Jak se jezdí v Dubaji? Zácpy a troubení střídá výhled do exotické krajiny

Jan Markovič Jan Markovič
19. 11. 2016 10:59
Šejkové se prohánějí v super drahých autech. Ferrari, Lamborghini nebo Rolls-Royce tu potkáte na každém rohu. To jsou nejčastější mýty o tom, jak vypadá provoz v Dubaji, potažmo ve Spojených arabských emirátech. Díky laciným letenkám a zrušení vízové povinnosti se stává tato země mezi Čechy rok co rok populárnější. Vyzkoušeli jsme proto, jak se tam jezdí.
Jeden z nejvyšších kopců v Emirátech je známý tím, že na něj vede 11 kilometrů dlouhá cesta se dvěma pruhy nahoru, jedním dolů, kompletním osvětlením a sadou zatáček, které připomínají autodrom.
Jeden z nejvyšších kopců v Emirátech je známý tím, že na něj vede 11 kilometrů dlouhá cesta se dvěma pruhy nahoru, jedním dolů, kompletním osvětlením a sadou zatáček, které připomínají autodrom. | Foto: Jan Markovič

Zapomeňte na to, že byste si dovolenou bez auta v Dubaji vůbec užili. Jistě, je možné si objednat hotel s kompletními službami přímo u pláže a zůstat v něm zavřený celý týden. Ale koho by to bavilo? Dubaj je vyspělá metropole, zdá se – je tu metro. Jenže to svou trasou víceméně kopíruje hlavní silnici Sheikh Zayed road, která by se s trochou nadsázky dala přirovnat k takové pražské Jižní spojce. Jen má o další tři pruhy v každém směru navíc. A od pláží a některých míst je až nehezky daleko.

Metro je prima na cestování po centru. Dostanete se s ním do historických čtvrtí Dur Dubai nebo Deira, zajedete si do největšího nákupního centra Dubai Mall se sousedícím nejvyšším mrakodrapem světa Burj Khalifa a zpívající fontánou, nebo se podívat na umělou lyžařskou sjezdovku v Mall of Emirates. Denní jízdenka stojí v přepočtu okolo 120 korun, takže téměř jako v Praze.

S pláží ale nepočítejte. Tak například když chcete ve čtvrti Jumeirah ke slavnému šestihvězdičkovému hotelu Burj al Arab, je to od stanice metra ještě několikakilometrový výlet skrz pustou rezidenční čtvrť. Místní to řeší tak, že si berou od stanic taxíky. My jsme párkrát použili Uber. Stojí stejně jako v Česku a používá téměř výhradně pěkné Lexusy ES.

Takhle to ale nejde, řekli jsme si po pár dnech čekání, chození a dlouhého cestování v přeplněné MHD a vyrazili na letiště do půjčovny. Nejlevnější možností byl Ford Fiesta s benzinovým motorem a automatem. S kompletním pojištěním bez jakékoliv odpovědnosti za škodu vyšel na pět dní na 3800 korun.

Pozor, připravte se, že na rozdíl od některých jiných států, vám zde společnosti zadrží na kartě od šesti do 10 tisíc korun a chtějí k tomu kreditní kartu, nikoliv debetní. Z toho vám pak strhnou peníze za projetí mýtných bran, kterých je právě na Sheikh Zayed road dost. Každá brána je ale předem hlášená, projetí stojí přibližně 33 korun.

Prohlédněte si galerii:

Autem to bude rychlejší, říkali jsme si ve čtvrtek večer. Ouha, v Emirátech mají svůj víkend v pátek a v sobotu, čtvrtek večer je tedy nejhorším možným dnem na cestování. A to jsme zrovna potřebovali přejet z Palm Jumeirah (umělý poloostrov ve tvaru palmy) až na druhý konec města do čtvrti Deira. Vzdálenost 30 kilometrů hlásila navigace na 30 minut. Nakonec jsme jeli tři a půl hodiny a tím také pochopili, proč se zde všechna auta prodávají s automatem.

Místní žijí hlavně večer a v noci. Nejrušněji je tedy tak od šesti do půlnoci. Naopak ráno a dopoledne bývá provoz pohodový a to se pak autem po Dubaji a okolí jezdí pěkně. Vyrazili jsme do sousedního emirátu Šardžá, kde mají opuštěné ale pěkné akvárium a pak hurá z civilizace pryč. Přes poušť do města Al Ajn, které už patří pod emirát Abú Zabí.

Jakmile opustíte ucpané pobřeží, najedete na dálnici, která je poloprázdná. Má perfektní povrch, maximální povolenou rychlost 120 km/h a mezi pruhy stojí zhruba každý kilometr sloup s kamerou a zřejmě i radarem. Nebo alespoň před tím pokaždé varuje nepřehlédnutelná tabule, která je natolik férová, že oznamuje „max speed 140 km/h“. To si lze vyložit tak, že ačkoliv je limit o dvacet kilometrů za hodnu nižší, vy budete pokutování až kvůli takovému výraznému překročení. Férový přístup, který snižuje stres řidičů, by se možná hodil i do Česka.

Prakticky kdykoliv vjedete do vnitrozemí, naskytne se vám nádherný pohled na zlatavé duny. Poušť je všude a pro hezké fotografie stačí sjet takřka na jakémkoliv výjezdu, pokud tedy nevede k obří skládce. Čerpacích stanic a k nim přidruženým obchodů a restaurací je dostatek. Litr benzinu vyjde na 12 korun, což je sice dvojnásobek oproti sousední Saúdské Arábii, ale ve srovnání s evropskými cenami i USA jde o velmi dobrou cenu. Natankuje vám obsluha, stačí říct „premium full“ a pak jí nechat třeba dirham spropitného. Je to příjemné.

Silnice ve Spojených arabských emirátech se zdají být nudné a to i při pohledu na mapu – natažené přímky, velmi omezené malou rozlohou země. Zazoomujte si ale jižně od městečka Al Ajn a najdete slavný vrch Jebel Hafeet. Jeden z nejvyšších kopců v Emirátech je známý tím, že na něj vede 11 kilometrů dlouhá cesta se dvěma pruhy nahoru, jedním dolů, kompletním osvětlením, hladkým povrchem a sadou zatáček, které připomínají autodrom. Není divu, že se dostala do Top Gearu i Fifth Gearu nebo na seznam nejkrásnějších silnic na světě.

Problém? Je tu třicetikilometrový limit. Naštěstí to tu ale nikdo nehlídá. Naneštěstí máme jen tu Fiestu. Nahoře je pak nádherný výhled na okolí, nejen na město, ale i na pustý sousední Omán. Jsou tu také odporné toalety a bufet, který vám udělá nepitelnou kávu. Raději zamiřte zpět do města na trh s velbloudy. Je to zážitek.

Díky autu jsme v Emirátech prozkoumali ještě město Abú Zabí, navštívili okruh formule 1, viděli nejšikmější mrakodrap světa, zábavní park Ferrari World nebo obrovskou mešitu Seikh Zayed Mosque (doporučujeme návštěvu v pátek, kdy je večer pro veřejnost otevřená). Bez auta bychom se na některá místa vůbec nedostali.

Auto je skvělé, ale musíte se zároveň obrnit trpělivostí. Místní řidiči jsou totiž naprosto otřesní, nemají základy slušného chování. V zácpě jedou všichni nalepení na sebe, když potřebujete odbočit, ještě víc se nalepí a odmítají vás kamkoliv pustit. Neustále troubí, neustále pospíchají a dělají kruté myšky. Často překračují rychlost o desítky kilometrů v hodině a to i ve městě, kde jsou schopní jet na červenou přes přechod. Řízení doporučujeme jen zkušeným cestovatelům, co se nebojí.

A vozový park? Exotická auta jsou mýtus. Jasně, viděli jsme jedno Lamborghini, pár Rolls-Royců a několik Ferrari. Jenže za celý týden jen v několika kusech. Většinu provozu dělají velké Lexusy, Toyoty a Nissany. Obří SUV střídají pick-upy. Většinou v bílé barvě. Pro automobilového fajnšmekra tu pak jsou opravdu „exotická“ auta, na která v našich končinách nenarazíte. Třeba Toyota Yaris nebo Peugeot 206 s karoseriemi sedan. Ty nám nakonec v místním provozu přišly zdaleka nejpozoruhodnější.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 8 hodinami

Merkelová podpořila na mítinku svého stranického kolegu Lascheta, varovala před levicovou vládou

Německá dosluhující kancléřka Angela Merkelová na mítinku ve Stralsundu osobně podpořila svého stranického kolegu z konzervativní unie CDU/CSU Armina Lascheta, který se chce po nedělních parlamentních volbách postavit do čela Německa. Ústředním tématem setkání s voliči, při kterém vydatně pršelo, bylo varování před levicovým obratem Německa, který by mohl nastat v případě vítězství sociálnědemokratického kandidáta Olafa Scholze.

"Budeme se muset vrátit k řádným financím," prohlásila Merkelová s tím, že Německo má nyní nadměrné výdaje kvůli následkům pandemie nemoci covid-19. Masivní podpora k udržení pracovních míst vedla k velkému zadlužení. Pokud by volby vyhrál Scholz a do vlády pozval vedle Zelených také postkomunistickou Levici, rozpočtové hospodaření by podle kancléřky do pořádku nedal.

Laschet před koalicí sociálních demokratů, Zelených a Levice varuje opakovaně, podle něho by to znamenalo politické zemětřesení. Před politickým obratem země doleva varoval i Michael Sack, konkurent sociálnědemokratické premiérky Meklenburska-Předního Pomořanska Manuely Schwesigové. V této spolkové zemi se v neděli vedle parlamentních voleb konají i zemské volby, do kterých konzervativce vede Sack.

Zdroj: ČTK
před 8 hodinami

České fotbalistky deklasovaly doma v kvalifikaci MS Kypr

České fotbalistky deklasovaly ve druhém kvalifikačním utkání o postup na mistrovství světa v roce 2023 na domácím hřišti Kypr 8:0 a dostaly se se čtyřmi body do čela neúplné tabulky skupiny C. Andrea Stašková s Lucií Martínkovou daly v Liberci dvě branky, po jedné přidaly Kamila Dubcová, Tereza Krejčiříková, Klára Cvrčková a jeden gól byl vlastní.

Osmigólovým vítězstvím vyrovnaly svěřenkyně trenéra Karla Rady výhru nad Ázerbájdžánem z kvalifikace MS ze srpna 2010. Jejich rekordním triumfem je vítězství 12:0 nad Litvou z roku 1997.

Ve druhém duelu skupiny C se dnes od 20:45 představí favorizované Nizozemky na hřišti Islandu.

České reprezentantky chtěly v Liberci navázat na úspěšný úvod kvalifikace, kdy v prvním zápase remizovaly na hřišti obhájkyň stříbra a úřadujících evropských šampionek z Nizozemska 1:1. Proti kyperskému outsiderovi se dostaly do vedení už v 9. minutě, kdy povedenou týmovou akci zakončila Stašková.

O tři minuty později se podařilo Češkám náskok zvýšit poté, co si centr Szewieczkové srazila do vlastní brány Charalambusová. Radův výběr dál udával tempo hry a v úvodní půlhodině se prosadila i důrazně dorážející Dubcová. Do přestávky se trefila po přihrávce Staškové tvrdou střelou také Krejčiříková.

Také ve druhé části Češky dominovaly a po dvou přesných hlavičkách Martínkové a další trefě Staškové se dostaly do vedení o sedm gólů. Konečný stav zpečetila ve třetí minutě nastaveného času střídající Cvrčková. Dvacetiletá útočnice dosáhla premiérové branky při prvním startu v národním dresu.

Na mistrovství světa, které budou v roce 2023 společně hostit Austrálie a Nový Zéland, z Evropy přímo postoupí devět vítězů kvalifikačních skupin, celky z druhých míst čeká baráž. Radovy svěřenkyně usilují o premiérovou účast na velkém turnaji.

Utkání skupiny C kvalifikace mistrovství světa 2023 fotbalistek v Liberci:

ČR - Kypr 8:0 (4:0)

Branky: 9. a 63. Stašková, 56. a 65. Martínková, 12. vlastní Charalambusová, 26. Dubcová, 42. Krejčiříková, 90.+3 Cvrčková.

Sestava ČR: Votíková - Šlajsová (71. Ringelová), Bertholdová, Necidová, Bartoňová (57. Mrázová) - Krejčíříková (58. Bužková), Cahynová, Dubcová - Stašková, Martínková (71. Cvrčková), Szewieczková (57. Chlastáková). Trenér: Rada.

Zdroj: ČTK
Další zprávy