Pro starodávnou značku s tradicí neprůstřelné spolehlivosti znamená přechod k elektřině fundamentální výzvu. Vyjadřuje ji už název. Zatímco dosavadní modely Phantom, Ghost a Wraith si braly jména z předválečné éry, Spectre má název zcela nový. Znalcům ovšem neujde, že obsahově jde o totéž: anglický výraz specter znamená přízrak.
Vzhledově novinka na změnu pohonu nijak neupozorňuje. Právě naopak. Zachovává sebevědomé proporce a pompézně vysokou příď, staromódní stříbřité masce vévodí soška Spirit of ecstasy. Jak jsme se nicméně přesvědčili na včerejší premiéře v Goodwoodu, maska je falešná, chladiče se vejdou pod nárazník. A bájné postavě museli po 110 letech změnit geometrii křídel, aby kladla menší odpor vzduchu.
Že tady aerodynamika hraje velkou roli, prozrazuje už nízká silueta a dokonale uhlazené tvary s nekonečně splývavou zádí. Právě proto by Spectre vlastně mohl být jen mírnou evolucí Wraithu. Modernější pojetí zvenku potvrzují jen miniaturní světlomety. Na tak obrovském autě nám připadají skoro nepatřičné, ale designéři vysvětlují, že právě o to jde: s malýma očima působí kolos ještě kolosálněji.
Uvnitř je starosvětské kouzlo dokonáno. Analogové budíky před volantem sice ustoupily displeji, ale jinak kabina zachovává spíše analogový styl. Vyvolává dojem čehosi klasického a tedy i trvanlivého. Ředitel Torsten Müller-Ötvös k tomu s milou přímočarostí dodává, že na displeje roztažené ode dveří ke dveřím tu přece máme Číňany. Ze stejného důvodu můžeme zapomenout na kamery místo zrcátek.
O to pečlivěji rezehrává Spectre kouzla s ručně zhotovenými detaily. Tisíce diodových hvězd pokrývají nejen střechu, ale i čalounění dveří. Motivy květin, ptáků či zvířat, které si můžeme prohlédnout v goodwoodských dílnách, jsou vyšité desetitisíci stehů nebo poskládané z mnoha vrstev dýhy. Nic nového, natož elektromobilního. Ale je to důležité ujištění, že Rolls zůstává Rollsem.
Podle zástupců značky to bude platit i o jízdě. I Spectre musí být nekompromisně pohodlný, posádku důsledně izolovat od okolí a mohutnou sílu podávat naprosto nenuceně. Na jednom z propagačních videí se dokonce technici přiznávají k neobvyklé starosti: museli prý ubrat hlukovou izolaci. Jinak totiž v autě panovalo tak nepřirozené ticho, až to některým lidem připadalo nepříjemné.
Výrobce zatím prozradil jen předběžná čísla, protože předsériové exempláře ještě stále dokončují mimořádně náročné testování. Prototypy během něj ujely dva a půl milionu kilometrů.
Spectre má elektromotory u obou náprav. Celkem podávají výkon 420 kilowattů a točivý moment 900 Newtonmetrů, zrychlení na stovku zabere 4,5 vteřiny. Z předpokládaného dojezdu 520 kilometrů a spotřeby 21,5 kWh/100 km lze dopočítat využitelnou kapacitu baterie přes 110 kilowatthodin, což je mezi osobními auty nevídané číslo.
Také ovšem vysvětluje téměř třítunovou provozní hmotnost, jen baterie váží sedm set kilo. Zřejmě i to je důvod, proč poměrně malé a lehké kupé dostalo v elektrifikaci přednost před většími a prestižnějšími sourozenci. Ti by po nastoupení posádky mohli přesáhnout tříapůltunovou hranici řidičského průkazu, a tak musejí počkat na lehčí baterii.
Oficiálně zatím nebyla vyhlášena ani základní cena. Jen z letmých náznaků jsme vyrozuměli, že ji můžeme čekat někde na půl cesty mezi Cullinanem a Phantomem. Za současných poměrů by to bylo asi devět a půl milionu korun.
Už z toho je zřejmé, z jak výhodné pozice Rolls-Royce do elektromobility vstupuje. Pro jeho zákazníky je to běžná cena, kterou na míru šitými doplňky často zvýší o několik dalších milionů.