Když Číňan zachraňuje českou rodinu. MPV Maxus Euniq 5 je náhradou za VW Sharan

Když Číňan zachraňuje českou rodinu. MPV Maxus Euniq 5 je náhradou za VW Sharan
Auto vyrábí v Číně tamní státní koncern SAIC. Značku Maxus používají i kurýři online supermarketu Rohlík.
Maxus je velikostně dospělé auto, na délku má 4,8 metru.
Design neuráží, krabicovitá záď dala ale přednost praktičnosti před vizáží.
Nabízelo by se, že je Euniq 5 osobní verzí plechové dodávky eDeliver 3. Má ale vlastní podvozek i svébytný interiér.
Foto: Martin Přibyl
Martin Přibyl Martin Přibyl
1. 4. 2022 6:00
Na to, že z trhu postupně mizí klasická osobní MPV, jsme si již zvykli. Letos v červnu by měla skončit výroba VW Sharan a posledními rodinnými harcovníky bez užitkového původu zůstanou sourozenci Ford Galaxy a S-Max, vyrábět by se měli ještě příští rok. Až skončí, budou muset velké rodiny vzít osobní dodávku nebo zkusit čínský koláček štěstí. Třeba testovaný elektrický Maxus Euniq 5.
Maxus Euniq 5 je čínské až sedmimístné elektrické MPV. Jedná se o elektrickou náhradu za končící VW Sharan.
Maxus Euniq 5 je čínské až sedmimístné elektrické MPV. Jedná se o elektrickou náhradu za končící VW Sharan. | Foto: Martin Přibyl

Je to trochu překvapení, ale za velkou čínskou zdí nejsou rodinná osobní MPV odepsaná tak jako v Evropě. Maxus Euniq 5 pak také není žádným "nazdárkem", vyrábí ho jedna z největších tamních automobilek, státem vlastněný SAIC. České publikum tohoto výrobce může znát i jako jednoho z čínských partnerů skupiny VW. V jejich společných závodech vzniká například čínský Kamiq, Rapid a další modely mladoboleslavské značky.

Samotný Maxus má přitom evropské kořeny. SAIC ho získal při nákupech ve Velké Británii. Pořídil si tam Rover, který dnes žije pod názvem Roewe, MG, které se letos chystá i do Čech, a pak také výrobce lehkých užitkových aut LDV, z jehož tehdejšího modelu Maxus se zrodila i nová značka.

Věrný svému původu vyrábí Maxus především dodávky. V Česku se do povědomí veřejnosti dostal tím, že online supermarket Rohlík.cz nakoupil jeho elektrické užitkové vozy eDeliver 3. V nabídce ale nechybí ani osobní MPV, třeba testovaný Euniq 5, nebo SUV jako Euniq 6, jenž se rovněž chystá i do Evropy.

Euniq 5 není žádnou žhavou novinkou, jako spalovací Maxus G50 se v Číně prodává od roku 2019, čistě elektrická varianta se pak poprvé představila na šanghajském autosalonu v dubnu 2019. Auto se postupem času začalo dostávat i do Evropy, zejména do zemí, které zavedly zvýhodnění na elektroauta. Nejedná se o žádný individuální dovoz, Euniq 5 má klasickou homologaci a COC list.

Do Česka auta dováží společnost Top Drive Club, která je nakupuje u skandinávského importéra. Na výběr jsou dvě verze: testovaná sedmimístná s 52,5kWh baterií a slibovaným dojezdem 260 kilometrů a pak šestimístná se 70kWh baterií, která má zvládnout 345 kilometrů. Výhodou dovozu ze severu je to, že všechna auta prochází dodatečnou protikorozní ochranou.

Euniq 5 není osobní verzí dodávky eDeliver 3. Má jiný interiér i podvozek.
Euniq 5 není osobní verzí dodávky eDeliver 3. Má jiný interiér i podvozek. | Foto: Martin Přibyl

Ceny jsou stanoveny na 999 000, resp. 1 199 990 korun. Výbava je jedna jediná a bohatá, nechybí v ní LED světla, střešní okno, adaptivní tempomat, hlídání mrtvého úhlu, panoramatické kamery, elektricky ovládaná, vyhřívaná a kožená přední sedadla.

Zvenku vypadá Euniq 5 nekonfliktně, za jeho design by se před pár lety nestyděl nejeden korejský výrobce. Navíc se nejedná ani o lacinou kopii evropské provenience, prostě takové normální auto, u něhož si musíte zvyknout na vysokou stavbu a prakticky hranatou, ale také trochu bachratou záď.

Podobné je to uvnitř, interiér působí bytelně, první usednutí doprovází jen trochu neortodoxní zápach, na který si ale po pár minutách zvyknete. Kombinace dotykového displeje a tlačítkového panelu klimatizace je šikovná. Líbí se nám i přímé ovládací prvky sloužící například k vypnutí systému udržování vozu v jízdním pruhu. Odkládacích prostor je dost, sedadla jsou tuhá a nabízí přijatelný komfort.

Ani prostorností Euniq 5 nezklame. Díky vysoké stavbě je tu spousta místa na hlavu, na posuvné lavici ve druhé řadě je také dost prostoru na kolena a do dvou míst ve třetí řadě se usadí i dospělí střední postavy. Jen bude nutné, aby se cestující ve druhé řadě trochu uskrovnili a posunuli svá sedadla o kousek kupředu.

Sedadla ve třetí řadě jsou překvapivě plnohodnotná, usadí se na ně i dospělí normálního vzrůstu.
Sedadla ve třetí řadě jsou překvapivě plnohodnotná, usadí se na ně i dospělí normálního vzrůstu. | Foto: Martin Přibyl

Objemný je i kufr, jehož využitelnost vylepšuje i to, že se zadní sedadla sklápí do podlahy. Na rozdíl od osobních dodávek není nutné je vymontovat. Chyběla nám krycí roleta, která by převážený náklad skryla před očima nenechavců.

Pobyt v kabině Euniqu komplikuje především špatný projev klimatizace. Stávalo se nám, že auto naměřilo vnějším čidlem příliš vysokou teplotu a pak automatický režim chladil interiér, jako kdyby auto strávilo několik hodin na slunci. Venku přitom bylo jedenáct stupňů. Pomůže jedině přepnutí klimatizace do manuálního módu.

Stejně tak jsme bojovali se signálem rádia, chybějícím radiotextem a také jsme postrádali podporu funkce Android Auto. Majitelé iPhonů CarPlay k dispozici mají, "androidisté" musí doinstalovat čínskou aplikaci QDLink.

Jízda s Euniqem 5 je víceméně bezproblémová. Auto lineárně reaguje na povely plynem a jezdí velice hladce. Zrychlení je na rodinné MPV naprosto dostatečné, překvapením je vysoká maximální rychlost, Maxus zvládne až 160 kilometrů za hodinu.

Pro ty, kteří si u elektromobilů oblíbili ovládáním jedním pedálem, máme špatnou zprávu: rekuperace jde u Euniqu nastavit ve třech stupních, ale ani v tom nejvyšším auto nezpomalí až do zastavení. Vždy je nutné použít brzdový pedál.

Výhoda proti osobním verzím dodávek je to, že sedadla v třetí řadě jdou sklopit do roviny. Nevýhoda je v tom, že chybí krycí roleta.
Výhoda proti osobním verzím dodávek je to, že sedadla v třetí řadě jdou sklopit do roviny. Nevýhoda je v tom, že chybí krycí roleta. | Foto: Martin Přibyl

Rekuperaci pro zpomalení mimochodem nevyužívá adaptivní tempomat, zpomaluje brzdami. Máme k němu i další výhrady - občas měl problém udržet nastavenou rychlost. Ani ne tak za ostatními auty, ale na začátku stoupání navazujícího na táhlé klesání. Než si systém uvědomil, že má místo brzdění šlápnout na plyn, jeli jsme místo nastavených 130 km/h stodeset.

Komfort na palubě je spíše podprůměrný. Na dálnici je velice znát aerodynamický hluk, na hrbolech je pak vidět, že čínští inženýři museli krotit náklony vysoké karoserie. Podvozek je tak tvrdší a zejména na větších nerovnostech umí zarázovat. Na druhou stranu ale v zatáčkách působí Euniq překvapivě obratně a jistě. Lehké řízení s velkým převodem odpovídá roli rodinného přepravníku.

I spotřebu Euniqu komplikuje vysoká stavba karoserie. Zatímco po okreskách je auto schopné jezdit za 20 kWh/100 km, což bude odpovídat slibovanému dojezdu 260 kilometrů, na dálnici ve 130 km/h spotřeba vzrostla ke 24 až 25 kWh/100 km. Celkem jsme týdenní test absolvovali za 23,5 kWh/100 km, což odpovídá dojezdu okolo 220 km. Ve městě nebude problém dosáhnout na tři sta.

Sedadla v druhé řadě se dají posouvat, lze měnit i sklon jejich opěradel.
Sedadla v druhé řadě se dají posouvat, lze měnit i sklon jejich opěradel. | Foto: Martin Přibyl

Maxus ztrácí v dobíjení. Na domácím wallboxu zvládne výkon 6,6 kW a jeho relativně průměrná baterie se pak plní dlouhých osm hodin. Rychlodobíjení je k dispozici výkonem až 60 kW, akumulátor ale nemá aktivní chlazení, a tak na toto číslo nebude za všech okolností spoleh. Spíše než na delší cesty je tak Euniq stavěný na každodenní městský a příměstský provoz. Tomu ostatně odpovídá i reálný dojezd.

Čínské MPV je tedy ve své podstatě velice prostorné a relativně praktické auto, ale také průměrný elektromobil. Cenově se přitom nepodbízí. Jistě za milion dostanete plnu výbavu, ale takový elektrický Citroën Berlingo, kterému v sedmimístné variantě musíte odpustit nemožnost sklopit sedadla ve třetí řadě do podlahy, začíná na 795 000 korunách. Příbuzný Peugeot e-Rifter pak stojí 840 000 korun.

Oba francouzské vozy sice mají menší baterku, ale papírový dojezd je o něco lepší, a navíc přidávají ještě rychlejší dobíjení (11 kW AC, až 100 kW DC). Také se můžete spolehnout na to, že byly testovány v evropských crash testech Euro NCAP, z nichž si se spalovacími motory odnesly čtyři hvězdičky. U Maxusu Euniq 5 jsme informace o výsledcích nárazových zkoušek nedohledali.

Maxus Euniq 5

Motor: elektromotor, pohon předních kol
Celkový výkon: 130 kW
Točivý moment: 310 Nm
Nejvyšší rychlost: 160 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,5 s
Kapacita baterie: využitelná 52,5 kWh
Dojezd: 260 km (dle WLTP)
Objem zavazadlového prostoru: 406/1162/2230 l (7/5/2 místa)
Cena: od 999 000 Kč (předváděcí vůz)

Velkou výhodou čínského Maxusu však mohou být dodací doby. Zatímco na Peugeot nebo Citroën můžete čekat i rok, pokud si tedy nevyberete ze skladových vozů, Maxus dostanete přibližně za dva týdny. Pokud by nebyl ve skandinávském skladu, slibují zástupci českého prodejce dodání za tři až čtyři měsíce. I to je ale méně než u Peugeotu.

 

Právě se děje

Další zprávy