Supertatra ožívá s původní technikou. Chystá se obnovená produkce MTX Tatry V8

Až do 2. března příštího roku je možné vidět v kopřivnickém muzeu všechny tři vyrobené Supertatry.
Kopřivnickému Technickému muzeu Tatra se povedlo získat na dočasnou výstavu všechny tři doposud vyrobené MTX Tatry V8.
Je to vůbec poprvé, co jsou všechna tři auta veřejně k vidění spolu. Výstava skončí 2. března příštího roku.
Kromě automobilů ji doprovázejí třeba i plakáty supersportu, jehož tvary navrhoval legendární český designér Václav Král.
Červený vůz vznikl jako první, následovalo bílé auto a jako poslední v roce 1993 černé kupé.
Foto: Technické muzeum Tatra
Jan Matoušek Jan Matoušek
23. 12. 2023 6:32
Ještě nikdy v historii se tato tři auta neukázala veřejně spolu na jednom místě. Až kopřivnickému Technickému muzeu Tatra se povedlo dát dohromady všechny vyrobené MTX Tatry V8. Setkání to přitom není také úplně samoúčelné, protože firma MTX by ráda výrobu nejslavnějšího českého supersportu obnovila.

Je to pohled pro automobilového nadšence nezvyklý, ale o to vzácnější. Samostatně bylo možné MTX Tatry V8 alias Supertatry čas od času někde zahlédnout. Červený exemplář se třeba loni mihnul na Legendách v Holešovicích, černý, který je zároveň držitelem českého rychlostního rekordu, byl zase dlouho vystavován v již neexistujícím muzeu sportovních aut v Lánech. A už loni se také objevil v expozici kopřivnického Technického muzea Tatra.

Všechny tři vyrobené kusy, včetně bílého s červeným interiérem, ale pohromadě veřejně nikdy vidět nebyly. Červený kousek byl v roce 1991 první, následoval bílý - ten byl původně také červený, ale německý zákazník jej nechal přestříkat - a v roce 1993 pak přijelo poslední, černé kupé.

Jednotlivá auta se od sebe navzájem v lecčems odlišují. Pouze první, červený vůz má třeba výklopnou celou přední část. Bílé auto ji původně mělo taky, po poškození ale došlo k výměně a vpředu se objevilo jen klasické výklopné víko, pod nímž se skrývá úložný prostor. Podobně to má i černý automobil.

Ten také jako jediný disponuje vícebodovým vstřikováním Bosch, které vzduchem chlazený osmiválec z Tatry 613 převrtaný na 3,9 litru posílilo ze 160 na 225 kilowattů. Proto se právě černý vůz postaral o český rychlostní rekord - bývalý automobilový závodník a ředitel MTX Petr Bold jej stanovil 8. května 1997 na bývalém vojenském letišti u Mimoně. MTX Tatra V8 vyvinula průměrnou rychlostí 210,895 km/h na letmém kilometru, maximálně se pak kupé rozjelo až na 260 km/h.

Ačkoliv původní plány počítaly s produkcí až sto kusů auta s laminátovou karoserií a prostorovým rámem z ocelových trubek, nakonec vznikla jen tři auta. Pravděpodobně jedna karoserie bez motoru zamířila do USA. Přitom v době premiéry na pražském autosalonu v roce 1991 dostali v MTX poptávku až od dvou stovek zájemců. Cena byla v roce 1992 2,74 milionu korun, a to při průměrné mzdě 4644 korun.

Kromě výstavy v Kopřivnici se ale zdá, že MTX Tatra V8 s designem Václava Krále povstává z popela i jinak. Lidé z firmy totiž pracují na možném obnovení výroby vozu v limitované sérii. Vznikla kvůli tomu dokonce speciální stránka, která rovněž poodhaluje možnou specifikaci vozu.

"Postavené vozy budou plným originálem vyrobeným pomocí původních přípravků v dílnách Metalexu a Tatry Kopřivnice pod vedením stěžejních lidí, kteří se na projektu podíleli i před třiceti lety," slibuje MTX. V útrobách tak bude pracovat vzduchem chlazený osmiválec Tatra s výkonem 147 až 221 kilowattů podle specifikace. Ladění motoru by měl mít stejně jako před více než třemi dekádami na povel Karel Bordovský, ikona kopřivnického vývoje.

Na kola bude výkon přenášet čtyřstupňová manuální převodovka, základem pak bude příhradový prostorový rám z ocelových trubek. Vpředu i vzadu budou nezávisle zavěšená kola, přičemž opět půjde o ráfky OZ Futura s průměrem 17 palců. Poprvé je dostala už nepojízdná maketa Supertatry z konce 80. let vyrobená v garáži Václava Krále a už tehdy budila velký rozruch. Tato maketa také byla použitá k výrobě formy pro laminátovou karoserii.

Stejnou konstrukci by měla použít i obnovená MTX Tatra V8 s délkou 4,6 metru a váhou 1350 kilogramů. Kromě Bordovského se na projektu budou podílet i další slavná jména z historie Metalexu, po privatizaci MTX - třeba jeho současný ředitel Petr Bold nebo jeden ze spolumajitelů Ivan Solfronk. Oba jsou přitom spojení už s původní Supertatrou.

MTX slibuje na auto dvouletou tovární záruku a také unikátní akce pro majitele, přičemž doba dodání je dva roky v závislosti na pořadníku. Cenu prý firma nechce veřejně komunikovat, třeba Garáž.cz ale píše o částce do deseti milionů korun. Podle stejného zdroje má vzniknout nanejvýš deset obnovených kusů.

A existuje i alternativa pro ty, kteří na reálné auto nebudou mít finance nebo se na ně zkrátka nedostane. Už teď se totiž dají koupit miniatury v měřítku 1:43, což znamená s délkou zhruba deset centimetrů, v několika verzích. Provedení se zavřenými čelními světlomety je limitováno výrobou 200 kusů za částku 5490 korun, s otevřenými světlomety vznikne jen 100 modelů, takže cena je také vyšší: 6320 korun. V obou případech může zájemce vybírat ze tří barev reálného auta.

Poslední variantou je set všech tří barev v boxu s magnetickým podstavcem, unikátním číslem a skleněným krytem. Cena je 18 990 korun a koupit si ho může jen ten, kdo se vypraví do kopřivnického muzea a předloží při objednávce sken či fotku specifické vstupenky se symbolem tří Supertater. K vidění budou všechny tři supersporty pohromadě do 2. března příštího roku.

 

Právě se děje

Další zprávy