Pozor na tučňáky, drzé paviány i zločince. Strávili jsme týden na silnicích v okolí Kapského města

Jan Markovič Jan Markovič
4. 2. 2017 19:56
Exotická zvířata, prodejci cetek, ale i policisté, kterým není lhostejné bezohledné chování řidičů. Na to vše můžete narazit, když se vydáte objevovat silnice Kapského města a jeho okolí. Jedno z nejkrásnějších míst Jihoafrické republiky si vás ale bez ohledu na některé své problémy získá. Stačí se nebát zažitých předsudků o nebezpečné zemi, půjčit si auto nebo motocykl a vydat se ho objevovat.
Kapské město a jeho okolí nejvíce připomínají Kalifornii. Zásadní rozdíl je jen v tom, že se zde jezdí vlevo.
Kapské město a jeho okolí nejvíce připomínají Kalifornii. Zásadní rozdíl je jen v tom, že se zde jezdí vlevo. | Foto: Jan Markovič

Pozor, prostor se zvýšenou kriminalitou. Nezastavujte na krajnici! Na takové sdělení na informačních tabulích čeští řidiči rozhodně zvyklí nejsou. V Kapském městě ale na něj narazíte, když budete míjet jeden z největších slumů v zemi, který stojí na jeho okraji. Jsou tu ale i jiné zvláštnosti.

Prohlédněte si, jak to vypadá v okolí Kapského města:

Českého řidiče zarazí celá řada pro něj nezvyklých značek. Kapské město je sice příliš na jihu na to, aby se v jeho okolí přirozeně pohybovaly žirafy a lvi, ale i tak se může setkat s exotickými zvířaty. To třeba pokud se vydá na jih směrem do ošuntělého městečka Simon's Town. „Pozor, pohyb tučňáků!“ Nedaleko je totiž slavná pláž Boulders Beach, na které trvale žije početná kolonie těchto roztomilých zvířat. A když budete pokračovat dál, překvapí vás další značka: „Pozor paviáni. Neotvírejte okna, nekrmte je!“

Tohle je opravdu Afrika, i když to na první pohled nevypadá. Kapské město a jeho okolí nejvíce připomínají Kalifornii. Zásadní rozdíl je v tom, že se zde jezdí vlevo. A je tu také všeobecně levněji. Nejen než v USA, ale i české ceny jsou proti těm jihoafrickým vyšší. Platí to i pro benzin. Aktuálně stojí okolo 12 randů za litr, tedy v přepočtu necelých 22 korun. Čerpací stanice  je navíc vždy vybavena obsluhou, která vám ochotně natankuje, popovídá si s vámi a hned i zkasíruje. Stačí ji pak odměnit drobnou mincí.

Stav silnic je navíc všeobecně dobrý, o vozovém parku se to už moc říci nedá. Tu a tam se objeví potlučená auta, která jejich majitelé nedali opravit a stejně s nimi jezdí. Jinak převládají pick-upy japonských značek, nejoblíbenější je Toyota. V dopravě navíc potkáte v Česku neobvyklé značky, jako je čínské Geely nebo indická Tata. U ní jde ale většinou o nákladní vozy.

Pro milovníky aut se ale na jihoafrických silnicích najde ještě jedna zvláštnost – Volkswagen City Golf, který je obdobou evropského VW Golf první generace. Klasický hatchback, který se v Evropě přestal vyrábět už v roce 1983 však není žádné historické vozidlo. V JAR ho s celou řadou vylepšení produkovali ještě před osmi lety. K mání bylo i ve sportovním provedení GTI a provoz s jinak obyčejnými SUV nebo sedany osvěžuje svou hranatou filosofií.

Podobně jako v případě Kalifornie je i okolí Kapského města požehnané celou řadou zajímavých silnic. Přímo od moře se zde tyčí hory přesahující výškou často 1000 metrů, mezi nimi se pak vinou údolí. Ta jsou protkaná klikatými silnicemi, na které si pravidelně jezdí užít majitelé sportovních aut a motocyklů. I proto zde narazíte na desítky motorkářů, kteří se sem sjíždějí z celého světa. Zejména v době, kdy je tu teplo a naopak v Evropě panuje zima.

Foto: Jan Markovič

Oblíbena je mezi řidiči a jezdci vyjížďka přes malebná městečka Stellenbosch a Franschhoek, která jsou centry vína. Osvěžit se v nich můžete v jedné z mnoha restaurací a pak si vychutnat cestu silnicí přes průsmyk u Mont Rochelle, která nabízí úžasné výhledy do údolí s vinicemi. Zpět do města se vrátíte přes přehradu Theewaterskloof Dam a průsmyk Sir Lowry's Pass, který zase ukazuje výhled na zátoku False Bay.

Když odtud zahnete doleva, do města Gordons Bay, můžete se projet na pobřežní klikatce, která nápadně připomíná kalifornskou Highway No1. Zajímavá pasáž je sice krátká – jen 23 km zatočeného asfaltu s různě utaženými zatáčkami, ale nic vám nebude bránit si ji zopakovat několikrát za sebou. Sem by měli řidiči jezdit trénovat!

Zajímavá místa jsou ale i na jih od města, to když se vydáte na útes Chapman's Peak. Za silnici se sice platí mýtné, ale stojí za to. Jen se připravte na to, že místo projížďky se budete spíš kochat. Cestu pravidelně blokují turisté, kteří neváhají zpomalit na rychlost chůze, jen aby pořídili snímek, ačkoliv je na okraji dost odstavných míst. Předjíždět tu bohužel prakticky nelze.

Na silnicích v JAR

- Jezdí se vlevo, na což si šikovný řidič zvykne za pár hodin

- Ve městě je povoleno 60 km/h

- Na každé značce s omezenou rychlostí je varování o měření, které ale většinou neprobíhá

- Narazíte tu na množství kruhových objezdů

- Mají tu ale i tzv. All-Way Stop, kdy mají všechny strany křižovatky stopku a řidiči ji projíždí podle pořadí

- Velké křižovatky ve městě jsou obsazeny prodejci, kteří vám nabídnou časopisy, jídlo, hračky nebo ponožky

- Motorkáři se zdraví pokývnutím hlavy, kvůli klasickému pozdravu rukou by ji museli sundat z plynu. Míjí se logicky pravou stranou

Zdroj: Jan Markovič

A jak jsou na tom místní řidiči? Za pozornost stojí fakt, že k řízení auta nebo motocyklu nepotřebují opravdový řidičský průkaz. Stačí vyplnit pár formulářů, udělat test a získají takzvaný Learner's Permit - dokument opravňující je řídit motorové vozidlo na dva roky ještě předtím, než si udělají opravdové „papíry“. Jen spolu s nimi v autě musí sedět někdo s řidičákem (což se často nedodržuje) a na autě mít nalepenou cedulku s písmenem L. Pro motorkáře naopak prakticky žádné omezení neplatí, jen by neměli za zády vozit spolujezdce.

Policie příliš přítomná není. Za celou dobu jsme ji neviděli měřit rychlost a potkali jen jeden „check point“, kde řidiče zastavovala kvůli prověření dokladů. Řidiči přitom nejezdí zvlášť šíleně a mají tendenci se pohybovat spíš pomaleji. V Africe se prostě nespěchá, což je oproti šílenému provozu v Gruzii, který jsme zažili před půl rokem osvěžující (více čtěte zde). Oproti neustálému troubení v Dubaji (o tom, jak se jezdí v UAE se dočtete tady) je zase na silnicích Kapského města klid.

Jen ve špičce, kdy doprava na výpadovce z centra vzroste na neúnosnou míru, přestane řidičům docházet trpělivost. A občas se snaží ostatní přechytračit třeba tím, že se na rozdvojce zařazují na poslední chvíli do pruhu, na který by jinak museli čekat v koloně - klasický nešvar, který se objevuje i v Česku. To ale neví, že už je na mostě nad dálnicí pozoruje policista s dalekohledem a o kousek dál všechny bezohledné hříšníky jeho kolegové pečlivě posbírají. Naopak rychlost jsme policisty neviděli měřit ani jednou. Možná jde té jihoafrické policii přece jen o bezpečnost a ne jen o výběr peněz.

 

Právě se děje

Další zprávy