Nej auto letošního roku? Francouzi těsně porazili BMW, "Číňan" skončil předposlední

Nej auto letošního roku? Francouzi těsně porazili BMW, "Číňan" skončil předposlední
Do letošní sestavy finalistů se dostalo sem aut. V abecedním pořadí šlo o BMW řady 5, BYD Seal, Kiu EV9, Peugeot 3008, Renault Scenic, Toyotu C-HR a Volvo EX30. 
Nakonec vyhrál Renault Scenic s 329 body, těsně porazil BMW s 308 body.
Malé elektrické Volvo má slušné prodejní výsledky po celé Evropě, ale v anketě skončilo na pátém místě.
Čínský elektromobil BYD skončil předposlední. Stalo se ale historicky vůbec poprvé, že se do finále ankety Car of The Year dostalo čínské auto.
Foto: Jan Matoušek
Eva Srpová Eva Srpová
26. 2. 2024 8:50
Evropští motorističtí novináři zvolili nejlepší auto letošního roku. V Anketě Car Of The Year (COTY) 2024 zvítězil Renault Scenic. Předběhl tak zbylých šest finalistů. Mezi nimi byly tyto vozy: BMW řady 5, BYD Seal, Kia EV9, Peugeot 3008, Toyota C-HR a Volvo EX30.

Titul Auto roku 2024 v Evropě si letos odnáší elektromobil Renault Scenic. Těsně porazil druhé BMW řady 5. Evropským autem roku se přitom poprvé v historii mohl stát model čínské automobilky. 

O titul Auta roku 2024 neboli COTY 2024, který vyhlašuje odborná porota už od roku 1963, bojovalo celkem sedm vozů. V abecedním pořadí šlo o BMW řady 5, BYD Seal, Kiu EV9, Peugeot 3008, Renault Scenic, Toyotu C-HR a Volvo EX30. 

Čtyři jsou čisté elektromobily, jde o BYD, Kiu, Renault a Volvo. I pětkové BMW či Peugeot 3008 je ale možné pořídit jako čistý elektromobil, Toyota se dodává také jako plug-in hybrid.

První místo získal elektromobil Renault Scenic s 329 body. Poměrně těsně tak předběhl BMW řady 5 s 308 body. Na třetím místě skončil Peugeot 3008 (197 bodů), za ním Kia EV9 se 190 body, další bylo Volvo EX30 se 168 body. Předposlední skončil BYD Seal se 131 body a na posledním místě zůstala Toyota CH-R se 127 body.

Čínská značka se do finálové sestavy dostala historicky vůbec poprvé a ukazuje se tak, že čínské vozy se rapidně zlepšují v kvalitě zpracování, jízdních vlastnostech i technice. BYD je největší automobilka na světě, která produkuje čistě bateriové modely.

Za Českou republiku volí Jiří Duchoň, šéfredaktor časopisu Automobil revue. Ten dal nejvíce bodů - konkrétně sedm - BMW. "Ačkoli generace G60 sice nenabídne tak útulné pracoviště řidiče jako dosud, vše napraví široká a vyladěná paleta motorů od hospodárného čtyřválcového "dieselu" přes fantastický šestiválcový plug-in hybrid 550e až po znamenitou i5 s plně elektrickým pohonem," napsal ve svém hodnocení. 

Nejméně, tedy po dvou bodech, udělil Toyotě a také vozu BYD. Modelu CH-R vytkl, že design předčil funkci. "Ze zadních sedadel není vidět do stran a velké zadní sklo nemá stírač. Spalovací motor je hlučný a bezstupňová převodovka přispívá k protivnému akustickému projevu. Proč se do finále COTY 2024 nedostal Prius? Má podobný základ, ale je po všech stránkách výrazně lepší," uvedl v komentáři.

BYD pochválil za bohatou výbavu, kvalitní materiály a prvotřídní zpracování, dokonce i za výkony a dojezd. Zároveň ale dodal: "Bude třeba doladit výjezdy ze zatáček: přední a zadní motor si úplně nerozumí."

Odborná anketa volící evropský Vůz roku (Car of the Year, COTY) běží bez přerušení od roku 1963 a je nezávislá. Financování a organizaci zajišťují časopisy Auto (Itálie), Autocar (Velká Británie), Autopista (Španělsko), Autovisie (Holandsko), L'Automobile (Francie), Vi Bilagare (Švédsko), Automobil Revue (Švýcarsko), Autotrends (Belgie) a Firmenauto (Německo).

Porota v současnosti sestává z 61 členů z 23 evropských zemí a je sestavena z renomovaných motoristických publicistů. Česká republika má v COTY jednoho zástupce od roku 1993, vždy šéfredaktora magazínu Automobil. Do roku 2000 jím byl Milan Jozíf, do ročníku 2015 Tomáš Hyan a od roku 2016 za Českou republiku volí Jiří Duchoň.

Předloni vyhrál Jeep Avenger. Evropským autem roku se stala tato americká značka poprvé v historii, pro Jeep to také byla první účast ve finále prestižní ankety. Předloni si vítězství odnesla Kia EV6.

 

Právě se děje

Další zprávy