Polský národní elektromobil má jasné obrysy. Bude mít čínskou techniku jako Volvo

Kompaktní SUV bude prvním autem pod označením Izera.
Foto: Izera
Jan Matoušek Jan Matoušek
21. 11. 2022 16:34
Téměř před dvěma roky Poláci poprvé vyrukovali s projektem národního elektromobilu pojmenovaného podle Jizerských hor - Izera. Tehdy hledali strategického partnera, jehož techniku by auta s italským designem mohla použít. Spekulovalo se o Volkswagenu nebo Hyundai, nakonec se ale pohledy upřely směrem k Číně. Chystaná elektrická auta budou mít platformu od Geely.

Čínský vlastník Volva, Lotusu nebo spoluvlastník Smartu dodá v licenci polské automobilce EMP, což je zkratka pro ElectroMobility Poland, svou modulární platformu SEA. Nejde přitom o nějakou zastaralou techniku, poprvé se základ pro elektromobily objevil teprve loni a v různých formách ho využívají třeba i nový Smart #1, elektrické SUV Lotus Eletre a budou ho mít i chystané elektromobily od Volva.

Izera by se však měla stát prvním autem mimo čínský koncern, který platformu SEA dostane. V tiskové zprávě Poláci zdůrazňují její modularitu a schopnost pokrývat segmenty od těch nejmenších aut až po vyšší střední třídu a dodávky, jinými slovy s rozvorem od 1800 do 3300 mm. Jestli si ale EMP bude platformu v chystané továrně ve slezském Jaworznu, kde zaměstná 2400 lidí, vyrábět samo, tisková zpráva nezmiňuje. Geely bude nicméně minimálně u prvních aut také technologickým partnerem polské strany.

Prvním autem pod značkou Izera každopádně bude (podle původních plánů už v roce 2024) kompaktní SUV, jehož prototyp v bílé barvě se objevuje i na fotkách. Vedle něj Poláci slibují výrobu kompaktního hatchbacku, což je pro změnu červený prototyp, a co je nejzajímavější: také kompaktního kombi.

Půjde tak v relativně krátkém časovém sledu o další elektrickou alternativu k Octavii. Už dnes ji pod číslem 5 vyrábí čínské MG, chystá se i elektrická verze Peugeotu 308 SW nebo Opelu Astra Sports Tourer.

Na webu Izery se pak objevují i další střípky z techniky chystaných elektromobilů. Tak třeba tam automobilka garantuje zrychlení z 0 na 100 km/h za méně než sedm vteřin a dojezd zhruba 440 kilometrů na jedno nabití. Vedle toho mají být auta vybavena prvky, jako jsou nouzové brzdění, sledování mrtvého úhlu nebo čtení dopravních značek.

Za vnějším vzhledem stojí italské studio Torino Design, a ačkoliv jde o polský národní automobil, který financuje i polská vláda, spousta komponentů pochází od zahraničních firem: vlastní vývoj by nebyl tak rychlý a efektivní. Jedním z hlavních partnerů je vedle Geely i EDAG. Šéf EMP Piotr Zaremba však uvedl, že právě použití čínské platformy automobilce umožní v delším časovém horizontu výrazné zapojení lokálních dodavatelů do celého procesu výroby a vývoje auta.

Připomeňme, že firma ElectroMobility Poland vznikla v roce 2016 a založily ji čtyři energetické společnosti Enea, Energa, PGE a Tauron. Ty jsou alespoň částečně vlastněné státem, každá z nich pak drží 25 procent polské automobilky.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 5 hodinami

Stržená trolej přerušila provoz tramvají v Holešovicích

Porucha trakčního vedení přerušila v Praze kolem 21:30 provoz tramvají mezi zastávkami Výstaviště a Nádraží Holešovice. Provoz je ale omezen téměř v celých Holešovicích. Podle webu dopravního podniku by provoz pěti tramvajových linek mohl být v postiženém úseku obnoven zhruba hodinu po půlnoci.

Poruchu na troleji způsobil podle dopravního podniku nadměrný náklad. "Náhradní doprava není zavedena z důvodu neprůjezdnosti úseku," uvedl dopravce. Zároveň vyzval cestující, aby využili linku metra C do stanice Vltavská.

Tramvaje linek 1, 6, 17, 25 a 36 jezdí odklonem. Linky 1, 6 a 25 jsou odkloněny přes Těšnov a Invalidovnu, linka 17 přes Karlín a dále na Palmovku a Vychovatelnu. Linka 36 jezdí přes Florenc, Invalidovnu, Palmovku a Vychovatelnu.

před 7 hodinami

Dubovská se poprvé v sezoně nevešla do dvacítky

Lyžařka Martina Dubovská obsadila ve slalomu v americkém Killingtonu dvaadvacátou příčku a poprvé v této sezoně Světového poháru se nevešla do první dvacítky. První výhru ve slalomu v elitním seriálu mohla oslavit Švýcarka Wendy Holdenerová, která byla před dnešním závodem už třicetkrát na stupních vítězů, ale nikdy nezvítězila. Tentokrát se podělila o první příčku se Švédkou Annou Swennovou Larssonovou, pro niž to byla rovněž vítězná slalomová premiéra.

Zdroj: ČTK
Další zprávy