Kamionů jezdí v ČR stále víc, výnos z mýta přesto klesá

Radek Pecák Radek Pecák
18. 12. 2013 14:35
Otázka zavedení "evropské" palubní jednotky se bude řešit ještě dlouho.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Po zpoplatněných dálnicích a dalších silnicích v Česku sice letos projelo zhruba o tři procenta více nákladních aut a autobusů než vloni, stát ale přesto dostane méně.

Výběr elektronického mýta letos klesne o 1,5 procenta na 8,54 miliardy korun, odhaduje před koncem roku Ředitelství silnic a dálnic.

"Důvodem poklesu je platná sleva pro nákladní vozy s ekologičtějšími motory plnící minimálně emisní normu Euro 5, kterých naopak jezdí čím dál více, a také pro autobusy," vysvětluje Václav Nestrašil, ředitel odboru mýta z Ředitelství silnic a dálnic.

Zatímco v roce 2010 tvořila vozidla s Euro 5 necelou čtvrtinu mýtných transakcí, letos už to bylo 55 procent. Platnost slevy skončí podle Nestrašila až na konci roku 2015.

Příliš vysoké ceny?

Společnost Kapsch, která systém na základě nyní platné smlouvy provozuje až do konce roku 2016, si nechala udělat průzkum ohledně spokojenosti uživatelů se současným stavem mýtného systému.

S fungováním systému mýtného je podle průzkumu společnosti IPSOS spokojeno 71 procent tuzemských dopravců. Okolo 85 procent českých a slovenských dopravců ale není spokojeno s cenami a tarify považují za příliš vysoké. Mýtné je přitom v současnosti v Česku nižší než v okolních zemích.

V mýtném systému je aktuálně registrováno přes 680 tisíc vozidel, z toho 80 tisíc do hmotnosti 12 tun. Na dálnicích se vyberou přes tři čtvrtiny mýtného, na rychlostních silnicích je to 19 procent, dalších zhruba pět procent pak na přibližně dvou stech kilometrech dosud zpoplatněných silnic první třídy.

Podle Nestrašila je otázkou, zda je vůbec smysluplné rozšířit mýtný systém na několik tisíc kilometrů takzvaných jedniček a dokonce i na některé silnice druhých a třetích tříd, o čemž se také uvažuje. Podle něho by bylo ekonomicky logické zavést mýto na zhruba tisícovce kilometrů silnic první třídy.

Jedna faktura za celou Evropu

Důležitým úkolem bude v blízké budoucnosti také sjednocení mýtných systémů v jednotlivých zemích tak, aby dopravce mohl využívat po celé Evropě jen jednu palubní jednotku a dostával pouze jednu fakturu.

"Zatím se ale vůbec neví, kdo by takový systém měl provozovat, zda se na něm budou nákladově podílet také dopravci a kdy to začne fungovat. "Já si myslím, že se to v průběhu příštích dvou let nestihne," uvedl na dotaz online deníku Aktuálně.cz generální ředitel Kapsch Karel Feix.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 10 minutami

Advokátní komora uložila napomenutí advokátovi Mannovi za výroky o teplických prvňáčcích. Na místě se odvolal

Česká advokátní komora uložila napomenutí advokátovi Michaelu Mannovi za výroky, které pronesl a napsal v souvislosti s kauzou nenávistného komentování fotografie teplických prvňáčků. Výsledek kárného řízení ve čtvrtek na dotaz sdělila mluvčí České advokátní komory Iva Chaloupková. Rozhodnutí zatím není pravomocné, Mann se odvolal.

"Odvolal jsem se samozřejmě hned na místě," řekl Mann. S napomenutím nesouhlasí. "Snad můžu obhajovat svého klienta, ne?" dodal.

Advokát hájil muže, který v roce 2017 přidal na sociální síti komentář pod snímek žáků první třídy teplické Základní školy Plynárenská. Do třídy chodily převážně romské a arabské děti. Muž pod fotografii napsal "Ještě že jsou ze ZŠ Plynárenská. Řešení se přímo nabízí. Neříkej, že Tě to nenapadlo!!!". Mann pak v rozhovoru pro server iRozhlas.cz řekl, že se komentáři sám zasmál a že jde o klasický černý humor. K věci se vyjadřoval také na sociální síti.

Zdroj: ČTK
Další zprávy