Škoda slaví 40 let modelů RS. Dvacet let je však nedělala

Radek Pecák Radek Pecák
28. 5. 2014 6:30
Právě před čtyřiceti lety vznikly závodní speciály Škoda 180 a Škoda 200 RS. O rok později je následovala legendární Škoda 130 RS.
Nejstarší a nejnovější RS pěkně pospolu.
Nejstarší a nejnovější RS pěkně pospolu. | Foto: Aktuálně.cz

Zatím sedm typů automobilů označených logem RS (Rally Sport) vyrobila ve své historii mladoboleslavská automobilka Škoda.

Těmi prvními byly v roce 1974, tedy právě před čtyřiceti lety, závodní speciály Škoda 180 a Škoda 200 RS. O rok později je následovala legendární Škoda 130 RS.

Záměrem Škody při konstruování vozů 180 a 200 RS (dohromady byly sestrojeny tři exempláře) bylo jejich nasazení do automobilových rallye v silnějších třídách, kde měly konkurovat zahraničním vozům.

Křest ohněm si vozy odbyly v červnu roku 1974 při tehdejší Rallye Škoda. Vozy Škoda 200 RS měly pod zadní kapotou dvoulitrové čtyřválce s výkonem 163 koňských sil. Převodovka byla od Porsche a ke skvělým jízdním vlastnostem přispěla i nově vyvinutá zadní náprava s vlečenými rameny.

Všestranně použitelný soutěžní vůz

Díky pozitivním zkušenostem s vozem 200 RS dospěli v mladoboleslavské automobilce k závěru vyrobit všestranně použitelný soutěžní vůz.

Mezi Škodovkami RS jsou tři generace octavie a dvě fabie.
Mezi Škodovkami RS jsou tři generace octavie a dvě fabie. | Foto: Škoda Auto

A tak o pouhý rok později, v sezoně 1975, vyjíždí na mezinárodní závodní tratě automobil Škoda 130 RS.

Největších úspěchů dosáhla Škoda 130 RS na Rally Monte Carlo v roce 1977, kde obsadila první dvě místa v objemové třídě do 1300 cm3. Na okruzích si pak „Ereso“ připsalo vítězství na mistrovství Evropy cestovních vozů v roce 1981. 

Pohonnou jednotkou byl čtyřválec o objemu 1,3 litru a výkonu 103 kW (140 koní) umístěný vzadu a pohánějící zadní nápravu. Soutěžní speciál s délkou přibližně 4 metry, šířkou 1,72 metru a výškou 1,34 metru dosahuje podle zpřevodování maximální rychlosti až 220 km/h.

Pokračování až v roce 2000

V roce 1981 ovšem byla výroba vozů 130 RS zastavena a tím dochází ve škodovce k přerušení tradice vozů s označením RS na bezmála 20 let.
 
Až v roce 2000 automobilka představuje model Octavia RS s přeplňovaným čtyřválcem 1,8 s výkonem 180 koní. Převodovka byla pětistupňová. Auto zrychlovalo z klidu na stokilometrovou rychlost během 7,9 sekundy a mohlo jet až 235 kilometrů v hodině.

Octavia RS první generace se vyráběla v letech 2000 až 2005.

Určitý čas (v letech 2003 až 2007) se souběžně s tímto vozem nabízela také Škoda Fabia RS. První „hot hatch“ mladoboleslavské značky poháněl poněkud překvapivě turbodiesel 1,9 TDI PD/96 kW (130 koní). Zrychlení z 0 na 100 km/h vůz zvládne za 9,6 sekundy, maximální rychlost vrcholí hodnotou 204 km/h.

Na první Octavii RS navázala hned v roce 2005 druhá generace, která byla v prodeji až do loňského roku. Poprvé ovšem měla i karosářskou variantu kombi.

Byla rovněž nabízena ve dvou motorizacích. Zákazník mohl vybírat mezi
přeplňovaným dvoulitrovým benzinovým čtyřválcem o výkonu 147 kW (200 koní), nebo turbodieselem stejného objemu o výkonu 125 kW (170 koní). Oba motory bylo možné kombinovat buď s manuální šestistupňovou převodovkou, nebo poprvé také s dvouspojkovou šestistupňovou převodovkou DSG.

Rychlejší byla verze s benzinovým motorem (zrychlení 0-100 = 7,2 sekundy a maximální rychlost 240 km/hod).

Na ženevském autosalonu v roce 2010 pak byla poprvé představena Škoda Fabia RS druhé generace. Malý sportovní vůz je od té doby také nabízen v provedení hatchback i kombi. Pohání ho dvakrát přeplňovaný motor 1,4 TSI s výkonem 180 koní, což je stejná hodnota jako u Octavie I RS. Z klidu na stokilometrovou rychlost tyto vozy zrychlí za 7,3 sekundy a lze s nimi dosáhnout rychlost až 224 kilometrů v hodině.

Až 248 kiliometrů za hodinu

Zatím posledním příslušníkem této vybrané rodiny škodovek je třetí generace Octavie RS.

Schéma druhé generace - tedy dvě karosářské varianty a dvě pohonné jednotky - opět zůstalo zachováno.

S benzinovým motorem nyní dosahuje Octavia RS rychlosti až 248 km/h a je tak nejrychlejším sériovým vozem této řady všech dob.

 

Právě se děje

před 5 minutami

Na Novém Zélandu schválili v referendu eutanazii a odmítli rekreační marihuanu

Novozélanďané schválili v referendu legalizaci eutanazie, odmítli ale legalizovat marihuanu pro rekreační účely. Vyplývá to z předběžných výsledků, které dnes zveřejnila místní volební komise. Konečné výsledky budou k dispozici až příští týden. Podle listu The New Zealand Herald je ale možnost, že budou příznivci marihuany nakonec přece jen slavit vítězství, nepatrná.

Obyvatelé Nového Zélandu v obou referendech hlasovali 17. října, kdy se konaly i parlamentní volby. V nich zvítězila Strana práce dosavadní premiérky Jacindy Ardernové.

Podle předběžných výsledků, které dnes zveřejnila volební komise, se pro legalizaci eutanazie vyslovilo 65,2 procenta voličů. Legalizaci marihuany pro rekreační účely odmítlo 53,1 procenta hlasujících.

Nyní zbývá sečíst ještě asi 17 procent odevzdaných hlasů. Jedná se z velké části o hlasy Novozélanďanů žijících v zahraničí. Konečné výsledky obou referend by měly být k dispozici 6. listopadu.

Podle novozélandských médií je výsledek v případě hlasování o eutanazii prakticky jistý. Dodatečný téměř půl milion hlasů by ještě mohl změnit výsledek referenda o marihuaně, šance je ale podle médií relativně nízká.

Mluvčí novozélandské premiérky k výsledkům referend uvedla, že Ardernová v obou případech hlasovala pro legalizaci. Před samotným hlasováním předsedkyně vlády odmítla říci, jak bude sama hlasovat. "Po zveřejnění konečných výsledků příští týden bude postupovat v souladu s vůli lidu," řekla premiérčina mluvčí.

Zdroj: ČTK
Další zprávy