Historického úspěchu dosáhla za rok 2015 na evropském trhu s novými auty společnost Škoda Auto. Poprvé se jí podařilo proniknout do desítky nejúspěšnějších značek, když proti loňskému pořadí přeskočila na desátém místě Citroën. Ten doplatil na oddělení luxusní divize DS - pokud by se počítaly i její výsledky, skončila by Škoda stejně jako v roce 2014 jedenáctá.
Česká automobilka si meziročně polepšila o více než šest procent, na trhu EU a EFTA (Švýcarsko, Norsko a Island) zaregistrovala více než 617 tisíc automobilů. Její podíl na trhu ale mírně klesl ze 4,5 na 4,3 procenta, protože celkový nárůst všech značek přesáhl devět procent.
Vyplývá to z dnes zveřejněných statistik evropské asociace ACEA.
Dvacet výrobců s nejvyšším počtem registrací v loňském roce v zemích EU a EFTA:
1. Volkswagen 1 727 094 (1. místo i v roce 2014)
2. Ford 1 020 875 (2.)
3. Renault 975 450 (4.)
4. Opel 942 128 (3.)
5. Peugeot 856 091 (5.)
6. Audi 767 163 (6.)
7. BMW 748 176 (7.)
8. Mercedes 737 287 (8.)
9. Fiat 656 669 (10.)
10. Škoda 617 636 (11.)
11. Toyota 565 317 (12.)
12. Nissan 557 354 (13.)
13. Citroën 549 684 (9.)
14. Hyundai 470 130 (14.)
15. Kia 384 790 (16.)
16. Dacia 382 947 (15.)
17. Seat 338 383 (17.)
18. Volvo 285 861 (18.)
19. Mazda 211 391 (19.)
20. Mini 187 706 (21.)
Kliknutím na aktivní jméno značky získáte přístup k podrobným a exkluzivním informacím o většině jejích modelů na českém trhu včetně ceníků a podrobných testů.
Evropský automobilový trh roste už 28 měsíců v nepřetržité řadě a v roce 2015 se dostal přibližně na výsledky z roku 2010, tedy krátce po finanční krizi. Výrazně se tedy odlepil od dna v roce 2013, ale ještě nedosahuje úrovně nejlepších předkrizových let 2006 a 2007.
Dominantní značkou zůstává Volkswagen. Jeho podíl ale v souvislosti s aférou Dieselgate mírně klesl z 12,5 % v roce 2014 na 12,2 %. Druhý zůstal Ford. Na třetí místo se vyšvihl Renault, který přeskočil Opel.
Největšího meziročního nárůstu dosáhl ze sledovaných značek Jeep, který si polepšil o více než dvojnásobek. Více než sedmdesátiprocentní nárůst evidujeme u Smartu. Ze značek TOP 10 si nejvíce polepšil Mercedes (o 13 %) před Fiatem (12 %) a Renaultem (11 %). Všech dvacet největších značek si meziročně polepšilo. V minusu jsou jen menší prodejci jako Honda, Alfa Romeo, Lancia/Chrysler nebo DS.
Zajímavá jsou i prosincová čísla. V prosinci se prodej zvýšil meziročně o 16 procent a dosáhl rekordní úrovně, když překonal i předkrizové roky. Proti loňsku zaznamenáváme docela výraznou ztrátu podílu koncernu VW - z 25 na 22,5 %. Škoda skončila v plusu o 6,6 % a umístila se na 11. místě. Výrazný meziroční nárůst vidíme u Jaguaru (+76 %), Mazdy (+56 %), Mitsubishi (+44 %), DS (+39 %), Hyundaie (+38 %), Volva (+34 %) a Renaultu (+29 %). V minusu jsou například Porsche a Seat.