Při nabíjení elektromobilu z domácí zásuvky proletí komínem až čtvrtina energie

Jakub Stehlík Jakub Stehlík
26. 9. 2022 16:00
Německý autoklub ADAC zkoumal, kolik proudu se ztratí, než doputuje z elektrického rozvaděče až do trakční baterie elektromobilu. Výsledná čísla ukázala, že jde až o desítky procent. Záleží však nejen na značce a typu elektromobilu, ale i na způsobu, jakým v domácím prostředí energii dobíjí.
Foto: E.ON

"A kolik vám to žere?" Otázka, na kterou majitelé spalovacích aut dokážou vcelku přesně odpovědět, protože počítadla benzinových stojanů i palubních počítačů umí spotřebu změřit na desetinu litru.

U aut elektrických je však situace složitější, protože ne všechny kilowatthodiny, které projdou elekroměrem u domovních jističů, nakonec také skončí v trakční baterii. Palubní počítač auta tak sice může spotřebu ukazovat zcela přesně, ve skutečnosti však za energii jeho uživatel zaplatí víc, než si myslí.

Měření autoklubu ukázalo, že ztrátám při dobíjení elektromobilu se nelze zcela vyhnout. Lze je ale zmírnit vhodným způsobem nabíjení. Test bohužel potvrdil, že nejméně efektivní způsob dobíjení elektromobilu je zároveň i ten nejpohodlnější, který nevyžaduje žádné další investice: Připojit auto k domácí zásuvce na 230 voltů.

Mnohem menší ztráty pak podle zjištění ADAC vykazuje nabíjení z domácího wallboxu. Jde o zařízení, které je nutné zakoupit a nechat instalovat specializovanou firmou. Pokud připojení wallboxu k domácí síti nevyžaduje další stavební úpravy, vyjde zhruba na 20 tisíc korun. V mnoha případech je však nutné natáhnout od rozvaděče nový kabel - příkon wallboxu dosahuje až 11 kW a staré domovní rozvody na něj zpravidla nestačí.

Zajímavé je však zjištění, že nejmenší energetické ztráty dobíjení vykazuje wallbox v situaci, kdy pracuje na plný výkon. Jeho elektronika totiž umí regulovat odběr proudu tak, aby nedošlo k přetížení domovních jističů. Typicky v případě, kdy je v domácnosti zapojeno více přístrojů s vysokou spotřebou.
Test ukázal, že redukované dobíjení z wallboxu zvýšilo energetické ztráty u všech testovaných aut, v případě Fiatu 500e dokonce dvojnásobně. Kromě zástupce z Itálie se zkoušek zúčastnil ještě Renault Zoe, Volkswagen iD3 a Tesla Model 3.

Ztráty při nabíjení střídavým proudem (AC)

Model Zásuvka 230 V výkon/ztráta Wallbox neomezený výkon/ztráta Wallbox redukovaný výkon/ztráta
Renault Zoe 2,3 kW / 24,2 % 11 kW / 9,7 % neměřeno
VW ID.3 2,3 kW / 13,6 % 11 kW / 9,0 % 5,5 kW / 9,2 %
Tesla Model 3 2,3 kW / 15,2 % 11 kW / 7,7 % 3,5 kW / 11,4 %
Fiat 500e 2,3 kW / 12,7 % 11 kW / 6,3 % 3,6 kW / 13,9 %

Při domácím nabíjení je jedním z největších žroutů energie přeměna střídavého proudu na stejnosměrný. Zatímco ten první najdeme v domácí rozvodné síti, s druhým pracuje trakční baterie elektromobilu, do které se energie ukládá. Tuto ztrátu, která podle měření autoklubu dosahuje podle typu vozidla 5 až 10 procent, lze obejít pouze v případě, že vůz nabíjíme u veřejných DC rychlonabíječek. Z nich do auta "teče" už proud stejnosměrný. Konverze AC/DC, která jinak probíhá v měniči napětí zabudovaném ve voze, v tomto případě odpadá.

Překvapivě mnoho však podle zjištění ADAC spotřebuje i 12V síť elektromobilu. Během dobíjecího procesu je totiž aktivních i několik řídicích jednotek, které v součtu odebírají mezi 100 až 300 watty. K dalším ztrátám dochází také v elektrických domovních rozvodech, normy v tomto případě počítají se čtyřmi procenty.

Foto: ADAC

Někteří majitelé elektroaut k dobíjení z domácí zásuvky navíc používají ještě prodlužovací kabely. U těch platí, že čím jsou tenčí, tím více energie se z nich ztrácí. Laicky to lze poznat tak, že se v průběhu nabíjení zahřívají. V testu autoklubu se však o nich nic nedočteme, protože jejich používání automobilky z bezpečnostních důvodů nedoporučují.

Kromě relativně velkých energetických ztrát však domácí nabíjení přináší i některé výhody. ADAC se zmiňuje o skutečnosti, že při pomalém dobíjení nevzniká potřeba akumulátor chladit. S tím souvisí i skutečnost, že nízký dobíjecí výkon je k akumulátoru šetrnější než doplnění energie u rychlonabíječky.

Efekt pomalého dobíjení se ale zpravidla projeví až za nějaký čas v podobě nižší ztráty kapacity baterie. Přesná čísla však lze zjistit jen obtížně. Už proto, že akumulátory pocházejí od různých výrobců a každý tak na rychlé dobíjení reaguje jiným způsobem. Záleží i na efektivitě teplotního managementu konkrétního vozu, či zda jej vůbec má ve výbavě.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

V Turecku našli patrně nejstarší rytinu s příběhem, zobrazuje muže a zvířata

Archeologové v Turecku objevili zřejmě nejstarší umělecké zobrazení příběhové scény, kamenný panel s rytinami ukazuje divoká zvířata a muže, který se drží za penis. Podle nich neolitický reliéf vznikl nejspíše kolem roku 11 000 před naším letopočtem a pravděpodobně odráží proměňující se vztah zvířat a člověka v době, kdy začaly během tak zvané neolitické revoluce vznikat první usedlé společnosti založené na zemědělství.

Archeologové o nálezu kamenné lavice s rytinami v lokalitě Sayburç na jihovýchodě Turecka informovali v odborném magazínu Antiquity.

Podle nich je odkryté zobrazení nejstarším, u kterého lze vysledovat časovou následnost jednotlivých scén, které tak vyprávějí ucelený příběh. "Můžeme se domnívat, že se tady začal formovat jakýsi komplexní příběh, že byl rozhodující pro formování ideologie dané komunity a byl předáván dalším generacím," citoval server The Art Newspaper vedoucí výzkumu, archeoložku Eylem Özdoganovou.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

USA neuvalí na kaučuk z Česka a Ruska antidumpingová cla, uvedly, že nepoškozuje jejich průmysl

Výrobnímu odvětví Spojených států nevzniká ani nehrozí podstatná újma dovozem emulzního styren-butadienového kaučuku (ESBR) z Česka a Ruska, který je podle rozhodnutí ministerstva obchodu prodáván v USA za nižší, než reálnou cenu. Na dovoz ESBR z Česka a Ruska tak nebudou uvalená žádná antidumpingová cla. Uvedla to ve svém prohlášení americká Komise pro mezinárodní obchod (ITC).

Žádné další podrobnosti zatím komise nenabídla. Zpráva, která bude obsahovat její stanoviska a informace získané při šetření, bude zveřejněna až 24. ledna.

ITC zahájila šetření na základě žádosti americké společnosti Lion Elastomers loni. Do Spojených států se ESBR dováží kromě Česka a Ruska také z Mexika, Německa a Tchaj-wanu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy