Rychlost pro spořivé. Vyzkoušeli jsme nový VW Golf GTD

Radek Pecák Radek Pecák
18. 6. 2013 5:53
Konstruktéři nějak vymysleli, že sportovní zvuk je slyšet je jen uvnitř vozu
Příď vypadá o něco decentněji než u GTI
Příď vypadá o něco decentněji než u GTI | Foto: Radek Pecák

Rychlostní parametry má nový Golf GTD působivé: Dosáhne maximální rychlosti 230 kilometrů v hodině, na stokilometrovou rychlost z klidu zrychlí za 7,5 sekundy.

Oboje si redaktor Aktuálně.cz mohl vyzkoušet při mezinárodní prezentaci tohoto vozu, která se konala v okolí bavorského Mnichova.

Ještě více však na člověka, který do tohoto vozu usedne, zapůsobí jeho spotřeba. Ta "papírová" je podle výrobce 4,1 litru na sto kilometrů. V praxi to samozřejmě vypadá trochu jinak, nicméně, stále ne špatně. Ostatně, posuďte sami: Při ustálené devadesátikilometrové rychlosti ukazoval palubní počítač hodnoty pod 4,5 litru, při "naší" dálniční stotřicítce to bylo zhruba o půl litru více.

Zkoušeli jsme spotřebu i při opravdu rychlé jízdě. Na dálnici při konstatní rychlosti 200 kilometrů v hodině bychom se dokázali přemisťovat po Německu za zhruba devět litrů nafty na každých sto kilometrů jízdy.

Károvaná tkanina a golfový míček na hlavici řadící páky..
Károvaná tkanina a golfový míček na hlavici řadící páky.. | Foto: VW

Mohu tedy potvrdit, že písmena GTD na zádi (Gran Turismo Diesel) opravdu nelžou - nový GTD je téměř ideální nástroj pro rychlé překonávání dlouhých vzdáleností.

Volkswagen Golf GTD má prakticky všechny vymoženosti jako jeho ještě známější sourozenec - VW Golf GTI. Včetně například takové maličkosti, jako jsou sedačky potažené károvanou tkaninou (ovšem bez červené barvy). Podstatnější je ale snížený podvozek oproti sériovému VW Golf o 15 milimetrů, či systém XDS, který umí v zatáčce přibrzdit vnitřní kolo a tudíž zlepšit schopnost auta projet bezpečně ve vyšší rychlosti zatáčku.

Sportovní zvuk je slyšet jen uvnitř 

Oproti minulé generaci nabízí nové GTD o 10 kW (14 k) vyšší výkon, o 30 Nm větší točivý moment, o 0,9 l/100 km nižší spotřebu paliva a o 25 g/km nižší emise CO2. Poprvé je zde v sériové výbavě systém stop/start a systémem rekuperace brzdné energie.

V zatáčkách pomůže řidiči systém XDS
V zatáčkách pomůže řidiči systém XDS | Foto: VW

Další novinkou je na přání dodávaný generátor zvuku. Ten osádce vozu zesiluje zvukový projev činnosti motoru TDI. Systém uložený v motorovém prostoru pracuje v závislosti na otáčkách motoru a zvoleném jízdním režimu. Jeho řízení probíhá prostřednictvím sběrnice CAN a výsledkem je buď komfortně orientovaný zvuk (režimy „Normal" a „Eco"), nebo mohutný a chraplavý zvuk při zapnutém režimu Sport.

Generovaný zvuk motoru je přenášen do interiéru přes čelní okno. Konstruktérům se nějak povedlo udělat, že řidič ho vnímá jako zvuk pocházející zvenku, od výfukové soustavy. Jenže ve skutečnosti ho lidé venku vůbec neslyší. Intenzita zvuku se kupodivu s vyšší rychlostí snižuje. Osobně bych se sice bez této vymoženosti obešel, ale hračičkům se určitě bude líbit.

Samozřejmě se nové GTD od běžného "rodinného" golfu odlišuje i vizuálně. Na přídi je chromovaný pruh, speciálně tvarovaný nárazník, mlhová LED světla, aerodynamické prvky s leskle černým lakem a výplň spodního otvoru pro přívod vzduchu s černou voštinovou strukturou.

Porovnání první a poslední generace GTD
Porovnání první a poslední generace GTD | Foto: VW

Vzadu jsou tmavě tónovaná skla i zadní svítilny LED. Stejně jako u modelu Golf GTI zahrnuje výběr standardních barev karoserie pro nové GTD tři klasické odstíny „červená Tornado", „černá" a „bílá Pure".

Součástí sériové výbavy je kromě automatické klimatizace (Climatronic), sledování únavy řidiče a audiosystému Composition Media také dekorační osvětlení. Sportovní prostředí uvnitř nového modelu Golf GTD dotváří kryty pedálů a opěrky pro levou nohu z kartáčované ušlechtilé oceli, tříramenný multifunkční sportovní volant s dole zploštělým, kůží obšitým věncem (s hliníkovými ozdobnými prvky), hlavice řadicí páky GTD ve tvaru golfového míčku a přístrojový panel s rozšířenou nabídkou multifunkčního displeje „Premium".

Nabídka výbavy na přání zahrnuje adaptivní tempomat ACC, sledování okolí vozidla Front Assist s funkcí nouzového brzdění City, asistenta pro jízdu v jízdním pruhu Lane Assist a nejnovější generaci dynamického tlumení DCC (včetně voliče jízdních režimů). Další novinkou ve výbavě je audiosystém Dynaudio s výkonem 400 W, který byl navržen speciálně pro tuto modelovou řadu.

Volkswagen Golf GTD jsem sice zkoušel hlavně na dálnicích, ale projeli jsme i pár venkovských silnic. Vůz sice nedosahuje "lehkonohosti" benzinových variant ( i když hmotnost ve srovnání s GTI je vyšší jen o vcelku zanedbatelných 26 kilogramů), ale i na okreskách poskytne slušnou porci zábavy. Předjíždění traktorů a podobných pomalých vozidel je i na krátkých rovinkách hračkou a v zatáčkách má řidič díky malým náklonům karosérie  i slušně  reagujícímu řízení pocit jistoty. 

 

Právě se děje

Další zprávy