reklama
 
 

Opel ve stopách Volkswagenu: do servisu bude muset kvůli emisím svolat sto tisíc aut

16. 10. 2018 11:25
Kvůli podezření z manipulace s emisemi a v souvislosti se včerejší razií v kancelářích vedení automobilky bude muset Opel svolat v Německu k úpravě řídicí jednotky celkem 95 000 naftových aut. Je mezi nimi i oblíbená Zafira a Insignia.

Německá policie včera kvůli podezření z podvodů s emisemi u naftových vozů provedla razii v kancelářích automobilky Opel v Rüsselsheimu a Kaiserslauternu. Německé ministerstvo dopravy následně oznámilo, že spolkový úřad pro motorová vozidla KBA nařídí automobilce Opel svolat k úpravě zhruba 100 000 vozů kvůli nepřípustnému systému pro regulaci emisí.

"V současnosti se koná úřední jednání s cílem nařídit povinné svolání modelů Cascada, Insignia a Zafira zmiňovaných v médiích," uvedlo ministerstvo. "Svolání zhruba 100 000 vozů se uskuteční v brzké době," dodalo. Německý list Bild již dříve informoval, že úřady zkoumají, zda zhruba 95 000 vozů Cascada, Insignia a Zafira z let 2012 až 2017 není vybaveno nezákonným softwarem pro regulaci emisí.

Opel prohledání kanceláří potvrdil, kvůli vyšetřování ale žádné další detaily neposkytl. Jen uvedl, že spolupracuje s úřady, a prohlásil, že jeho vozidla splňují platné předpisy.

Automobilka tvrdí, že tento systém je potřeba kvůli ochraně motoru při vedrech nebo zimě. U mnoha modelů však existují pochybnosti, zda je to skutečně nutné, protože naftové vozy pak vypouštějí do ovzduší více škodlivých plynů.

Navíc: krátce po té, co vypukl skandál Dieselgate (vozy koncernu VW byly vybaveny softwarem, který dokázal rozpoznat měření emisí v laboratoři a upravil kvůli tomu nastavení motoru), Opel bez žádného velkého víření vody spustil svolávací akci, při níž řídicí program v postižených vozech upravoval. Německá vláda evidentně nevěří tomu, že se dobrovolnou akcí podařilo dostat do servisů Opelů dost. Teď chce jejich majitele k návštěvě dílen donutit.

Jestli mají úpravy na emise vůbec nějaký efekt, se přitom neví. Německé úřady mají k dispozici výsledky testů, ale odmítají je podle deníku Spiegel zveřejnit. Podle informací ekologické organizace Deutsche Umwelthilfe upravené vozy nevypouštějí o mnoho méně, dokonce možná více emisí než předtím. Navíc za cenu zvýšené spotřeby paliva. 

Kauza pro Opel nepřichází v dobrou dobu. Po loňském převzetí koncernem PSA (vlastník Peugeotu a Citroënu) mu byly naordinovány veliké nákladové škrty. Celá situace teď může poškodit jeho image. Případný podvodný software přitom byl vyvinut ještě za předchozího vlastníka Opelu, amerického koncernu General Motors.

Na druhou stranu Opel není sám. Svolávací akce německé úřady nařídily kromě koncernu Volkswagen (dohromady 2,4 milionu aut) i dalším automobilkám. Od letošního ledna musí celosvětově do servisu 127 000 vozů Audi s motorem 3.0 TDI. To samé platí i pro celosvětově 57 600 Volkswagenů Touareg se stejným motorem.

V srpnu letošního roku pak spolkový úřad pro motorová vozidla KBA nařídil svolávací akci pro 690 000 naftových Mercedesů v celé Evropě. Důvodem byl rovněž speciální software sloužící pravděpodobně k obcházení emisních limitů.

autoři: ČTK, Martin Přibyl | 16. 10. 2018 11:25

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama