Renault začal v Česku nabízet tři elektromobily včetně nejprodávanějšího modelu na evropském trhu

Eva Srpová Eva Srpová
30. 5. 2018 12:36
V Česku je zájem o elektromobily zatím velmi malý, vloni se neprodalo ani 400 aut. Renault se ale rozhodl začít na zdejším trhu prodávat své elektromobily i proto, aby si prý zvedl prestiž. V nabídce má tři modely - Twizy, Zoe a elektrickou dodávku Kangoo.
Renault začíná prodávat v Česku elektromobily. Jde o tři modely - malé vozítko Twizy, hatchback Zoe a dodávku Kangoo.
Renault začíná prodávat v Česku elektromobily. Jde o tři modely - malé vozítko Twizy, hatchback Zoe a dodávku Kangoo. | Foto: Eva Srpová

V Evropě jsou modely Renaultu jedničkou v prodejnosti elektrických vozů. Francouzský výrobce prodal vloni na evropském trhu více než 35 tisíc elektrických aut a drží si tak 24procentní podíl v prodejnosti elektromobilů.

Zoe se nabízí ve dvou výkonových variantách, třetí model, který dorazí později, bude schopen se nabíjet přes rychlonabíjecí stanice.
Zoe se nabízí ve dvou výkonových variantách, třetí model, který dorazí později, bude schopen se nabíjet přes rychlonabíjecí stanice. | Foto: Eva Srpová

Přes 31 tisíc z nich byl hatchback Zoe. Tento malý vůz je na trhu už šest let, tedy stejnou dobu jako malé vozítko Twizy, další z trojice elektrifikovaných Renaultů. Třetím modelem je elektrická dodávka Kangoo Z.E.

V Česku se až doposud ani jeden z těchto elektromobilů nenabízel. Všechny tři se Renault rozhodl uvést na český trh až letos, přesněji 1. června. Od tohoto dne je možné je objednat a dodání má trvat zhruba čtyři až pět měsíců.

"Nemáme příliš velké ambice, je nám jasné, že bez dotací se jich v Česku moc neprodá, ale chceme, abychom na zdejším trhu nechyběli, minimálně ve chvíli, kdy je možné se přihlásit do tendru na nákup elektrických aut pro Českou poštu," řekl na tiskové konferenci Zdeněk Grund, ředitel českého zastoupení značky Renault.

Nejlevnějším elektromobilem je vozítko Twizy, které není ani klasifikované jako osobní auto, ale jako těžká čtyřkolka. Twizy se prodává ve dvou variantách - buď jako osobní dvoumístná verze Urban, nebo jednomístná Cargo s větším nákladovým prostorem, která má být vhodná pro firmy s menší zásilkovou službou, poslíčky nebo třeba na rozvoz pizzy.

Pohání ho elektromotor o výkonu 8 kW a kapacitou baterie 41 kWh, jede maximálně rychlostí 80 km/h a na nabití, které trvá 3,5 hodiny, ujede až 100 km. Verze Urban stojí 319 900 Kč, Cargo je o 20 tisíc korun dražší.

Druhým modelem je hatchback Zoe. Ten je na trhu už také šest let, ale v roce 2016 dostal modernější baterie s větší kapacitou a delším dojezdem. Ten Renault slibuje až 270 km a za Zoe si minimálně naúčtuje 829 900 korun.

Z obyčejné zásuvky se Zoe nabíjí až nekonečně dlouhých 25 hodin.
Z obyčejné zásuvky se Zoe nabíjí až nekonečně dlouhých 25 hodin. | Foto: Eva Srpová

Vůz tedy ujede na jedno nabití až 300 km. Nabízí se ve dvou výkonových variantách. Model R90 má výkon 92 kW a 220 Nm, verze R110 má o 12 kW a 5 Nm více. Později ještě dorazí varianta Q90, která se od R90 liší schopností připojit se k rychlonabíjecí stanici.

Nejprodávanější elektrickou dodávkou v Evropě je Kangoo Z.E., i to se začíná v Česku prodávat. Na jedno nabití ujede až 270 km, elektromotor disponuje výkonem 44 kW a 225 Nm, akumulátor má kapacitu 33 kWh a vůz jede maximální rychlostí až 130 km/h.

Kangoo Z.E. začíná na částce 846 879 Kč. Renault garantuje na Kangoo dvouletou záruku, na baterie nabízí šestiletou nebo do ujetí 160 000 km, přičemž po tuto dobu má mít akumulátor alespoň 66 % původní kapacity.

Elektrický Renault Kangoo zvládne ujet na jedno nabití až 270 km.
Elektrický Renault Kangoo zvládne ujet na jedno nabití až 270 km. | Foto: Renault

Pro připomenutí, například BMW garantuje, že u modelu i3 kapacita baterie ani po osmi letech anebo do ujetí 100 000 km neklesne pod 70 % původní hodnoty.

Velmi krátce jsme si vyzkoušeli model Zoe. Protože byl už od počátku koncipován jako elektromobil, baterie jsou uloženy v podlaze, a tak je uvnitř celkem slušně místa, i kufr o objemu 338 litrů je s ohledem na rozměry vozu dobrý. Zoe totiž měří na délku čtyři metry. Jinak působí jako běžný, i když trochu těžší hatchback.

Do rychlosti 30 km/h vyluzuje speciální zvuk, aby si ho chodci na přeplněných ulicích všimli a nevbíhali mu do cesty. Zvuků je více druhů a lze je měnit.

Renault také nabízí několik typů nabíjení. Kabel k běžné veřejné nabíjecí stanici je ve standardu, za příplatek dodá nabíjecí kabel včetně odolnější zásuvky a silnějšího jističe, z běžné zásuvky automobilka nabíjení nedoporučuje. Nebylo by to ani příliš uživatelsky přívětivé, Zoe se z běžné zásuvky nabíjí až 25 hodin.

Možností je také pořídit si tzv. Wallbox, tedy nabíječku, kterou si majitel instaluje do garáže na zeď. Ta umí reagovat na aktuální odběr elektřiny v domácnosti a buď intenzitu nabíjení elektromobilu snížit, nebo naopak zase zvýšit, když už doma pračka doprala. Wallbox stojí od 40 do 60 tisíc korun.

 

Právě se děje

Další zprávy