Nová šance pro ekologická vozidla? Lokální biopalivo

Tomáš Rybecký
6. 9. 2012 17:45
Švédská společnost ST1 přišla s jednoduchým řešením biopaliv pro sériová auta
Foto: Aktuálně.cz

Švédská olejářská společnost ST1 přišla s  efektivním řešením lokální produkce biopaliva, se kterým je běžně prodávaný vůz údajně schopen dosáhnout extrémně nízkých emisí CO2 až 22 g/km.

Během léta zástupci společnosti ST1 uskutečnili cestu napříč Švédskem, při které zjišťovali podmínky pro vybudování místních zařízení pro výrobu biopaliv a snažili se naklonit projektu také místní politiky. Cestu absolvovali v experimentálním voze, které při spalování etanolu E85 vypouští pouze 45g CO2/km a plní tak podmínky pro zařazení do kategorie tzv. superekologických vozidel.

Produkce etanolového paliva je přitom velmi jednoduchá. Po celém Švédsku může být lokálně vyráběno z odpadu z potravinářského průmyslu a to i ve velmi malých výrobních zařízení vedle potravinářských firem s pomocí patentované výrobní metody ST1 pojmenované Etanolix, produkující etanol RE85.

Etanolový Prius

Pro celý projekt ST1 ve spolupráci s firmou BSR vytvořila experimentální vůz založený na Toyotě Prius. Vůz byl přestavěn na etanol-hybrid, který může jezdit na etanol nebo na elektřinu. Běžná hybridní Toyota Prius vypouští 89 g CO2/km. Verze, která spaluje E85 místo benzinu, má emise pouhých 45 g CO2/km. A pokud auto jezdí na RE85, jsou podle ST1 emise poloviční - až 22 g CO2/km.

Konverzní kity, nabízející možnost spalování etanolu E85, nabízí BSR také v České republice a na Slovensku. Vždy se jedná o nahrazení originálního softwaru řídící jednotky motoru softwarem vyvinutým techniky BSR ve švédském Vaxjö.

 

Právě se děje

Další zprávy