Ničíte si auto a za servis platíte o tisíce navíc. Důvody, proč nekupovat velká kola

Vladislav Jasan
28. 1. 2019 6:02
Kupujete-li nové auto, budete patrně v pokušení zaškrtnout celou řadu příplatkových položek výbavy. I prodejce se nejspíš bude snažit vás přesvědčit, že pakety výbav za zvýhodněné ceny jsou neodolatelné. Některé komfortní, designové nebo bezpečnostní prvky se opravdu mohou hodit, u některých časem zjistíte, že je nevyužíváte… a některé vás mohou při provozu auta přijít pěkně draho.

V seriálu o výbavě, které je lepší se vyhnout, se v prvním díle věnujeme velkým kolům. Při výběru nového auta láká zaškrtnutí příslušné kolonky příplatkové výbavy s většími ráfky.

A to samé platí i při výběru ojetiny. Kdo by odolal, když v autobazaru stojí vedle sebe dva modely s identickou motorizací, ale jednomu to na ráfcích o větším rozměru mnohem více sluší? Jenže pozor. Velká kola totiž značně zvyšují provozní náklady a mají i další negativa. Vysvětlíme jaká.

Větší rozměr kol a červeně lakované třmeny jsou součástí standardní výbavy.
Větší rozměr kol a červeně lakované třmeny jsou součástí standardní výbavy. | Foto: Radek Pecák

Horší komfort

Největší zrada velkých kol a jejich největší příspěvek ke zvýšení provozních nákladů vozu se ale skrývá v jejich již zmíněné omezené schopnosti tlumit rázy. Dražší pneu a jejich potenciálně častější výměny jsou jen tou menší částí skládačky. Nízkroprofilové pneumatiky "pustí" větší část rázů do komponentů odpružení, ustavení náprav, potažmo i karoserie. Na autě jich věru není málo a umí být pořádně drahé. Větší zatížení a kratší život si s velkými koly "užijí" tlumiče a pružiny, ale také stabilizátory, silentbloky náprav a stabilizátoru, "kosti" stabilizátoru i uložení tlumičů.

Zabrat dostanou i ramena náprav a kulové čepy (což se prodraží zvláště u těch vozů, kde jsou zalisované a musí se měnit společně) i homokinetické klouby či těhlice. Přejezdy nerovností při bočním přetížení kladou zvýšené nároky na ložiska kol (u některých vozů, typicky francouzských, bývají spojené s komponenty brzd a mění se společně).

 

Právě se děje

Další zprávy