Škoda slaví 40 let modelů RS. Dvacet let je však nedělala

Radek Pecák Radek Pecák
28. 5. 2014 6:30
Právě před čtyřiceti lety vznikly závodní speciály Škoda 180 a Škoda 200 RS. O rok později je následovala legendární Škoda 130 RS.
Nejstarší a nejnovější RS pěkně pospolu.
Nejstarší a nejnovější RS pěkně pospolu. | Foto: Aktuálně.cz

Zatím sedm typů automobilů označených logem RS (Rally Sport) vyrobila ve své historii mladoboleslavská automobilka Škoda.

Těmi prvními byly v roce 1974, tedy právě před čtyřiceti lety, závodní speciály Škoda 180 a Škoda 200 RS. O rok později je následovala legendární Škoda 130 RS.

Záměrem Škody při konstruování vozů 180 a 200 RS (dohromady byly sestrojeny tři exempláře) bylo jejich nasazení do automobilových rallye v silnějších třídách, kde měly konkurovat zahraničním vozům.

Křest ohněm si vozy odbyly v červnu roku 1974 při tehdejší Rallye Škoda. Vozy Škoda 200 RS měly pod zadní kapotou dvoulitrové čtyřválce s výkonem 163 koňských sil. Převodovka byla od Porsche a ke skvělým jízdním vlastnostem přispěla i nově vyvinutá zadní náprava s vlečenými rameny.

Všestranně použitelný soutěžní vůz

Díky pozitivním zkušenostem s vozem 200 RS dospěli v mladoboleslavské automobilce k závěru vyrobit všestranně použitelný soutěžní vůz.

Mezi Škodovkami RS jsou tři generace octavie a dvě fabie.
Mezi Škodovkami RS jsou tři generace octavie a dvě fabie. | Foto: Škoda Auto

A tak o pouhý rok později, v sezoně 1975, vyjíždí na mezinárodní závodní tratě automobil Škoda 130 RS.

Největších úspěchů dosáhla Škoda 130 RS na Rally Monte Carlo v roce 1977, kde obsadila první dvě místa v objemové třídě do 1300 cm3. Na okruzích si pak „Ereso“ připsalo vítězství na mistrovství Evropy cestovních vozů v roce 1981. 

Pohonnou jednotkou byl čtyřválec o objemu 1,3 litru a výkonu 103 kW (140 koní) umístěný vzadu a pohánějící zadní nápravu. Soutěžní speciál s délkou přibližně 4 metry, šířkou 1,72 metru a výškou 1,34 metru dosahuje podle zpřevodování maximální rychlosti až 220 km/h.

Pokračování až v roce 2000

V roce 1981 ovšem byla výroba vozů 130 RS zastavena a tím dochází ve škodovce k přerušení tradice vozů s označením RS na bezmála 20 let.
 
Až v roce 2000 automobilka představuje model Octavia RS s přeplňovaným čtyřválcem 1,8 s výkonem 180 koní. Převodovka byla pětistupňová. Auto zrychlovalo z klidu na stokilometrovou rychlost během 7,9 sekundy a mohlo jet až 235 kilometrů v hodině.

Octavia RS první generace se vyráběla v letech 2000 až 2005.

Určitý čas (v letech 2003 až 2007) se souběžně s tímto vozem nabízela také Škoda Fabia RS. První „hot hatch“ mladoboleslavské značky poháněl poněkud překvapivě turbodiesel 1,9 TDI PD/96 kW (130 koní). Zrychlení z 0 na 100 km/h vůz zvládne za 9,6 sekundy, maximální rychlost vrcholí hodnotou 204 km/h.

Na první Octavii RS navázala hned v roce 2005 druhá generace, která byla v prodeji až do loňského roku. Poprvé ovšem měla i karosářskou variantu kombi.

Byla rovněž nabízena ve dvou motorizacích. Zákazník mohl vybírat mezi
přeplňovaným dvoulitrovým benzinovým čtyřválcem o výkonu 147 kW (200 koní), nebo turbodieselem stejného objemu o výkonu 125 kW (170 koní). Oba motory bylo možné kombinovat buď s manuální šestistupňovou převodovkou, nebo poprvé také s dvouspojkovou šestistupňovou převodovkou DSG.

Rychlejší byla verze s benzinovým motorem (zrychlení 0-100 = 7,2 sekundy a maximální rychlost 240 km/hod).

Na ženevském autosalonu v roce 2010 pak byla poprvé představena Škoda Fabia RS druhé generace. Malý sportovní vůz je od té doby také nabízen v provedení hatchback i kombi. Pohání ho dvakrát přeplňovaný motor 1,4 TSI s výkonem 180 koní, což je stejná hodnota jako u Octavie I RS. Z klidu na stokilometrovou rychlost tyto vozy zrychlí za 7,3 sekundy a lze s nimi dosáhnout rychlost až 224 kilometrů v hodině.

Až 248 kiliometrů za hodinu

Zatím posledním příslušníkem této vybrané rodiny škodovek je třetí generace Octavie RS.

Schéma druhé generace - tedy dvě karosářské varianty a dvě pohonné jednotky - opět zůstalo zachováno.

S benzinovým motorem nyní dosahuje Octavia RS rychlosti až 248 km/h a je tak nejrychlejším sériovým vozem této řady všech dob.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 1 hodinou

Nehoda šesti aut zablokovala hlavní tah z Hradce Králové na Moravu, dva lidé utrpěli zranění

Srážka šesti aut u Ostřetína na Pardubicku zablokovala v pátek v podvečer v obou směrech hlavní tah I/35 z Hradce Králové směrem na Brno a Olomouc. Dva lidé byli při nehodě zraněni.

Informovala o tom mluvčí pardubické policie Eva Maturová. Policie dopravu z obou směrů odkláněla zhruba dvě hodiny na objízdné trasy, kolem 22:00 byla silnice opět průjezdná.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Při srážce vlaku s kamionem na nechráněném přejezdu na Nymbursku se zranily tři děti, jedno z nich těžce

Při páteční odpolední srážce osobního vlaku s kamionem na železničním přejezdu v Běrunicích na Nymbursku se zranily tři děti. Jedno z nich těžce, další středně těžce a jedno lehce.

Celkem záchranná služba ošetřila a odvezla do nemocnice pět lidí, všichni byli z vlaku, řekla mluvčí středočeských záchranářů Petra Effenbergerová. Škodu vyšetřovatelé vyčíslili na více než tři miliony korun.

Nehoda se stala na přejezdu, který není chráněn závorami, je vybaven výstražným křížem a značkou stop.

Další zprávy