Rychlejší než Porsche. Kia EV6 GT vrací kouzlo divokého auta od obyčejné značky

Rychlejší než Porsche. Kia EV6 GT vrací kouzlo divokého auta od obyčejné značky
Kia EV6 má výrazný design už v základním provedení. Verzi GT prozrazují 21palcová kola a zářivě žlutozelené brzdové třmeny.
Stejnou barvu má tlačítko režimu GT na volantu. Jinak je vše při starém.
Přehlednost displejů a ovladačů je příkladná.
Některé funkce se vešly i na plovoucí středovou konzolu.
Foto: Martin Frei
Martin Frei Martin Frei
2. 10. 2023 6:39
Před patnácti lety začal tlak na efektivitu vyhánět ze střední třídy rychlá auta neprémiových značek. Příplatkové šestiválcové motory stáhl z nabídky Ford, Opel i Citroën, výstřední alternativou zůstávala poslední roky Kia Stinger. Právě Kia teď plynule navazuje absurdně rychlým elektromobilem EV6 GT, který dávným předchůdcům nezůstává nic dlužen.

Abychom byli přesní, nějaké ty rychlé koně si většina výrobců v nabídce nechala, ale už naředěné downsizingem. K vysokému výkonu potřebovali velké turbo, které se roztáčelo tři dny. Kouzlo okamžitého, plynulého a bezprostředně dávkovatelného výkonu bylo pryč.

Elektromobily vrátily na scénu plynulý tah, ale zpočátku chyběl výkon i kapacita baterií. S e-Golfem se jezdilo příjemně, ale pokud jste se nechali unést, 22 kilowatthodin energie vystačilo sotva na sto padesát kilometrů. Kdo chtěl víc, musel pro Teslu, v té době stejně drahou jako Mercedes.

Od té doby konkurence zhoustla a Kia to dobře chápe. Svému delegátovi v elektrické střední třídě nadělila nepřehlédnutelný design a pokročilou techniku. Včetně baterie s napětím 800 Voltů, která umožňuje energii rychleji nabíjet a také rychleji poslat na kola.

Právě proto civilní varianty o výkonu 125, 168 a 239 kilowattů doplňuje testované GT. S parametry 430 kilowattů a 740 Newtonmetrů dosahuje maximálky 260 km/h, přičemž první stovky dosáhne za 3,5 vteřiny. Rychleji než základní Porsche Taycan i než jakákoli verze Tesly 3.

K těmto číslům došli Korejci typicky vlastní cestou. Zatímco zadní elektromotor v Porsche Taycan točí maximálně 16 000 ot./min a kolem stokilometrové rychlosti řadí mechanický převod, v EV6 GT motor vpředu i vzadu dosahuje 21 tisíc otáček. Kvůli tomu muselo být přepracováno jeho chlazení, vyvážení i architektura některých dílů.

Unikátní je také řízení zadního motoru pomocí dvou invertorů, z nichž jeden se pro snížení spotřeby při klidné jízdě odpojuje. Na motor navazuje počítačové řízený samosvorný diferenciál, 21palcová kola a větší brzdy se zářivě žlutozelenými třmeny a karoserie vyztužená v místech uložení podvozku.

V kabině okamžitě upoutají skořepinové závodní sedačky vpředu. Drží parádně i v ramenou, celkově ale nemusejí vyhovět každému. Nemají stavitelnou bederní ani hlavovou opěrku a v létě jim trochu chybí odvětrání.

Svezení variantou GT je nevšední zážitek. Po městě je lépe zvolit režim Eko s jemnější reakcí pedálu. Po přepnutí do Normalu auto už na polechtání vyrazí vpřed jako splašené. Sport reakce ještě přiostří, pravým tlačítkem na volantu pak zvolíte mód GT, který nechá trochu vybočit záď. Nedoporučujeme jinde než na okruhu.

Zrychlení a přenos síly jsou skutečně impozantní, stovce za tři a půl vteřiny není důvod nevěřit. Plný výkon motorů auto doslova katapultuje, záda ocení dobře tvarovanou sedačku a mozek sotva stíhá zpracovat zrychlující tok informací. Když vás ale v levém pruhu dálničního stoupání zdrží kamion, přijde ten epický výkon vhod. GT nabírá rychlost spolehlivě rychleji než všechna běžná auta.

Musíme ocenit, že podvozek dimenzovaný jako běžné cestovní auto si s takovými návaly síly umí dobře poradit. Při dynamické jízdě na členitější trati je zjevné, že motory by chtěly jet ještě víc a limitem je spíš příčetnost řidiče. Tím spíše, že stabilizace nechává řidiče citelně přidávat plyn i v zatáčce, což se dnes jinak moc často nevidí.

Jako zábavný společník funguje GT opravdu skvěle a je potěšující vidět, že bateriová auta se navzdory nadváze učí dalším a dalším kouskům ze staré školy.

Otázka je, jak to vyhoví zbytku posádky a jaké je GT auto pro všední den. Kromě zmíněného tvaru předních sedaček je omezením hodně utažené pérování. Na sportovní auto stále přesvědčivě pohodlné, ale na cestovní využití po českých vozovkách přeci jen neklidné.

Kia EV6 GT

Motor: s permanentními magnety, u obou náprav
Celkový výkon: 430 kW
Točivý moment: 740 Nm
Nejvyšší rychlost: 270 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 3,5 s
Kapacita baterie: využitelná 77,4 kWh, celková 82,5 kWh
Dojezd: 424 km (dle WLTP)
Objem zavazadlového prostoru: vzadu 520 l, vpředu 22 l
Cena: od 1 780 980 Kč

Druhou nevýhodou je spotřeba energie, navzdory všem technickým fintám přeci jen vyšší. Celý týden testu neslezla pod 21 kilowatthodin, zatímco se standardní EV6 jsme jezdili za 16 až 17. Na dálnici při 130 km/h vystoupala na 28,3 kWh, zatímco s obyčejnou čtyřkolkou dosáhla 24 kWh/100 km.

Spolu s pořizovací cenou 1,8 milionu korun to ale vychází docela vstřícně. Zmiňované Porsche Taycan jistě dokáže ještě jiné kousky, jeho ceník ovšem začíná o půl milionu výš. A leckomu se může zamlouvat nenápadný styl GT, které od běžných EV6 rozeznají jen znalci.

 

Právě se děje

Další zprávy