V září loňského roku obvinila americká federální Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) německý automobilový koncern Volkswagen, že do svých vozidel s naftovými motory instaloval software, který umožňuje skrýt skutečnou hladinu vypouštěných emisí, a tím se snažil obejít zákony na ochranu ovzduší. Vypukla takzvaná Dieselgate. Volkswagen později přiznal, že do 11 milionů naftových aut na celém světě instaloval software umožňující manipulace s emisemi oxidů dusíku, což se týká i vozů značky Audi a Škoda.
Právě na modely od Audi se teď zaměřili při testech v USA. Podle německého nedělníku Bild am Sonntag kalifornský regulační úřad našel v některých vozech značky Audi ze skupiny Volkswagen další software, který umožňuje manipulovat s emisními testy. Tentokrát jde o zařízení, které při testech snižuje emise oxidu uhličitého.
Nový software objevil kalifornský úřad pro čistotu ovzduší (CARB), tvrdí Bild. Toto zařízení figurovalo i v loňském nálezu softwaru, který v naftových vozech Volkswagenu snižoval při testech emise oxidů dusíku. CARB i Audi se agentuře Reuters ke zprávě odmítly vyjádřit.
Podle listu obsahují software snižující ve zkušebních podmínkách emise oxidu uhličitého i naftové a benzinové vozy Audi prodávané v Evropě. Zařízení firma instalovala do vozů s určitým typem automatické převodovky a spouští se v situacích, kdy není s volantem otáčeno, uvedl Bild. Podle listu se přestal tento software instalovat letos v květnu a vedení Audi kvůli této praxi potrestal několik svých inženýrů.
Mraky nad koncernem se stahují ale i v Evropě. Německá prokuratura v dolnosaském Braunschweigu zahrnula do svého vyšetřování z podezření na manipulaci s finančním trhem nynějšího předsedu dozorčí rady automobilky Volkswagen Hanse Dietera Pötsche. Oznámila to sama automobilka. Pötsch byl loni, kdy propukl firemní skandál s obcházením emisních testů, finančním ředitelem Volkswagenu.
Prokuratura v Braunschweigu v červnu oznámila, že vyšetřuje, zda Volkswagen splnil povinnost informovat investory o negativních finančních dopadech skandálu s emisemi před loňským 22. zářím, kdy se automobilka k manipulacím s emisemi přiznala. Ve vyšetřování se dosud zaměřila na tehdejšího výkonného šéfa společnosti Martina Winterkorna a na šéfa vlajkové značky VW Herberta Diesse. Uvedla přitom, že vyšetřování se může rozšířit nebo zúžit.
Ač koncern Volkswagen hlásí, že v roce 2016 meziročně prodal téměř o dvě procenta aut více než loni, samotná značka Volkswagen zaznamenala pokles o 0,2 %. Koncern byl navíc donucen k radikálním škrtům, před nedávnem například ohlásil odchod z rallye. Volkswagen už vedle Bavorska zažalovaly za finanční újmu, kterou jim skandál způsobil, také německé spolkové země Hesensko a Bádensko-Württembersko.
Už teď je jisté, že pokuty nebudou nízké, Volkswagen už se dohodl s americkými úřady a majiteli naftových vozů na finančním urovnání. Automobilka musí kvůli skandálu s obcházením emisních testů vyplatit rekordních 14,7 miliardy USD (364,8 miliardy Kč).