Škoda otočila. I v Česku nabídne Enyaq za 900 tisíc, ale jen po omezenou dobu

Tradiční značky ostrouhaly. Češi kupují s dotací prakticky jen dva elektromobily
Naprostá většina žádostí o dotaci na elektromobil obsahuje model automobilky Tesla, celkem jich je 892. Konkrétní modely Národní rozvojová banka ve statistikách nemá, Model 3 ale startuje na 1 003 990 korunách. Je to cena s DPH, stejně jako u všech dalších aut v galerii.
Na dotaci dosáhne i Tesla Model Y za cenu od 1 094 900 korun.
Za Teslou je velká propast, 151 lidí podalo žádost o dotaci na model Volva. To nabízí malé SUV EX30 za ceny od 869 tisíc korun.
O něco větší EC40 od 1 293 000 korun.
Foto: Simona Modrá
Jan Matoušek Jan Matoušek
21. 5. 2024 15:00
Loni Škoda Auto uvedení nejlevnějšího Enyaqu na český trh odmítala, teď ale otočila. I do Česka se tak dostává verze Enyaq 50, u nějž je nejzajímavější cena od 899 tisíc korun s daní. Pokud tak odečtete aktuální dotaci 200 tisíc korun, dostane se české elektrické SUV do teritoria mnohem menších elektroaut.

Novinka nese jméno Enyaq Tour 50, ovšem navzdory označení, dříve vyhrazeným často výběhovým modelům, o žádný doprodej nejde. Cena je ale v tomto případě v hlavní roli, protože díky menší baterce v útrobách stojí elektrické SUV s okřídleným šípem 899 tisíc korun s daní. To je 742 975 korun bez daně, navíc ještě před odpočtem dvousettisícové dotace.

Firmy nebo živnostníci se tak rázem dostanou za částku atakující půl milionu korun, což je rozhodně nezanedbatelná konkurenční výhoda. A i necelých 900 tisíc s daní pro ty, kteří na dotaci nedosáhnou, je v rámci segmentu středně velkých elektrických SUV velmi konkurenceschopná nabídka.

Třeba Volkswagen ID.4 se stejnou technikou jako Enyaq Tour startuje na 1 039 900 korunách, Nissan Ariya s 63kWh akumulátorem a dojezdem 403 kilometrů začíná na 1 099 900 korunách a třeba Tesla Model Y v základní verzi s dojezdem 455 kilometrů stojí 1 094 900 korun. Ceny jsou vždy s DPH.

Kompromisy ale od zájemce nejlevnější Enyaq přece jen vyžadovat bude. Především baterie má využitelnou kapacitu 52 kWh, což stačí k normovanému dojezdu 375 kilometrů na jedno nabití. Spotřeba se pohybuje papírově v rozmezí 15,8 až 16,4 kWh/100 km. Maximální nabíjecí výkon stejnosměrným proudem je pak 145 kW, u střídavého je to standardních 11 kW. Jediný elektromotor na zadní nápravě pak má výkon 125 kW.

Vedoucí prodeje Škoda Auto pro český trh Tomáš Duchoň tvrdí, že novinka představuje alternativu především pro ty, kteří hledají elektromobil pro lokální mobilitu za zajímavou cenu. Nepřímo tím naráží na to, že jediný další Enyaq v českém ceníku je verze s největší baterkou o využitelné kapacitě 77 kWh. Ta se nabízí jako zadokolka 85 nebo čtyřkolka 85x, respektive RS. Ceny ale začínají na 1 324 900 korunách, tedy o více než 425 tisíc korun výše.

Nutné je zmínit, že verze Tour naopak neznamená kompromisy ve výbavě. Nabízet se sice bude jen s karoserií SUV, pořád má ale v základu sadu asistentů včetně sledování mrtvého úhlu a adaptivního tempomatu, třízónovou automatickou klimatizaci, navigaci s 13palcovou obrazovkou, vyhřívaná přední sedadla a volant, parkovací senzory vpředu i vzadu, couvací kameru, bezklíčkové odemykání a startování, diodová přední i zadní světla nebo 19palcová litá kola.

Podle Škody bude nabídka levného Enyaqu časově omezená. Na jak dlouho to bude, ale okřídlený šíp neuvádí.

V galerii přiložené k článku se můžete podívat, na jaká elektroauta Češi nejčastěji žádají dotaci.

 

Právě se děje

Další zprávy