Neradostné vyhlídky autobranže: VW může za vysoké emise CO2 zaplatit 1,4 miliardy eur

Martin Přibyl Martin Přibyl
17. 4. 2019 6:02
Analytické společnosti počítají, jaké dopady bude mít zavedení evropských limitů CO2 na automobilky. Neradostná budoucnost může znamenat pokuty ve výši pětiny zisku, a to paradoxně i ve chvíli, kdy budete mít nižší emise než konkurence. Podívejte se do přehledu.
Foto: iStock

To je dost, co můžou automobilky dělat, aby se pokutám vyhnuly?

Předně prodat takový mix aut, aby svůj limit splnily. Ne každé auto se jim ale bude zpočátku počítat stejně. V roce 2020 bude vůz s emisemi do 50 gramů CO2 (reálně elektromobil nebo plug-in hybrid) na kilometr počítán dvakrát, v roce 2021 bude znamenat 1,67 auta a o rok později 1,33. Následně budou již všechny vozy počítány stejně a bez rozdílu. Této metodice se říká superkredity, jejich příspěvek ale nesmí přesáhnout 7,5 gramu na kilometr.

Limity snižují i tzv. ekologické inovace - např. systém stop-start a jemu podobné. Jejich účinnost musí prokázat nezávislé měření. Nahnat se na nich dá až sedm gramů.

Třetí možností je tzv. "pooling", to je situace, při níž se domluví dvě automobilky mezi sebou, dají své flotily dohromady a předepsaných emisních limitů dosáhnou společně. Systém by se dal přirovnat k prodeji emisních povolenek a EU ho povoluje za předpokladu, že nebudou porušena pravidla volného trhu. Vloni se takto na nízkých emisích Toyoty podle informací Automotive News Europe svezla Mazda. Koncern FCA chce k tomu samému využít americkou Teslu. 

 

Právě se děje

Další zprávy