcem vozů střední třídy. Současná generace je na trhu od roku 2007. Prodává se ve verzích limuzína, kombi a kupé. Přitom tvůrci vozu přišli s řadou zajímavých technických řešení. Například existují verze s možností natáčení i zadních kol pro lepší průjezd zatáčkami.

BMW X5 je například v žebříčku TÜV Report až 104.
BMW X5 je například v žebříčku TÜV Report až 104. | Foto: Aktuálně.cz, BMW

Žebříčky poradí i kupcům ojetin

Posledně jmenované BMW X5 je pak zástupcem luxusních sportovně užitkových vozů. Má pohon všech kol a existuje i v sedmimístné verzi. Současná generace je v prodeji od roku 2006. Pod kapotou může mít i osmiválec s výkonem přes 400 koní.

V jednotlivých žebříčcích byla zpravidla ještě horší auta, například ve studii JD Power byl jako absolutně nejhorší vůz vyhodnocen Ford Ka, ve statistice výjezdů ADAC zase vyšla hodně špatně dodávka Fiat Ducato. Jenže dodávky jsou specifickou kategorií. O tradičně špatných výsledcích vozů Kia Carnival ve statistice TÜV Report se mluví každý rok. Tyto vozy se ale neprodávají v obrovských sériích, a protože tvůrci žebříčků kvůli obavám ze statistické chyby méně prodávané vozy do pořadí nezahrnují, nemůžeme je ani my počítat mezi ta nejhorší auta.

Navíc dva ze tří žebříčků zahrnují výsledky i několik let starých vozů, mezi nimiž jsou pochopitelně i modely, které se buď již nevyrábějí vůbec (Hyundai Getz, Opel Vectra, Chevrolet Matiz), nebo byly v mezidobí nahrazeny následujícími generacemi. To se týká například vozu Kia Picanto, Seat Ibiza či Citroënu C4. V jejich případě by už tedy spíše na pozoru měli být ti, kteří si je zamýšlejí koupit jako ojeté.

 

Právě se děje

Další zprávy