Legendární pick-up Toyota Hilux přijíždí v osmém vydání. Při testu působil nezničitelně

Radek Pecák Radek Pecák
25. 8. 2016 15:22
Nová generace Toyoty Hilux nabízí kabinu, v níž je prakticky vše jako v běžných rodinných automobilech. Současně jde o vůz, který dokáže projet terénem, který je i pro pěšího člověka velmi obtížný.
S Toyotou Hilux se bahna ani jiných nástrah terénu nemusíte obávat.
S Toyotou Hilux se bahna ani jiných nástrah terénu nemusíte obávat. | Foto: Aktuálně.cz

Toyoty Hilux bývají často v televizních záběrech z míst, kde probíhají boje. V mnoha konfliktech je často využívají obě válčící strany. Je to jeden z důkazů o tom, že jde o automobil schopný spolehlivě fungovat i v těch nejobtížnějších terénech, kde současně není prakticky žádný čas na jeho údržbu.

Přestože patří do poněkud specifické kategorie terénních pick-upů, zaujímá v žebříčku nejprodávanějších vozů světa 14. místo. V Evropě jde o nejprodávanější pick-up.

Do korby můžete naložit i hodně těžké předměty.
Do korby můžete naložit i hodně těžké předměty. | Foto: Radek Pecák

Letos se rovněž na tuzemském trhu začíná prodávat jeho již osmá generace. Historie vozu se začala psát v roce 1968 a od té doby se jich prodalo přes šestnáct milionů kusů.

Oblíbenost automobilu dokazuje i četnost jeho zastoupení ve startovních listinách závodu Paříž–Dakar. Získal mnoho pódiových umístění, naposledy třetí místo v letošním ročníku. Startoval s ním i český rallyový závodník Martin Prokop.

Nový Hilux je o 70 mm delší (nyní 5330 mm), 20 mm širší (1855 mm) a 45 nižší (1815 mm) než jeho předchůdce. V nabídce je karosářské provedení Single Cab, Extra Cab (4 místa) nebo Double Cab (5 míst). Nový Hilux disponuje novým a pevnějším rámovým podvozkem, vyztuženou konstrukcí ložné plochy i vylepšeným pohonem 4x4. Kromě toho nabízí možnost tahat ještě těžší přívěsy.

Interiér se kvalitou i zpracováním blíží tomu, co je obvyklé ve třídě rodinných aut.
Interiér se kvalitou i zpracováním blíží tomu, co je obvyklé ve třídě rodinných aut. | Foto: Radek Pecák

Novinka se nachází rovněž pod kapotou, kde je nový agregát 2,4 D-4D Global Diesel (GD). Tento nový čtyřválec používá turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek a mezichladičem. Jednotka o zdvihovém objemu 2393 cm3 dosahuje nejvyššího výkonu 110 kW (150 k) při 3400 ot/min a maxima točivého momentu 400 Nm v pásmu 1600 až 2000 ot/min.

Hilux dosáhne maximální rychlosti 170 km/h a akceleruje z 0 na 100 km/h za 12,8 sekundy. To je údaj příslušný pro spojení agregátu s automatickou převodovkou, s manuální šestistupňovou zrychluje o čtyři desetiny sekundy pomaleji.

Průměrná spotřeba paliva nového motoru je jen 7,0 l / 100 km.

Praktické využití automobilu zvyšuje roletový kryt nákladního prostoru.
Praktické využití automobilu zvyšuje roletový kryt nákladního prostoru. | Foto: Radek Pecák

Oproti minulým generacím se citelně navýšila bezpečnostní výbava vozu. Paket Toyota Safety Sense zahrnuje přednárazový bezpečnostní systém (PCS), asistent pro jízdu v pruzích (LDA), automatická dálková světla (AHB) a systém rozpoznávání dopravních značek (RSA). 

Toyota Hilux s nejprodávanější karosérií Double Cab se na českém trhu prodává za cenu od 682 000 Kč bez DPH, a to ve výbavě Base. V tomto provedení má již od základní výbavy pohon 4x4, který lze nově volit otočným přepínačem pohonu, uzávěrku diferenciálu zadní nápravy, všechny bezpečnostní asistenty včetně nového systému TSC (kontrola stability přívěsu) a HAC (asistent rozjezdu do kopce). Všechny Toyoty Hilux též disponují 7 airbagy včetně kolenního.

Nástrahy na tuzemských nezpevněných cestách tento offroad nezastaví.
Nástrahy na tuzemských nezpevněných cestách tento offroad nezastaví. | Foto: Radek Pecák

Auto jsme měli možnost vyzkoušet při redakčním týdenním testu. Faktem je, že komfort obvyklý rodinným autům v Hiluxu zažijete pouze na kvalitní vozovce. Pokud je korba vozu nezatížená, na nerovnostech se pořádně vytřesete. To je ovšem obvyklý jev ve všech offroadových vozech s tuhým žebřinovým rámem.

Odhlučnění, zejména studeného, agregátu by také mohlo být o chloupeček lepší.

Na zadní lavici se bez problémů usadí tři dospělí.
Na zadní lavici se bez problémů usadí tři dospělí. | Foto: Radek Pecák

Spotřeba nás příjemně překvapila. Na konci testu, při němž jsme na nejrůznějších typech tuzemských komunikací ujeli přes šest stovek kilometrů, ukázal palubní počítač průměrnou spotřebu 7,7 litru. Při klidné jízdě na silnicích nižších tříd jsme zaznamenali spotřebu 6,8 litru, naopak dálniční stotřicítka zaznamenala zvýšení apetitu na 8,1 litru.

Do větších terénních akcí jsme se s vozem nepouštěli, na polní cestě svažující se k brodu, která byla po předcházejících prudkých deštích řádně rozryta, si ale vůz po přepnutí na pohon všech kol v režimu H4 (k dispozici jsou ještě H2 – pohon zadní nápravy a L4 – redukce při pohonu všech kol) počínal zcela suverénně. Jako by řidiči dával najevo, že něco podobného zvládá "levou zadní".

V drtivé většině jízdních situací elektronické pomocníky nebudete potřebovat.
V drtivé většině jízdních situací elektronické pomocníky nebudete potřebovat. | Foto: Radek Pecák

Jednotlivá tlačítka a ovladače funkcí, které se využívají v terénu, tedy například asistent pro sjíždění prudkých svahů nebo uzávěrka zadního diferenciálu, jsou utopena poněkud hluboko ve spodní části palubní desky, a také jejich rozmístění nám připadlo poněkud chaotické. S některými sice naprosto funkčními, ale nepříliš pohlednými tlačítky kontrastoval moderně řešený dotykový displej multimediálního systému s integrovanou navigací. 

Naopak se nám líbila prostorná kabina, rozměrná sedadla, dostatek madel i úložných prostor. Lidem menších postav bychom doporučili dokoupení nástupních prahů, protože jinak se na vysoko položené sedačky obtížně nastupuje.

 

Právě se děje

Další zprávy