Někteří podezřívají pneuservis, že z nich tahá peníze. Neznají pravidlo u čtyřkolek

Martin Frei Martin Frei
8. 11. 2023 5:40
Jak je to s přezouváním pneumatik u vozů s pohonem obou náprav? Moderní elektronicky řízené systémy jsou citlivé na přesné poměry otáček kol. Nesouměrné opotřebení nebo odlišný typ pneumatik se tu mohou vymstít.
Foto: Bestdrive

"Zákazník měl tu smůlu, že na předním kole prorazil pneumatiku, která se už přestala vyrábět," popisuje technický školitel Audi Zdeněk Hazdra typickou situaci, která může u pohonu všech kol nastat.

Kombinovat dva typy pneumatik na jedné nápravě se nesmí ani podle silničních předpisů. U vozů s pohonem 4×4 se však - podle nařízení výrobce vozidla - musí typ pneumatiky shodovat i mezi nápravami, tedy po celém autě.

Nešťastník v servisu Audi tedy po defektu jednoho pláště musel vyměnit všechny čtyři. "Samozřejmě měl v první chvíli pocit, že z něj taháme peníze, ale technická logika věci taková skutečně je," popisuje Zdeněk Hazdra.

A připomíná jednoduchou poučku, kterou v Audi zná každý mechanik. Vzít krejčovský metr a obepnout kolo nahuštěné na pracovní tlak. Jakmile je mezi koly rozdíl větší než dva centimetry, musí pneumatika ven.

"Druhá potíž je v tom, že ani oficiální rozměry jako 225/45 R17 se nedodržují úplně přesně. Mezi jednotlivými výrobci a někdy i mezi různými typy jedné značky se najdou rozdíly," dodává Hazdra.

V minulosti připínání druhé nápravy zajišťovala zařízení na mechanické bázi, typicky viskózní spojka. Rozdílem otáček v ní vzniklo tření a teplo, oleji stoupla viskozita a vytvořil tlak na lamely spojky.

Tuto primitivní techniku mohl zmást až hodně velký rozdíl v obvodu pneumatik, nejčastěji úplně špatně zvolený rozměr.

Elektronika v dnešních systémech je stále citlivější, a právě proto ji rozhodí už relativně malý nesoulad otáček. Pak začne generovat chybové kódy, v zatáčkách může vyvolávat prudší zásahy stabilizace, v krajním případě přejde do nouzového režimu.

Kolem roku 2000, kdy podobné systémy přišly do sériové výroby, přestal být pohon všech kol výsadou terénních či luxusních vozů. Zpozornět by při přezouvání měli i mnozí uživatelé Octavií 4×4 a menších SUV.

Jak na tom budou elektromobily? Pohon všech kol mívají poměrně často, řešený je ovšem zcela odlišně. Místo mezinápravové spojky a spojovací hřídele má každá náprava vlastní elektromotor. Může se tedy každý motor stavu pneumatik přizpůsobit?

Podle techniků Audi nikoli. Systém totiž stále řídí jeden počítač. Dostává-li z jedné nápravy odlišné informace než ze druhé, může občas nečekaně cuknout, ukládat do paměti chyby a rozsvěcet kontrolku ESP.

Proti nesouměrnému opotřebení pneumatik naštěstí existuje snadná a účinná prevence: pravidelně měnit pozice kol. Ideálně křížem, tedy zleva zezadu doprava dopředu a opačně. U pneumatik asymetrických alespoň zepředu dozadu. Právě proto je však třeba mít na všech kolech stejný typ pneumatiky. 

 

Právě se děje

Další zprávy