Lexus coby prémiová odnož japonského gigantu Toyota oslovuje lépe situované zákazníky již tři desítky let. Hned na začátku obrátil jeho osmiválcový sedan LS americké prodeje značek Mercedes-Benz, BMW, Jaguar a spol. vzhůru nohama, od té doby expanduje japonská elita do světa a podstatně rozšířila nabídku směrem dolů.
Jenže v Evropě Lexus nemá stejné postavení jako zavedená konkurence a to samé platí i pro Česko. Vloni se prodalo podle statistik SDA 408 aut této značky. Avšak s příchodem nových modelů se situace (možná) změní.
Dosavadní základ, kompaktní hatchback CT, už dosluhuje, jeho místo zaujme právě čtyřapůlmetrový crossover UX. Vývoj vedla japonská šéfkonstruktérka Chika Kako, určen má prý být primárně evropským zákazníkům. Mimochodem, typové označení UX znamená Urban (městský) X-cross, řekněme kříženec mezi hatchbacky a SUV.
Hned na první pohled padne do oka expresivní, přitom důstojný a nezaměnitelný design, akcentující příbuznost s většími lexusy. Jde tedy o další variaci na přední masku s výrazným motivem X. Přes nevelké rozměry jsou světlomety velmi účinné. Totéž platí pro sdružené zadní svítilny, spojené pásem diod.
Nabídka začíná verzí UX 200 za akčních 799 000 korun, spoléhající pouze na benzinový dvoulitr bez turba (126 kW, 205 N. m). Pohání pouze přední kola, stejně jako u dražšího hybridu UX 250 h se systémovým výkonem 130 kilowattů, který si Lexus cení na nejméně 849 tisíc. My jsme však sáhli po vrcholném provedení za skoro dvojnásobek startovní částky, "naše" čtyřkolka UX 250 h Luxury 4×4 E-Four nese cenovku 1 302 400 Kč, o příplatkové výbavě nemluvě.
Pohon všech kol je vyřešen samostatným pětikilowattovým elektromotorem u zadní nápravy, "úiksko" tedy nepotřebuje kardan. Výhodu představuje také intenzivnější rekuperace kinetické energie, umožňující častější jízdu na ryze elektrický pohon. Lexus přitom automaticky neaktivuje čtyřválec hned v prvním stoupání. Výhody rekuperace i neznatelného předávání štafety mezi spalovacím a elektrickými motory však oceníte hlavně v kolonách a ulicích.
Efektivita v praxi
Hybridní soustava nemá benzinový elektrický motor v jedné ose, nýbrž vedle sebe: celek je o 45 mm užší, takže poloměr otáčení vozu činí jen 5,6 metru. Ztráty při tření klesly i díky šroubovým převodům o čtvrtinu. Čtyřválec pracující v Atkinsonově cyklu si může díky elektrické asistenci dovolit vysoký kompresní poměr 14:1, blížící se dieselům a umožňující dosažení tepelné účinnosti 41 %.
Předvídavý řidič s odporem ke stylu brzda-plyn dostane z Lexusu to nejlepší, totiž suverénní plynulost plně srovnatelnou s elektromobily, a navíc bezproblémový akční rádius. Výrobce sice slibuje kombinovanou spotřebu v rozmezí 4,5-4,8 litru na 100 km, v závislosti na výbavě, ale rozhodně nás neuráží ani týdenní průměr 5,4 l, dosažený na tisícikilometrové trati.
UX dává zapomenout na slabinu starších hybridů, totiž úpění benzinového motoru ve vysokých otáčkách při prudší akceleraci nebo ve stoupání: pomohlo zvýšení objemu motoru i jeho odhlučnění. Výsledkem je také suverenita při předjíždění, elektromotory dodávají maximální točivý moment prakticky od nulových otáček a bezestupňový automat CVT záběr nijak citelně neoddaluje. Brzdy dynamice odpovídají, o jejich účinnosti nepochybuji, jen bych se přimlouval za citlivější dávkování účinku.
Lexus UX sice ve shodě s ostatními hybridy neohromí nejvyšší dosažitelnou rychlostí, v jeho případě jde o 177 km/h, nicméně podvozek dálniční přesuny zvládá skvěle. Oceňuji především vypiplanou aerodynamiku včetně utěsnění dveří, ale také stabilitu v přímém směru. Japonec výborně sedí i na rozbitých okreskách, těžiště je díky akumulátorům od země vzdálené jen 594 milimetrů, optimu se blíží též rozložení hmotnosti na nápravy. O kroucení karoserie nemůže být řeč, vysokopevnostní materiály spojil laser či lepidla, mezi předními tlumiči nechybí příčná vzpěra.
K podvozkové platformě GA-C, známé třeba z příbuzné Toyoty C-HR, patří standardní víceprvkové zavěšení zadních kol, od chudší příbuzné se Lexus liší třeba adaptivními tlumiči. Nešetřilo se ani na lehkém hliníku, použitém nejen na blatníky, ale i dveře a kapotu, na jejichž zavírání je typ materiálu opravdu znát.
Lexus UX 250 h Luxury 4×4 E-Four
Motor: benzinový 4válec, 1987 cm3
Výkon: 107 kW při 6000 ot./min.
Točivý moment: 180 Nm při 4400 ot./min.
Elektromotory vpředu/vzadu: 80 kW (202 Nm)/5 kW (55 Nm)
Výkon hybridní soustavy: 130 kW
Nejvyšší rychlost: 177 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,7 s
Kombinovaná spotřeba: 4,5-4,8 l/100 km
Provozní hmotnost: 1605 kg
Objem zavazadlového prostoru: 320 l
Cena od: 799 000 Kč (UX 200 Business Edition),
1 302 400 Kč (testovaná vrcholná verze UX 250 h Luxury 4×4 E-Four)
Velmi důstojně působí interiér, spolujízdu můžete bez obav nabídnout sebezhýčkanějšímu majiteli prémiovek. Kromě nápaditého designu a na pohled i omak příjemných materiálů chválíme také slícování a absenci pazvuků. Jen na nejhorších kočičích hlavách pražského Pohořelce se ozvalo zavrzání z výplně dveří u řidiče. Bodují i zdánlivé detaily, třeba že mobil na indukční nabíječce v zatáčkách nelétá ze strany na stranu, okénka se v poslední fázi dovírají zpomaleně a tiše, nebo že displeje - včetně průhledového - zůstávají dobře čitelné i na poledním slunci.
Centrální displej s vysokým rozlišením není ohmataný věčnými dotyky, komunikovat s ním přes dotykový displej před loketní opěrkou však žádá cvik - hlavně když se vůz rozkolíbá na výmolech. Pokusy o psaní na touchpadu jsme brzy vzdali, adresu raději vložte hlasem. Lexus naštěstí nerezignoval ani na hardwarová tlačítka, mnohá přání tak splní multifunkční volant.
Vzhledem ke zmíněné čtyřapůlmetrové délce UX může interiér zaskočit nevalnou prostorností. Ani dvoumetrový řidič se spolujezdcem se sice nemusejí bát narovnat hlavu, ve druhé řadě se ale uvelebí snad jen děti. Příliš nepomáhá ani zmíněná absence kardanu, centimetry chybí prakticky ve všech směrech.
Zavazadlový prostor základního objemu 320 litrů odpovídá spíše o půl metru kratším hatchbackům, při pohledu na fotografie berte v úvahu, že jsme testovali verzi s elektromotorem i vzadu, zvyšujícím polohu podlahy. Pod tou se nachází ještě schránka na drobnosti. Absence pevného plata nebude náhodou, každá druhá taška by je totiž přizvedla a omezovala výhled vzad víc, než když konstruktéři použili pružnou textilii.
Když už jsme u výhledu, pochvalu si zaslouží kamerový systém s 360stupňovým rozhledem. Třeba při vyjíždění z garáže na chodník je chodec vidět zleva i zprava dříve, než by jej příď UX ohrozila. Adaptivní tempomat stejně jako asistent pro jízdu v pruzích se chovají inteligentně, na úzkých klikatých okreskách pochopitelně musíte spoléhat na sebe.
Teprve při vystupování po dlouhé jízdě si řidič uvědomí, jak málo je unaven a čeho všeho ho Lexus s decentností sobě vlastní ušetřil - od hluku a vibrací po eliminaci řady potenciálních rizik provozu. Lexus UX je příjemný společník, který se zvláště v městském provozu cítí jako ryba ve vodě.
Bezdětné páry či rodiny s menšími dětmi a zvykem cestovat nalehko v něm najdou prima parťáka. Jen musí jít o dobře zajištěné osoby, kterým nevadí utratit milion za auto méně známé prestižní značky, než je zavedená německá konkurence v podobě Audi Q3, Mercedesu-Benz GLA nebo BMW X1.