Rakušan Gerhard Plattner patří mezi malou skupinu řidičů, která na současné hodnoty spotřeby udávané automobilkami nenadává. "Normované spotřeby dosáhne každý, když bude trochu chtít," tvrdil na tiskové konferenci po akci, při níž zdolal úsek Praha - Hannover - Praha za volantem dodávky Volkswagen Transporter 2.0 TDI s průměrnou spotřebou nafty 4,91 l/100 km. Německá automobilka přitom u tohoto vozu udává 6,1 l na 100 km.
Tady je deset zásad, kterými se řídí Gerhard Plattner při svých rekordně úsporných jízdách:
1. Soustřeďte se na jízdu a přemýšlejte o ní. Předvídejte. Každé zbytečné šlápnutí na brzdu výrazně zvyšuje spotřebu.
2. Pokud to jde, co nejvíce plachtěte, to znamená jezděte na neutrál bez zařazené rychlosti.
3. Moderním motorům stačí nízké otáčky. Mají při nich nejnižší spotřebu a neničí je. Například pro VW Transporter 2.0 TDI jsou ideální otáčky mezi 1000 a 1200 za minutu.
4. Jezděte co nejvíce na nejvyšší rychlostní stupeň, i do kopců.
5. Pokud v prudkém stoupání ztrácíte rychlost, podřaďte raději dřív, relativně prudce akcelerujte, a pak znovu zařaďte co nejvyšší stupeň. Je to úspornější než pokusy o plynulé zrychlování bez podřazení.
6. Pokud jedete z kopce a máte před sebou stoupání, raději cestou dolů zrychlete, abyste kopec vzhůru vyjeli bez podřazení.
Porovnání aut podle spotřeby
Auta nejrůznějších velikostí a tvarů karoserií můžete mezi sebou porovnávat v přehledných tabulkách zde.
7. Zapomeňte na tempomat, tedy přístroj automaticky udržující řidičem nastavenou rychlost. Nikdy nedosáhne nižší spotřeby než chytrý šofér.
8. Zkontrolujte před jízdou tlak v pneumatikách. Za podhuštěné pneumatiky platíte dvakrát. Jednou kvůli opotřebení gumy a podruhé vyšší spotřebou.
9. Klimatizace a další zapnuté spotřebiče berou spoustu energie. Pokud je nutně nepotřebujete, nechte je vypnuté.
10. Pokud si máte vybrat mezi větráním se staženým oknem a klimatizací, raději zapněte klimatizaci. Otevřené okno zvyšuje spotřebu víc.