Rok po změně vyhlášky. Jak je to tedy s taháním vozíků?

Radek Pecák Radek Pecák
21. 12. 2013 6:18
Opravu zmatečného překladu ve vyhlášce již Ministerstvo dopravy připravuje.
Foto: Agados

Za pár týdnů to bude rok, co vstoupily v platnost změny v silničním zákoně. Zatímco lidé velmi rychle pochopili, že díky nové legislativě mohou nyní i s řidičským průkazem na osobní vůz řídit i skútr kategorie 125 cm3 a také se vypořádali s faktickým ukončením institutu osoby blízké, novinky v předpisech ohledně tahání přívěsných vozíků jsou jim stále nejasné.

"Každý týden ještě nyní dostáváme několik dotazů, jak to vlastně je," říká Michal Navrátil z firmy Agados ve Velkém Meziříčí. Ta je největším výrobce přívěsných vozíků v ČR.

Nejpodstatnější je, že do 19. ledna platilo a i nadále platí, že součet hmotností auta přívěsu nesmí v případě řidiče s oprávněním skupiny B překročit 3500 kilogramů.  Na základě změn vyplývající z evropské směrnice zůstalo zachováno, že řidič s oprávněním B může táhnout za svým vozem i vozík o největší povolené hmotnosti převyšující zmíněných 750 kilogramů. Podmínkou ale je, že největší povolená hmotnost soupravy opět nepřevýší 3500 kilogramů.

Je dokonce povoleno za vozidlem spadajícím do skupiny B (to jsou auta s maximální hmotností do 3500 kilogramů a s maximálně devíti místy k sezení včetně řidiče) táhnout přívěs, který navýší hmotnost celé soupravy až na 4250 kilogramů. To ale pouze v případě, že řidič si v autoškole rozšíří pro tento případ svůj "béčkový" řidičák.

Taková možnost zajímá především majitele velkých těžkých vozů typů off road, který navíc tahají například obytný přívěs.

Zmatečný překlad bude opraven

"Zmatky v české právní úpravě nadělal především špatný překlad uvedené směrnice Komise EU, z něhož vyplývalo, že za žádných okolností (s výjimkou zmíněného rozšířeného řidičského oprávnění) lze do jízdní soupravy spojit vozidla pouze za předpokladu, že největší povolená hmotnost vozidla bude vždy pouze 750 kilogramů, to jest i za předpokladu, že souprava bud o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 3500 kilogramů," vysvětluje Navrátil.

Faktem sice je, že na nepřesný překlad nemusí lidi vůbec brát ohled, neboť evropská směrnice je nadřazeným dokumentem, a že ministerstvo dopravy chybu přiznává, ale problém existuje dále.

"Naštěstí už ale existuje i oficiální  dokument podepsaný ředitelem odboru dopravně správního Ministerstva dopravy Vladimírem Vošickým, z něhož vyplývá, že ministerstvo připravuje změnu ustanovení," dodává Navrátil.

Navrátil si netroufá odhadnout, jak moc zmatečný překlad odradil případné zájemce od koupi nového přívěsu. Faktem ale je, že si řada lidí na základě toho větší brzděný přívěs nekoupila nebo si zákazníci raději koupili jen přívěsy o největší povolené hmotnosti pouze 750 kilogramů.

Navrátil ještě upozorňuje na další rozšířený mýtus: "Mezi lidmi se říká, že pokud např. v technickém průkazu Škody Fabie je nejvyšší povolená hmotnost pro nebrzděný vozík 450kg, nelze za ni zapojit přívěs o vyšší povolené hmotnosti. Ani toto ale není pravda," vysvětluje.

Na základě vyhlášky 341/2002 platí, že uvedených 450kg nesmíte překročit v tzv. „okamžité" hmotnosti. Pokud tedy má běžný nebrzděný přívěs nejvyšší povolenou hmotnost 750kg a sám váží 150kg, cokoli do 300 kg můžete bez problémů naložit a vézt.

 

Právě se děje

Další zprávy