První jízda s novým superbem. Hledali jsme rozdíly

Radek Pecák Radek Pecák
14. 5. 2013 6:10
Test ukázal, že přes modernější vzhled jde vlastně o stále stejný vůz
Škodu Superb jsme v Rakousku testovali mezi vinicemi.
Škodu Superb jsme v Rakousku testovali mezi vinicemi. | Foto: Radek Pecák

Omlazení vzhledu a sjednocení designu. To jsou dva hlavní důvody, proč Škoda Auto začne od konce června nabízet novou verzi své vlajkové lodi - superbu. Novinka má být také úspornější, protože doba a emisní předpisy si to žádají.

Jak ukázalo první testování v okolí Vídně, nová verze se jinak vlastně nijak neliší od té předchozí. Jde v zásadě stále o starý dobrý superb druhé generace - tedy v podélném směru geniálně prostorný, nadprůměrně dobře jezdící a solidně vybavený bezpečný vůz.

Superb se mění především vizuálně. Nová maska s novým logem se postupně dostává na všechny škodovky. Už ji najdeme na modelech Citigo a Rapid. Letos ji dostala nová octavia a nyní superb. Ještě letos přijde na řadu také yeti, příští rok fabia.

LED světla zaujmou

Lid si žádá LED světla pro denní svícení. Superb je tedy dostal. Jsou zapracována do krajní části předních světlometů, jsou ale i v zadních světlech. Vpředu na jejich místě býval původně nápis Superb, tři proužky ale nyní působí také hodnotně. LED diody mají na starost i funkci odbočovacích světel.

LED světla se budou líbit.
LED světla se budou líbit. | Foto: Radek Pecák

Záď, zejména u liftbacku,  má teď o poznání dynamičtější design. "Je to tak trochu ve stylu Audi," všímá si šéfredaktor časopisu AutoDesign&Styling Radek Laube. Ostatně není divu - současný šéfdesignér Škody Jozef Kabaň do mladoboleslavské automobilky přišel právě z Audi.

Superb ve verzi liftback je první Škodou, která nemá typický trojúhelníkový prolis v plechové části zádi. Kombi ho má, liftback nikoli. I u něho však podobný dojem vzbuzuje tvarování zadních světlometů.

Nová a stará záď u verze kombi.
Nová a stará záď u verze kombi. | Foto: Radek Pecák

Interiér působí i v modernizovaném superbu jako starý dobrý známý. Změnil se v podstatě jen volant. Typickou lištu tvořící symbol úsměvu už zde nenajdete. Nové logo prostě nesmí být ničím rušeno.

Kufr otevřete snadněji

Škoda Superb druhé generace přinesla v době svého vzniku řadu unikátních technických řešení. Například jako první v koncernu Volkswagen disponovala světlomety, které samočinně měnily způsob osvětlování vozovky podle podmínek kolem auta. Ze všech konkurentů také uměla sama zaparkovat do nejmenší mezery mezi podélně zaparkovanými automobily.

Nová a stará příď.
Nová a stará příď. | Foto: Radek Pecák

Superb druhé generace přinesl i unikátní řešení víka kufru. U karosářské varianty liftback si cestující může zvolit, zda chce naložit pouze kufřík, a tudíž mu stačí otevřít jen plechovou část víka zavazadlového prostoru, nebo zda potřebuje přestěhovat křeslo, a v tom případě musí otevřít celou záď včetně zadního okna.

Jenže návod k obsluze systému zvaného twin door byl dosud téměř tak obsažný jako recept na pokrm z francouzské kuchařky. Zejména lidé, kteří superb využívali poprvé, z toho nebyli zrovna moudří.

To se nyní u nové verze, která přijde na trh v červnu, zlepšilo. Zatímco dosud bylo pro liftback nutné používat přepínací tlačítko v kombinaci s otevíracím (tedy přehmatávat z jednoho spínače na druhý), nově má každý z obou typů otevírání přiřazeno své vlastní tlačítko.

Tlačítkem, které je přesně uprostřed vozu, se otevírá plechová část. A tlačítkem, které je více vpravo, otevřete celé víko. Budoucí vlastníci nového superbu určitě poděkují.

Tlačítka systému twin door.
Tlačítka systému twin door. | Foto: Radek Pecák

Nový superb jezdí stejně jako ten starý. Redaktor online deníku Aktuálně.cz se o tom v praxi přesvědčil při prvním testování novinky v okolí Vídně, v převážně rovinatém terénu, kde se odehrává mezinárodní novinářská prezentace.

Nová verze ale bude o něco úspornější, o což se zaslouží především nově montovaný systém start&stop a rekuperace brzdné energie.

Na testovací trase dlouhé téměř tři stovky kilometrů jsme postupně vyzkoušeli liftback s nejsilnějším turbodieselem 2,0 (125 kW), dále benzinový dvoulitr (147 kW) namontovaný v kombíku a nakonec verzi greeenline combi. Všechny vozy měly pohon pouze předních kol.

Prostředně jmenovaný vůz měl šestistupňovou automatickou převodovku DSG, zbylé dva šestistupňový manuál. Ano - šest stupňů má nyní i převodovka ve verzi greenline, což opět snížilo spotřebu a zlepšilo i komfort při řízení.

Limuzína, která baví i sportovněji založené

Na kvalitních rakouských vozovkách se i auta na velkých kolech řídila příjemně. Na tuzemských vozovkách budou pravděpodobně lepší volbou menší disky.

Nový je zejména volant
Nový je zejména volant | Foto: Radek Pecák

Auto má však i přes svůj nevelký rozchod kol a poměrně značnou délku velmi jisté a předvídatelné jízdní vlastnosti. Podvozek je naladěn spíše tvrději, ale díky tomu nemá řidič ani v rychleji projížděných zatáčkách nepříjemný pocit z naklánějícího se vozu.

Ve společnosti Škoda Auto předpokládají, že nejprodávanější variantou bude opět dvoulitrový turbodiesel s výkonem 103 kW. Nově si ale zájemci mohou objednat i nejvýkonnější turbodiesel v kombinaci s dvouspojkovou automatickou převodovkou a pohonem všech kol.

Prostor vzadu byl a je královský
Prostor vzadu byl a je královský | Foto: Radek Pecák

Výbava modelu se oproti té dosavadní také příliš nemění. V základní verzi nechybí klimatizace, elektricky ovládaná okna, sedm airbagů, tempomat, kožený volant, mlhovky i rádio. Takový vůz se základním benzinovým motorem 1,4 (92 kW) bude k mání od 539 900 korun.

Ve vyšších verzích je ve výbavě například modernější verze samočinného parkovacího asistenta. Ten zvládne nejen zaparkovat i do mezery, která je jen o půl metru delší než samotný vůz, ale navíc to dokáže i kolmo k chodníku.

Vyšší verze nabídnou třeba i střešní okno se solárními články. Díky vytvořené energii se pak zaparkované auto zvládne ochladit až o 25 stupňů v porovnání se superbem s pevnou střechou.

Verze Laurin&Klement a jezero Neusiedler See
Verze Laurin&Klement a jezero Neusiedler See | Foto: Radek Pecák

I v nejvyšších verzích - včetně Laurin & Klement - je ale trošku patrné, že současný superb už má nejspíš svá nejlepší léta za sebou. Navigační systém má menší displej a méně funkcí než ten vrcholný v nové octavii. Stejně tak vůz, který budou nejčasněji využívat manažeři na dlouhých dálničních cestách, nemůže mít adaptivní tempomat. Neumí - jako octavia - "číst" dopravní značky ani samočinně udržovat vůz v jízdních pruzích nebo brzdit před nenadále se objevivší překážkou.

Skutečně nový superb, tedy ten třetí generace, lze tedy očekávat poměrně brzy, zřejmě již v roce 2015.

 

 

Právě se děje

Další zprávy